گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟

گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟

مژگان ثابت تیموری، عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: این نوع توریستی اخیرا باب شده و در ایران نیز اقبال خوبی نسبت به آن اجرا شده است. توریستی کشاورزی از شاخه های متنوعی تشکیل شده است. یکی از مقاصد عمده توریستی، روستاها، مزارع، باغات و عرصه های طبیعی وابسته به روستاها بوده که نیازهای توریستان را از نزدیکترین مقاصد مربوط به تفرجگاه های طبیعی تامین کند. به عنوان مثال نیاز توریستان در سفر به جنگل های شمال از اقامتگاه های روستایی یافت می گردد.

وی پیرامون اینکه توریستی کشاورزی از چه زمانی آغاز شد؟ ادامه داد: یک حوزه تازه در ایران برای افرادی که می خواهند به فضاهای بسیار زیبا و متنوع نسبت به زندگی اصلی خود ورود پیدا کنند، قابل احیاست. هدف اصلی از توریستی کشاورزی آشنایی با نوعی از چشم انداز فرهنگی و اجتماعی است، درحالیکه در کنار آن جاذبه های اصلی همانند جاذبه های طبیعی و فرهنگی نیز قابل مشاهده و لمس است.

حفظ اصالت روستائیان، مهمترین رکن در توریستی کشاورزی

عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی افزود: غذایی که در فضای مزرعه یا خانه باغ روستایی به میهمانان ارائه می گردد، باید اصالت داشته و برگرفته از همان روستا و فضایی باشد که توریستان به آن وارد شده اند. بهره برداری از فعالیت های کشاورزی و فرهنگ روستایی جاذبه اصلی این نوع از توریستی است. آن چیزی که آن را از اکوتوریسم متفاوت می کند، نوع جاذبه اصلی این نوع از توریستی کشاورزی است.

ثابت تیموری در خصوص مزیت های توریستی کشاورزی اظهار داشت: متنوع سازی کشاورزی، ایجاد درآمد اضافی، حفظ سلامت کسب و کار، حفظ منابع، سنت ها و فرهنگ بومی و کمک به پایداری توریستی از اهداف و مزایای توریستی کشاورزی است.

درآمد توریستی کشاورزی مکمل درآمد کشاورزان است نه درآمد اصلی آنان

وی در پاسخ به این سوال که توریستی کشاورزی از کجا آغاز شده و به چه دلیلی این نوع از توریستی شکل گرفته، شرح داد: یکی از دلایلی که توصیه می کنیم کشاورزان به این سمت وسو ورود پیدا کنند این است که درآمد حاصل از توریستی کشاورزی قرار است درآمدی مکمل برای کشاورزان باشد؛ نه اینکه کشاورز تمام فعالیت های خود را مبتنی بر ارائه خدمات به توریستان قرار دهد و از فضای اصلی کار و تولید خود غافل گردد. یک کشاورز با تمام اصالت هایی که در مزرعه، باغ و فضای کشاورزی خود دارد، اقدام به پذیرایی از میهمانانی می کند که بتوانند از محصولات آن باغ استفاده کرده و با یک خاطره خوب آن مزرعه را ترک کنند.

این فعال توریستی افزود: تجربه دوشیدن شیر دام های اهلی، دانه دادن، تعریف دام و طیور، تجربه باغداری و کشاورزی، استفاده از ماشین آلات کشاورزی و همراهی با کشاورز برای بهره برداری از محصول تجربیاتی است که توریست می تواند با حضور در باغ و مزرعه کشاورز کسب کند.

ثابت تیموری اظهار داشت: وقتی از قاره آمریکا به سمت شرق آسیا حرکت می کنیم مزارع گسترده با خانه های روستایی در دل آن بیشتر بچشم می خورد، درحالیکه وقتی به سمت شرق، اروپا و آسیا حرکت می کنید، روستاهای متراکم تر و خانه های فشرده تر بچشم می آیند که دلیل آن این است که اجتماع مردم روستایی باعث شده بهتر از محیط روستایی خود دفاع کنند. بنابراین اراضی کشاورزی معمولا اطرف روستا قرار گرفته است. زندگی کشاورزی و فعالیت هایی که در این دو نوع کشاورزی در شرق و غرب میتوان مشاهده کرد فرق دارد.

وی به فرآیند آغاز توریستی کشاورزی پرداخت و گفت: آغاز راه توریستی کشاورزی به اواخر دهه 1800 بازمی گردد. در جنگ جهانی اول، سفر شهرنشینان به قصد گریز از خستگی های شهری و اقامت کوتاه در منازل اقوام روستایی افزایش پیدا کرد و دلیل دیگر آن رکود اقتصادی شدید و کمبود موادغذایی به دلیل جنگ بوده که در سالهای 1930 و 1940 اتفاق افتاده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی شرح داد: فعالیت هایی مانند اسب سواری و بازدید از باغ وحش های حیوانات خانگی در مزارع در دهه 1960 تا 1970 به این نوع از فعالیت های توریستی کشاورزی در مزارع اضافه شد و اقامت شبانه در مزارع از سال 1980 و 1990 ادامه پیدا کرد.

تایلند یکی از مقاصد محبوب در حوزه توریستی کشاورزی است

ثابت تیموری افزود: تایلند در حال حاضر یکی از کشورهای مقصد توریستی کشاورزی است که به صورت حرفه ای و برنامه ریزی شده توسعه توریستی کشاورزی خود را پیش می برد. کشورهای اروپایی و آمریکایی که بازاریابی و تبلیغات خوب دارند تنها به عنوان مقاصد توریستی کشاورزی شناخته نمی شوند، بلکه در شرق آسیا نیز این حوزه از توریستی پیشرفته است. همچنین اتریش یکی از مقاصد اصلی توریستی کشاورزی در اروپا محسوب می گردد. از سال 1992 به صورت رسمی این نوع از توریستی در اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفته است. در سال 1996 نیز با موضوع کشور ایتالیا به صورت رسمی ثبت شده است.

وی اظهار داشت: همچنین آلمان با سابقه ای 150 ساله یکی از قطب های توریستی کشاورزی بشمار می آید که پس از جنگ جهانی دوم به ویژه در دهه 1970، با توسعه کشاورزی ارگانیک و ایجاد تحولات گسترده در توریستی کشاورزی رونق پیدا کرد. بیش از 20 هزار مزرعه ارگانیک و بیش از 400 مزرعه به خدمات توریستی کشاورزی در آلمان اشتغال دارند. سازمان جهانی توریستی رشد 11 درصدی این نوع از توریستی را تا سال 2029 پیش بینی کرده که درآمد هنگفتی را عاید این صنعت می کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی افزود: همچنین تمام استان های کشور به نوعی اقلیم خاص خود را دارند. بنابراین تمام نقاط ایران علاوه بر اینکه می توانند یک فضای خوب و مجذوب کننده برای توریستی مبتنی بر طبیعت باشند، همچنین می توانند بسته به نوع محصول تولیدی آن منطقه به عنوان مقصد توریستی کشاورزی از طریق علاقمندان به این حوزه انتخاب شوند. ثابت تیموری ادامه داد: حوزه های آب ریز کشور، ویژگی های منحصر بفردی برای هر یک از منطقه ها ایران در حوزه کشاورزی و دامداری رقم زده که می توانند جاذبه های بسیار عالی برای بازدیدکنندگان بوجود آورند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 69624

به "گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کشاورزی از چه زمانی شروع شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید