کسر بودجه 12 میلیارد دلاری افغانستان برای اجرای تاپی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزیر اقتصاد افغانستان از کسری بودجه 12 میلیارد دلار برای اجرای پروژه تاپی در این کشور و رسانه های پاکستانی نیز از گم شدن 255 میلیون دلار بودجه این پروژه خبر دادند.

کسر بودجه 12 میلیارد دلاری افغانستان برای اجرای تاپی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، مصطفی مستور وزیر اقتصاد افغانستان در نشست علنی مجلس این کشور با اشاره به کسری بودجه 12 میلیارد دلاری برای ساخت لوله انتقال گاز تاپی گفت: در حال حاضر ما به دنبال سرمایه گذاران علاقه مند برای همکاری در این زمینه هستیم.

این سخنان در پاسخ به سؤال یک نماینده مجلس افغانستان مطرح شد مبنی بر اینکه تاریخ شروع عملیات ساخت لوله انتقال گاز تاپی در خاک افغانستان چه زمانی است.

وی توضیح داد: اگر اقدامات لازم انجام نشود این خط لوله پس از 30 سال هم ساخته نخواهد شد و دولت اشرف غنی برای این پروژه میلیون ها افغانی هزینه نموده اما هیچ گونه عملیات اجرایی هنوز شروع نشده است.

وزیر اقتصاد افغانستان در جواب خاطر نشان کرد: اجرای پروژه هنگام حکومت طالبان تصویب شده و امروز برای اجرای این پروژه احتیاج به 9 تا 12 میلیارد دلار است و باید سرمایه گذاران علاقه مند پیدا شوند.

وی اضافه نمود: پیش از این چند شرکت آمریکایی علاقه مند به سرمایه گذاری بودند اما عشق آباد با آنها مخالف بود و بر توانایی کامل اجرای این پروژه توسط شرکت های ترکمنی تاکید نموده بود.

مستور گفت: در حال حاضر ترکمنستان با مسائل اقتصادی روبرو شده و توانایی اقتصادی برای اجرای این پروژه را ندارد بنابراین ما منتظر سرمایه گذاران دیگر هستیم.

تاپی پروژه ساخت لوله انتقال گاز فراوری ترکمنستان به وسیله قلمروی افغانستان به پاکستان و هند است.

این برنامه توسط دولت ترکمنستان مطرح شد اما به دلیل تحولات در افغانستان و کمبود بودجه در عشق آباد در این زمینه اقدامات لازم صورت نگرفته است.

همچنین بعضی رسانه های پاکستانی از دزدی 20 میلیارد روپیه برابر با 255 میلیون دلار که برای احداث خط لوله تاپی در نظر گرفته شده بود توسط مابین سولت رئیس شرکت گاز پاکستان خبر دادند.

نهادهای دولتی پاکستان تحقیقات پیرامون این موضوع را شروع کردند.

سولت پیش از این هم مشکوک به انجام اقدامات مشابهی بوده اما به دلیل داشتن روابط با مقامات بلندپایه توانسته در کرسی خود بماند و رد اتهام کند.

انتهای پیغام/ح

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15339

به "کسر بودجه 12 میلیارد دلاری افغانستان برای اجرای تاپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسر بودجه 12 میلیارد دلاری افغانستان برای اجرای تاپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید