شناسایی منابع پول ساز پایتخت در هشت ماه ابتدایی سال 98

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: منابع پول ساز پایتخت در امسال شناسایی شد.

شناسایی منابع پول ساز پایتخت در هشت ماه ابتدایی سال 98

به گزارش خبرنگاران پایش کارنامه دخل و خرج شهرداری تهران طی هشت ماه منتهی به آبان نشان می دهد: تنگنای اقتصادی مدیریت شهری در تامین درآمدها نسبت به پنج ماه نخست امسال بهبود پیدا نموده است. جزئیات منابع درآمدی، از رونق گیری دو منبع پول ساز برای تامین هزینه های اداره پایتخت خبر می دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد، برمبنای بودجه مصوب امسال، شهرداری تهران طی هشت ماه نخست موظف به تحقق 12 هزار و 552 میلیارد تومان برای تامین هزینه ها و اداره پایتخت بود. گزارش عملکرد منتشر شده از شرایط تحقق منابع و درآمدهای شهرداری در این بازه زمانی حاکی از آن است که از این رقم تا انتها آبان ماه امسال به میزان 11 هزار و 180 میلیارد تومان از منابع درآمدی مصوب محقق شده است. به این معناکه از مجموع درآمدهای مصوب برای بازه زمانی هشت ماهه امسال، 89 درصد محقق و معادل 11 درصد عقب ماندگی به وجود آمده است. مقایسه کارنامه عملکرد هشت ماه امسال با دوره پنج ماه نخست امسال حاکی از آن است که شرایط کلی تحقق بودجه شهرداری در ماه های اخیر به ویژه در دوماه ابتدایی فصل پاییز (مهر و آبان) نسبت به پنج ماه ابتدایی نه تنها وخیم تر نشده بلکه تاحدودی بهبود هم پیدا نموده است. آمارها نشان می دهد در پنج ماه ابتدایی امسال معادل 85 درصد بودجه مصوب برای این بازه زمانی، محقق شده بود. به این ترتیب کسری بودجه در هشت ماه امسال معادل 4 واحد درصد نسبت به ماه های ابتدایی سال به شکل خفیف بهبود پیدا نموده است.

آنالیز ها درباره علت بهبود اندک شرایط کارنامه اقتصادی اداره شهر، چهار فرضیه را درباره منابع درآمدی مطرح می نماید. فرضیه نخست، به وجود آمدن شرایط مناسب برای افزایش درآمد به وسیله نوآوری های اقتصادی همچون استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است. سنجش درستی یا نادرستی این فرضیه از شواهد کارنامه اقتصادی شهرداری تهران در این بازه زمانی معین می نماید: علامت معینی برای تغییر ریل درآمدزایی شهرداری و استفاده از این ظرفیت نوین اقتصادی وجود ندارد.فرضیه دوم که ممکن است به بهبود شرایط اقتصادی شهرداری یاری نموده باشد استقراض از شبکه بانکی است. هر چند طی سال های گذشته یکی از منابع مهم و قوی مدیریت شهری برای تامین هزینه های اداره شهر، استفاده از وام های کلان شبکه بانکی بوده اما آن طور که جزئیات کارنامه درآمدی شهرداری طی هشت ماه امسال نشان می دهد: این منبع نتوانسته نقشی در تامین هزینه های اداره پایتخت طی این مدت داشته باشد. جزئیات کارنامه دخل و خرج شهرداری حاکی از آن است که شهرداری طی این مدت، مجوز اخذ وام از شبکه بانکی به میزان یک هزار میلیارد تومان را داشته اما فقط توانسته حدود 10 درصد از این منبع را محقق کند.

فرضیه سوم، وصول بخش مهمی از طلب های گذشته شهرداری از دولت و سایر دستگاه ها است. از آنجاکه مدیریت شهری طلب چند هزار میلیاردی از دولت دارد این فرضیه وجود دارد که شاید تزریق بخشی از طلب ها به خزانه شهر، توانسته شهرداری را طی این بازه زمانی در تامین هزینه های اداره شهر یاری کند. جالب آنکه پاسخ به این فرضیه نیز منفی است. آن طور که شهرداری تهران گزارش داده، در هشت ماه منتهی به آبان باید 300 میلیارد تومان از طلب خود از بخش های مختلف را وصول می کرد اما فقط 150 میلیارد تومان از این رقم وصول شده است. در واقع سهم وصول مطالبات و اخذ تسهیلات از شبکه از مجموع درآمدهای کسب شده طی هشت ماه امسال معادل 5/ 1 درصد بوده است. اما فرضیه چهارم مطرح شده آن است که ممکن است راستا پول سازی گذشته در مجموعه مدیریت شهری که طی ادوار گذشته به شدت رونق داشته مجددا به شکل چشمگیری در تامین هزینه های شهر نقش داشته است. آن طور که جزئیات کتاب دخل و خرج شهرداری تهران نشان می دهد پافشاری مدیریت شهری بر پایه منابع درآمدی سست سبب شده که شرایط اقتصادی شهرداری در این مدت بهبود پیدا کند. به این معناکه منبع اصلی تامین هزینه های اداره پایتخت در امسال، عمدتا درآمدهای ناپایدار از محل فروش دارایی های سرمایه ای شهر بوده است. این بخش از دارایی های شهر از سه جزء اصلی شامل فروش ملک، عوارض ساخت وساز یا همان فروش مجوز تراکم و درآمد حاصل از تغییر کاربری تشکیل می گردد. درآمد حاصل از تغییر کاربری به منابع درآمدی حاصل از تثبیت یا تغییر کاربری فضاهای سبز و سرانه های خدماتی موردنیاز شهر مربوط می گردد که عمدتا با مجوز کمیسیون ماده 5شورای شهر به کاربری مسکونی، تجاری یا اداری تغییر پیدا می نماید.

آنالیز شواهد و اطلاعات کسب شده از میزان سهم هر یک از این سه جزء در تامین منابع درآمدی شهرداری در امسال حکایت از آن دارد که فروش ملک کمترین و دو جزء دیگر سهم بیشتری در پول سازی برای پایتخت داشته اند و نکته جالب آنکه از میان دو جزء اصلی پول ساز، تغییر کاربری سهم چشمگیری را ایفا نموده است. به این ترتیب کسب درآمد و پول سازی برای اداره شهر از محل فروش دارایی های شهر بوده است که به طور طبیعی نباید در معرض واگذاری یا فروش قرار می گرفتند. هر چند تفکیک معینی میان دو منبع صدور مجوز تراکم و تغییر کاربری وجود ندارد اما آمار پروانه های صادر شده طی بازه زمانی مذکور و تحقیقات میدانی اجرا شده از فعالان ساختمانی در مناطق مختلف شهر تهران نشان می دهد: اخذ عوارض از محل صدور مجوزهای ساختمانی در شرایط فعلی که بازار مسکن در یک دوره رکودی به سر می برد نمی تواند منبع اصلی تامین درآمد باشد اما در عین حال شرایط فعالیت شورای معماری مناطق و همین طور مصوبات منتشر شده در سایت کمیسیون ماده پنج حاکی از آن است که طی ماه های گذشته از سال 98، تعداد قطعاتی که تغییر کاربری داده و با ساخت وساز مسکونی در آنها موافقت شده، کم نبوده است. جالب آنکه عمده اراضی تغییر کاربری یافته از نوع کاربری فضای سبز یا اراضی ذخیره بوده اند. بنابراین اگرچه شرایط برای مدیریت شهری طی ماه های گذشته به لحاظ کسب درآمد از محل صدور مجوزهای ساختمانی چندان مناسب نبوده است اما توانسته کسری تامین هزینه های اداره شهر را از محل رونق تغییر کاربری جبران کند.

مطابق با بودجه مصوب پایتخت در امسال، شهرداری تهران طی هشت ماه منتهی به آبان ماه، باید 5 هزار و 100 میلیارد تومان از محل فروش دارایی ها درآمد کسب می کرد اما مجموع درآمد کسب شده طی این مدت از این محل، 6 هزار و 100 میلیارد تومان معادل 110 درصد بوده است که نشان می دهد سرریز درآمدهای شهرداری از این محل بوده است.

از مجموع درآمدهای کسب شده از این محل، کمترین سهم به فروش ملک مربوط می گردد. به طوری که مطابق با گزارش عملکرد ارائه شده فقط 8 درصد از درآمد پیش بینی شده برای شهرداری از این محل محقق شده است. به این معناکه از یک هزار و 800 میلیارد تومان درآمدی که از محل فروش ملک در هشت ماهه امسال باید نصیب شهرداری می شد فقط 243 میلیارد تومان کسب شده است. اما در حوزه درآمدهای ناشی از مجوزهای ساختمانی حدود 128 درصد درآمدهای پیش بینی شده محقق شده است. مطابق با قانون بودجه مصوب شورای شهر تهران، شهرداری طی هشت ماهه امسال، باید 5 هزار و 800 میلیارد تومان از دو محل فروش مجوز تراکم و تغییر کاربری کسب می کرد. اما آنطور که کارنامه عملکرد نشان می دهد 7 هزار و 200 میلیارد تومان از این محل درآمد نصیب شهرداری شده است. در مجموع وزن کل منابع کسب شده برای تامین هزینه های اداره شهر از محل فروش دارایی های سرمایه ای، معادل 66 درصد مجموع درآمدهای کسب شده طی هشت ماه ابتدایی امسال بوده است. از این میزان 2 درصد از محل فروش ملک و 64 درصد از دو محل فروش مجوز تراکم و تغییر کاربری بوده است. جالب آنکه سهم سایر درآمدها به ویژه درآمدهای پایدار در دوره هشت ماهه ابتدایی امسال بسیار ناچیز بوده است. به عنوان مثال، سهم پایدارترین درآمد شهری یعنی اقتصادیات بر ارزش افزوده از منابع درآمدی کسب شده طی این مدت معادل 19 درصد و سهم انواع شارژهای شهری معادل یک درصد بوده است.

اما کارنامه عملکرد دخل و خرج شهرداری در بخش هزینه ها حاکی از آن است که همچنان در بر همان پاشنه می چرخد. به این معنا که همچون نیمه نخست امسال، پروژه های مهم و توسعه شهری کمترین سهم از تخصیص منابع را به خود اختصاص داده اند. در واقع در حوزه هزینه های غیرجاری فقط 47 درصد تحقق بودجه اتفاق افتاده اما در بخش هزینه های جاری شهر که شامل دو بخش حقوق، دستمزد و هزینه نگهداشت شهر می گردد معادل 107 درصد بودجه مصوب تحقق اتفاق افتاده است. این موضوع نشان می دهد شهرداری همچون ماه های گذشته ناپایدارترین درآمدهای کسب شده را خرج هزینه های جاری شهر می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 19539

به "شناسایی منابع پول ساز پایتخت در هشت ماه ابتدایی سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی منابع پول ساز پایتخت در هشت ماه ابتدایی سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید