گزارش، گرانی به بازار میوه شب عید می رسد؟ ، 30 درصد، حداکثر فاصله قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به فراوانی فراوری و ذخیره سازی مناسب، قیمت میوه در ایام پایانی سال نوسان چندانی نخواهد داشت.

گزارش، گرانی به بازار میوه شب عید می رسد؟ ، 30 درصد، حداکثر فاصله قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی

به گزارش خبرنگار ، با توجه به آنکه کمتر از 40 روز به ایام سرانجامی سال زمان باقی است، بازار میوه به عنوان یکی از محوری ترین اقلام سبد غذایی خانوار با نوساناتی روبروست که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می نمایند.

این درحالی است که مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان متولی تنظیم بازار میوه شب عید با الکترونیکی شدن فعالیت ها مبنی بر خرید و ذخیره سازی میوه از کاهش فاصله قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی خبر می دهد، با این وجود انتظار می رود سال جاری نوسان قیمت میوه در پایین ترین حد خود قرار گیرد تا بسیاری از دهک های پایین جامعه برای تامین آن دچار مشکل نشوند.

با توجه به افزایش قیمت سایر اقلام همچون آجیل و خشکبار به نظر می رسد که بازار میوه در نوروز 98 با حجم بیشتری از تقاضا روبروست و همین امر ممکن است بهانه ای برای سودجویی بسیاری از عوامل واسطه و دلال باشد. بسیاری از مسئولان بر این باورند که دستگاه های نظارتی با کشف قیمت و قیمت گذاری در میادین میوه و تره بار به سهولت می توانند بازار خرده فروشی را کنترل نمایند.

حال با توجه به ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال به عنوان دو قلم اصلی در سبد میوه خانوار و حمل به استان ها انتظار می رود که در ایام سرانجامی سال قیمت میوه نوسان چندانی نداشته باشد. از این رو به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین تحولات بازار میوه در ایام سرانجامی سال با خبر شویم:

توزیع میوه تنظیم بازار از تنش قیمت در بازار می کاهد

صدرا علی اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه کمبودی در بازار تامین میوه شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی و مصوبه راهبردی ستاد تنظیم بازار مقرر شد که برای تنظیم بازار شب عید 40 هزار تن پرتقال و 30 هزار تن سیب ذخیره و توزیع گردد.

وی اضافه کرد: 30 هزار تن تامسون شمال و 10 هزار تن پرتقال والنسیا جنوب به منظور ذخیره سازی و توزیع با نرخ مصوب برای ایام سرانجامی سال انبار شده است.

اکبرخانی با اشاره به اینکه از تاریخ 27 دی کار حمل و توزیع میوه های ذخیره سازی شده به استان ها شروع شده است، گفت: حمل میوه با کامیون های یخچال دار به انبار های استانی انجام می گردد و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت گذاری میوه شب عید براساس ستاد تنظیم بازار هر استان در ایام سرانجامی سال اعمال خواهد شد و پس از آنالیز و قیمت گذاری به بازار عرضه می گردد.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه سیب بازار میوه شب عید نداریم، اظهار کرد: براساس مصوبه راهبردی ستاد تنظیم بازار، سیب مورد احتیاج شب عید توسط سازمان تعاون روستایی ذخیره سازی شده و به منظور جلوگیری از تنش قیمت با نرخ مصوب در بازار عرضه می گردد.

ورود دیرهنگام در بحث ذخیره سازی میوه شب عید عامل اصلی نوسان بازار

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به تاثیر ذخیره سازی میوه شب عید در تنش بازار اظهار کرد: ورود دیرهنگام سازمان تعاون روستایی به خرید پرتقال و سیب موجب شد تا قیمت سیب و پرتقال با نوساناتی در بازار روبرو گردد.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرکبات نداریم، اضافه کرد: با توجه به افزایش فراوری و فراوانی عرضه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت در بازار شب عید وجود ندارد.

صابری از کمبود عرضه سیب سوپر در بازار شب عید اطلاع داد و گفت: با توجه به سرمازدگی بهاره و از بین رفتن بخشی از فراوری، عرضه سیب سوپر کاهش یافته است. اما کمبودی در عرضه سیب ممتاز و درجه یک نداریم.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار ادامه داد: با ازدیاد تقاضا در ایام سرانجامی سال، قیمت میوه با افزایش 10 تا 20 درصدی در بازار روبرو خواهد شد اما مجدد بازار به روال عادی خود باز خواهد گشت.

وی افزایش صادرات را دلیل اصلی گرانی کیوی در بازار دانست و اضافه کرد: در ماه های اخیر همزمان با اوج برداشت کیوی، صادرات رونق گرفت که این امر موجب شد به سبب کمبود عرضه در بازار قیمت با نوساناتی در بازار روبرو گردد، ممکن است این روند در ایام سرانجامی سال ادامه یابد.

افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت میوه در بازار شب عید طبیعی است

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار ، از افزایش قیمت پرتقال در بازار اطلاع داد و گفت: در ابتدای فصل برداشت هر کیلو پرتقال فله شمال با نرخ 2 تا 2 هزار و 500 و بسته بندی 3 تا 4 هزار تومان به مصرف نماینده عرضه می شد که با اتمام فصل برداشت، قیمت پرتقال به سبب هزینه سردخانه و بسته بندی مجدد با نوساناتی در بازار روبرو شد.

وی اضافه کرد: با توجه به میزان فراوری و ذخیره سازی پرتقال شب عید، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر نوسان غیر منطقی قیمت در ایام سرانجامی سال نیست.

شادلو حداقل تغییرات قیمت در بازار میوه شب عید را طبیعی دانست و گفت: با توجه به افزایش تقاضا در ایام سرانجامی سال، قیمت میوه با نوسان 10 تا 20 درصدی در بازار روبرو می گردد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: در شرایط کنونی تمامی میوه هایی که در بازار عرضه می گردد به جز خیار، به سبب افزایش هزینه های انبارداری با نوساناتی روبروست که این حداقل تغییرات طبیعی است.

به گفته وی، با توجه به آنکه بعضی از انواع میوه همچون سیب، پرتقال و کیوی، در یک فصل از سال برداشت و ماه های آینده به مرور عرضه می گردد، از این رو ممکن است به سبب افزایش هزینه های سردخانه و بسته بندی مجدد در بازار دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد، اما به طور کلی نگرانی از حیث افزایش قیمت نداریم.

شادلو با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه به بازار نداریم، گفت: با توجه به فراوانی فراوری، صادرات محصولات باید همچنان ادامه یابد چرا که بازار های صادراتی را یک شبه بدست نیاورده ایم که به سهولت از دست بدهیم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با بیان اینکه طبق روال همه ساله نوسان قیمت در بازار شب عید اتفاق می افتد، اظهار کرد: با توجه به ازدیاد تقاضا ممکن است تغییراتی در قیمت میوه در ایام سرانجامی سال ایجاد گردد که انتظار می رود با توجه به برنامه ریزی اجرا شده در ذخیره سازی سیب و پرتقال، نوسان چشمگیری اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: فاصله محل فراوری تا ذخیره و بازار مصرف، ممکن است به هزاران کیلومتر برسد که در بعضی موارد محدودیت های ترافیکی ایام سرانجامی سال و کمبود عرضه، اختلالاتی در بازار ایجاد می نماید که سال جاری با برنامه ریزی اجرا شده و ذخیره میوه در استان ها دیگر با این چالش روبرو نخواهیم بود.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت و نظارت دستگاه های مسئول در ایام سرانجامی سال گفت: با توجه به برنامه ریزی های اجرا شده برای ایام سرانجامی سال کمبودی در عرضه نخواهیم داشت و تنها دستگاه های نظارتی همچون بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات باید با نگاه واقعی به شرایط بازار و فراوری، از نوسان بی رویه قیمت و سودجویی عوامل واسطه جلوگیری نمایند.

وی بهترین نظارت بر بازار میوه را کشف قیمت و قیمت گذاری در میادین میوه و تره بار گفت و گفت: از میادین میوه و تره بار تا خرده فروشی ها حداکثر فاصله قیمت باید 25 تا 30 درصد باشد که متاسفانه در بسیاری از موارد فاصله قیمت بیش از این رقم است که انتظار می رود با اعمال نظارت بیشتر بر بازار از گران فروشی میوه در ایام سرانجامی سال جلوگیری گردد تا اجحافی در حق مصرف نمایندگان صورت نگیرد.

افزایش هزینه سردخانه ها عامل اصلی نوسان قیمت در بازار

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار ، درباره آخرین تحولات بازار میوه شب عید اظهار کرد: با افزایش تقاضا در ایام سرانجامی سال، نوسان قیمت میوه تا حدی در بازار منطقی است.

وی با اشاره به اینکه سیب، پرتقال و نارنگی از عمده میوه های پرتقاضا در بازار شب عید به شمار می رود، اضافه کرد: با توجه به فراوانی فراوری و ذخیره مناسب مانده در سردخانه ها، جای هیچگونه نگرانی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت در بازار نیست.

کارگر با تکذیب کمبود عرضه سیب در ایام سرانجامی سال گفت: با توجه به آنکه مصرف سیب به مرکبات در شب عید 70 به 30 درصد است، از این رو با مدیریت به سهولت می توان این مساله را کنترل کرد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در سرانجام توضیح داد: با توجه به فراوانی فراوری مرکبات، قیمت این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب است و در هفته های اخیر تنها به سبب افزایش هزینه سردخانه ها،قیمت ها تا حدی افزایش یافته است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4515

به "گزارش، گرانی به بازار میوه شب عید می رسد؟ ، 30 درصد، حداکثر فاصله قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، گرانی به بازار میوه شب عید می رسد؟ ، 30 درصد، حداکثر فاصله قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید