سهم دامپزشکی در اعتبارات سلامت صفر است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به نقش خطیر این سازمان در خصوص تامین بهداشت جامعه و عدم تخصیص اعتبارات در حوزه سلامت، گفت: مجموعه وظایف سازمان دامپزشکی مستلزم اختصاص اعتبارات است این در حالی است که سهم دامپزشکی در اعتبارات و هزینه های سلامت مخصوصا در چند سال اخیر صفر است.

سهم دامپزشکی در اعتبارات سلامت صفر است

مصطفی کنارکوهی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به وظایف و اهمیت ایفای نقش سازمان دامپزشکی، اظهار کرد: برای بهداشت هر جامعه پنج رکن وجود دارد اما دو رکن اساسی بهداشت مواد غذایی، پروتئین با منشاء دامی و لبنیات هستند که سازمان دامپزشکی در این زمینه نقش اساسی دارد.

وی اضافه نمود: زمانی که فراوری انجام می گردد برای تداوم آن احتیاج به پشتوانه های قوی است تا بتوانیم فعالیت خود را استمرار دهیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان توضیح داد: در حدود 40 سال گذشته در زمینه تامین موادپروتئینی با منشاء دامی یا فراوری دام توفیق زیادی کسب شده است به گونه ای که اکنون مازاد فراوری گوشت مرغ وجود دارد اما حدود 100 هزار تن کمبود گوشت قرمز وجود دارد که با برنامه ریزی در حال جبران این کمبود هستیم.

کنارکوهی با بیان اینکه فراوری یک سمت موضوع و حفظ آن و بالابردن کیفیت فراوری یک طرف دیگر موضوع است، گفت: فراوریات دامی با دام زنده در ارتباط است و دام زنده و مصرف نماینده ها هر لحظه در معرض خطر هستند.

وی مطرح نمود: بر اساس قانون، وظیفه اصلی حمایت از فراوری هم از نظر کمی و هم کیفیت بر عهده سازمان دامپزشکی است و باید بتواند برای تامین پروتئین جامعه برنامه ریزی داشته باشد. سازمان دامپزشکی در زمینه تحقیقات مختلف و آموزش دانشگاهی نیز وظایفی بر عهده دارد که این اقدامات نقشه راهی برای آینده تشکیلات سازمان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه حفظ جمعیت دامی کشور ابعاد مختلفی دارد، گفت: افزایش تعداد جمعیت، بالا بردن کیفیت محصولات فراوریی و حفظ ذخایر ژنتیکی برخی از وظایف در این راستا است که برای انجام این وظایف احتیاج به تامین نیروی انسانی، ارتباطات بین بخشی، تامین لجستیک و اعتبارات مورد احتیاج است اما بعد از حیات دام نیز نقش دامپزشکی تا زمان عرضه و مصرف محصولات ادامه دارد. مکان کشتار دام، نگهداری سلامت در کشتارگاه ها و سیستم حمل و نقل نیز بسیار حائز اهمیت است.

کنارکوهی گفت: تامین بهداشت خوراک دام و طیور نیز بسیار حائز اهمیت است که همه این وظایف بر عهده سازمان دامپزشکی است و اگر هر یک از این وظایف به هر دلیلی صحیح انجام نگردد محصول نهایی تحت تاثیر قرار می گیرد و اگر خوراک دام دچار مشکل گردد سلامت دام یا فرآورده خام دامی در خطر می افتد که در این زمینه نقش پررنگ سازمان دامپزشکی حائز اهمیت است.

وی مطرح نمود: برای تامین بهداشت جامعه وظایف نیروهای سازمان دامپزشکی خطیر است زیرا عدم انجام وظیفه می تواند خسارت جبران ناپذیری به جمعیت دامی و سلامت مردم وارد کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بیش از 1000 نوع بیماری مشترک بین انسان و داموجود دارد. همچنین بیش از 800 نوع بیماری پس از فراوری فرآورده خامی قابل انتقال به انسان است و همه کوشش های سازمان دامپزشکی منجر به فراوری محصول سالم می گردد بنابراین این سازمان یکی از ارکان اساسی بهداشت جامعه است.

کنارکوهی اعلام کرد: اگر سازمان دامپزشکی نقش اساسی خود را ایفا نماید می تواند بخش عمده ای از عوامل بیماری زای قابل انتقال به انسان را دور کند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت ایران، گفت: جمعیت ایران در سال 1335 حدود 19 میلیون نفر بود که 35 درصد این جمعیت در روستاها ساکن بودند. زمانی که از روستا سخن می گوییم یعنی جمعیت فراورینماینده که کشور ما نیز بخش عمده ای از مایحتاج پروتئینی را از روستاها تامین می نماید اما طبق آمار سال 95، جمعیت ایران 80 میلیون اعلام شده است که حدود 26 درصد در روستاها زندگی می نمایند بنابراین از طرفی شاید فراوریات در روستاها با چالش روبرو شوند و زمانی که فراوری در شرایط سالم فراوری نگردد امکان دارد فراوری ناسالم در نقاط خارج از ضوابط انجام گردد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان توضیح داد: سازمان دامپزشکی در زمینه امنیت غذایی نقش خطیری ایفا می نماید اما با چالش های زیادی روبرو هستیم که برخی از آنها کمبود نیرو است؛ کمبود نیرو در کوتاه مدت موجب فشار وارد کردن به نیروها می گردد اما در درازمدت ممکن است بر فراوری و سلامت فراوری تاثیرگذار باشد.

کنارکوهی با اشاره به هزینه ها و اعتبارات سازمان دامپزشکی، مطرح نمود: مجموعه وظایف سازمان دامپزشکی مستلزم اختصاص اعتبارات است این در حالی است که سهم دامپزشکی در اعتبارات و هزینه های سلامت مخصوصا در چند سال اخیر صفر است که باید سیاست گذاران مالی نگاهی برای ایجاد سهم اعتبارات سازمان دامپزشکی در زمینه سلامت داشته باشند تا برای بهداشت عمومی جامعه ایفای نقش کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به این شرایط باید به مسئولین سازمان دامپزشکی اجازه داده گردد نقش پررنگ تری در سیاست گذاری های بهداشتی در جامعه داشته باشند تا وظیفه خود را انجام دهند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3378

به "سهم دامپزشکی در اعتبارات سلامت صفر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم دامپزشکی در اعتبارات سلامت صفر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید