3 هفته زمان مناسبی برای آمادگی فوتبالیست ایرانی نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی تاکید دارد که سه هفته، زمان مناسبی برای آمادگی یک فوتبالیست ایرانی نیست و احتیاج به یک زمان 30 تا 40 روزه دارد، ضمن این که فشردگی مسابقات نیز مصدومیت، محرومیت و پرخاشگری بازیکنان را به دنبال خواهد داشت،

3 هفته زمان مناسبی برای آمادگی فوتبالیست ایرانی نیست

زمزمه هایی درباره احتمال صدور مجوز تمرینات تیم ها برای شروع مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور شنیده و گفته می گردد که احتمالا مسابقات از اوایل خردادماه شروع خواهد شد و برای آمادگی تیم ها نیز مهلتی سه هفته ای به آن ها داده می گردد. در حالی که این مهم نیز واکنش بعضی مربیان و مدیرعاملان را در بر داشته است و ضمن این که مخالف برگزاری مسابقات در شرایط فعلی هستند. آن ها فشردگی رقابت ها و زمان کم برای آماده سازی تیم ها را منجر به مصدومیت بازیکنان می دانند.

تمرین در خانه پاسخگوی احتیاج تیم ها نیست

در این زمینه محمد سجادیان، دکترای فیزیولوژی ورزشی در گفت و گو با خبرنگاران، اظهارکرد: دوره آماده سازی بازیکنان برای حضور در مسابقات بستگی به آمادگی جسمانی آن ها دارد و نکته مهم، اصل ویژگی تمرین است. خیلی از بازیکنان عکس هایی از خود در حال تمرین با وزنه یا انجام حرکات جسمانی، منتشر می نمایند اما باید گفت که این تمرینات برای حضور در مسابقه ای مانند فوتبال کافی نیست و در واقع تمرین در خانه پاسخگو نیست.

با حجم سنگینی از مصدومیت ها روبرو می شویم

وی اضافه نمود: آماده سازی دو بخش است؛ آماده سازی جسمانی و مهارتی و آیا در این شرایط بازیکنان ما مکان خصوص برای انجام تمرین و کار روی بخش مهارتی خود داشته اند؟ باتوجه به این که مطمئنا چنین چیزی وجود نداشته است، با شروع لیگ و این که بخواهند تنها سه هفته را به آماده سازی تیم ها اختصاص دهند، با حجم سنگینی از مصدومیت ها روبرو می شویم.

مهارت با کیفیت تر منجر به صرف آمادگی جسمانی کمتر می گردد

این مربی فوتبال گفت: با حضور کی روش در تیم ملی ایران، به نظرم تیم های ما به سمت آمادگی جسمانی و تاکتیک علمی رفتند و این را نیز می توان در رفتار بازیکنان و تیم ها مشاهده کرد و از این نظر لیگ ما، طی دو سه سال گذشته رو به رشد بوده است. البته هنوز بازیکنان ما از نظر آمادگی جسمانی به سطحی نرسیده اند که هر پنج یا شش روز بازی نمایند زیرا باید مهارت و آمادگی جسمانی را از سن 10 یا 11 سالگی به بازیکنان آموزش می دادند. هر وقت مهارتی با کیفیت بیشتر انجام گردد، آمادگی جسمانی کمتری صرف می گردد.

فشردگی مسابقات، پرخاشگری بازیکنان را در بر دارد

وی با تاکید بر این که اصلا تمرین در خانه پاسخگوی احتیاجات تیم ها برای حضور در مسابقات نیست، بیان نمود: بحث فوتبال و انجام بازی های فشرده است و تمرین در خانه نمی تواند یک بازیکن را در سطح خوبی از آمادگی قرار دهد. وقتی قرار است، بازی ها فشرده و در زمان محدود برگزار شوند، مصدومیت، محرومیت و پرخاشگری نیز وجود خواهد داشت، ضمن این که وقتی قرار نیست تماشاگری هم به استادیوم بیاید، بازیکنان جوان هم دیده نمی شوند و این لیگ نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد و به جوانان یاری کند.

این استاد دانشگاه بیان نمود: تنها راه گریز از اتفافات بد در فوتبال در این بازه زمانی کم این است که سرمربیان تیم ها باید با به کارگیری تعداد بیشتری از بازیکنان، از تیم های خود نگهداری نمایند. کاری که اسکوچیچ هنگام کار در فولاد خوزستان باتوجه به حضور در لیگ برتر و آسیا انجام داد. در حالی که بعضی باشگاه ها تنها از 18 بازیکن استفاده می نمایند و استفاده بیش از حد از یکسری از بازیکنان، از نظر روانی و جسمانی به آن ها فشار وارد می نماید و بازیکن خود به خود دچار آسیب دیدگی می گردد.

باید در کنار تیم ها از روانشناس و فیزیولوژیست استفاده کرد

وی اضافه نمود: باتوجه به این که فوتبال ما نتیجه گرا است، اینکه بخواهند لیگ را برگزار و در مدت زمان کم به سرانجام برسانند، این فرایند روی مدیرعامل، سرمربی، بازیکن و تماشاگر یک تیم تاثیر منفی خواهد داشت. وقتی فوتبالیستی سه ماه ورزش حرفه ای نداشته و مطمئنا تمریناتش نیز آن چنان حرفه ای نبوده است، از نظر بدنی در شرایط خوبی نیست و همین می تواند روی کیفیت لیگ هم تاثیر بگذارد. به نظر من در چنین شرایطی حضور روانشناس، بازیکنان قدیمی و فیزیولوژیست در کنار تیم ها ضروری است تا بتوانند از نظر روانی به بازیکنان و به ویژه بازیکنان جوان یاری نمایند.

3 هفته، زمان مناسبی برای آمادگی فوتبالیست ایرانی نیست

سجادی تاکید نمود: سه هفته، زمان مناسبی برای آمادگی یک فوتبالیست ایرانی نیست و احتیاج به یک زمان 30 تا 40 روزه دارد، چرا که معمولا بازیکنان ایرانی از سن 21 سالگی وارد فوتبال می شوند و مانند فوتبالیست های خارجی از سن کم، مهارت را یاد نگرفته اند که بخواهند با استفاده از مهارتِ با کیفیت، آمادگی جسمانی کمتری صرف نمایند.

سلامتی بازیکنان از برگزاری لیگ مهم تر است

وی در سرانجام نیز گفت: باتوجه به این که کشور ما از نظر اقتصادی یک فوتبال دولتی دارد و نتوانستیم منابع اقتصادی را برای فوتبال مهیا کنیم و پول هایی که هزینه می شوند نیز باید گزارش داده شوند و همچنین اکنون 70 درصد لیگ برگزار شده و از نظر اقتصادی باید پفرایند کاری بسته و مدیران پاسخگوی هزینه ها باشند و نباید عوامل دیگری در صعود، سقوط و قهرمانی تیم ها تاثیرگذار باشد، بعضی نظر به ادامه لیگ دارند، هر چند تاکید می کنم که در شرایط فعلی که همچنان با کرونا درگیر هستیم، سلامتی بازیکنان و مردم مهم تر از ادامه لیگ است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30899

به "3 هفته زمان مناسبی برای آمادگی فوتبالیست ایرانی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 هفته زمان مناسبی برای آمادگی فوتبالیست ایرانی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید