پرواز بالگرد ناسا در مریخ؟!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، این بالگرد کوچک 1.8 کیلوگرمی به نام اینجنیوئیتی بخشی از مریخ نورد پِرسیویِرَنس (پشتکاری) است که بیش از یک ماه پیش در گودالی به نام جِزیرو فرود آمد.

پرواز بالگرد ناسا در مریخ؟!

تصویر تخیلی از پرواز در مریخ

سازمان فضایی آمریکا می گوید انتظار دارد اولین هلی کوپتری که تا به امروز به مریخ منتقل شده است را اوایل آوریل به پرواز در آورد.

این بالگرد کوچک 1.8 کیلوگرمی به نام اینجنیوئیتی بخشی از مریخ نورد پِرسیویِرَنس (پشتکاری) است که بیش از یک ماه پیش در گودالی به نام جِزیرو فرود آمد.

این دستگاه پرنده یک رشته پرواز های کوتاه در هوای رقیق مریخ را امتحان خواهد نمود. ناسا گفته است که یک تکه پارچه به اندازه یک تمبر از بال هواپیمای برادران رایت به این بالگرد چسبانده شده است. این بالگرد درحال حاضر همچنان به مریخ نورد وصل است. در روز های انتها هفته پوشش محافظ آن جدا شد و در روز های آینده هلی کوپتر زمین گذاشته خواهد شد.

این نقطه در انتها یک ناحیه پرواز 90 متری قرار گرفته است که اینجنیوئیتی احتمالا چندین پرواز آزمایشی در طول آن انجام خواهد داد. همزمان پرسیویرنس سعی خواهد نمود از پرواز های این بالگرد عکس یا حتی فیلم بگیرد، که البته سخت خواهد بود.

اینجنیوئیتی (فکر بکر) بسیار سبک است تا بتواند در اتمسفر رقیق مریخ پرواز کند. این هلی کوپتر مجهز به چهار تیغه فیبر کربنی است که به صورت دو پروانه یک متری که در دو جهت مختلف می گردند قرار می گیرند. این ها با سرعت 2400 دور در دقیقه می گردند که خیلی سریعتر از بالگرد های مسافربری در زمین است.

تکه کوچکی از پارچه هواپیمای برادران رایت به زیر صفحه خورشیدی بالگرد چسبانده شده است

مهندسان می خواهند اولین پرواز این هلی کوپتر ساده باشد به طوری که به ارتفاع سه متری برسد، برای 30 ثانیه در جای خود در آسمان ثابت بماند، دور بزند و بعد بنشیند. اگر این بخش پیروز باشد در مرحله بعد پرواز های پیچیده تر آزمایش خواهد شد.

لوری گِلِیز از مدیران علوم سیاره ای ناسا گفت که این بالگرد می تواند راه را برای پرواز های اکتشافی هموار کند.

آیا می توانیم از جا هایی عکس بگیریم که از فضا قابل رویت نیست یا مریخ نورد نمی تواند به آن ها برسد؟ آیا یک بالگرد می تواند پیشاپیش ناحیه اکتشافی را برای مریخ نورد آنالیز کند و به معین بهترین راستا و بهترین جای ممکن برای مطالعه یاری کند؟ آیا با داشتن قابلیت پرواز می توانیم به ماموریت های آینده انسانی یاری کنیم؟ .

این ها سوالاتی است که جوابشان امروز تعیین نیست، اما نمایش قابلیت های فناوری به ما امکان خلاقیت و محک زدن توانایی های تازه را می دهد. ناسا ماموریتی به نام سنجاقک (Dragonfly) را برای دهه 2030 ا تایید نموده است که از یک پرنده رباتیک برای پرواز بالای سطح تایتان، قمر کیوان، استفاده خواهد نمود.

اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که در دهه 1980 یک وسیله را در آسمان یک سیاره دیگر به پرواز در آورد، زمانی که بالن های ویگا در اتمسفر زهره به پرواز درآمدند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: فرادید
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53710

به "پرواز بالگرد ناسا در مریخ؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز بالگرد ناسا در مریخ؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید