10 ارز پرمبادله دنیا کدام اند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بازار فارکس بزرگ ترین بازار دنیا محسوب می گردد و حدود 90 درصد از ارزش 5.1 تریلیون دلاری این بازار در اختیار 10 ارز است.

10 ارز پرمبادله دنیا کدام اند؟

به گزارش خبرنگاران، به نقل از آی جی گروپ، بانک تسویه بین الملل در جدیدترین گزارش خود از بازار فارکس که هر سه سال یکبار منتشر می گردد، دلار آمریکا را پراستفاده ترین ارز دنیای معرفی نموده است.

از بین ارزهای مهم و معتبر دنیای هیچ نماینده ای از قاره آفریقا حضور ندارد و آسیایی ها بیش ترین تعداد نمایندگان را در این فرست دارند. دقت کنید که در این رده بندی تنها مبادله خارج از مرزهای داخلی کشورها (برای یورو در سطح کل منطقه یورو) در نظر گرفته گردیده است. بر این اساس، 10 ارز پراستفاده دنیا عبارت اند از:

1-دلار آمریکا: برآورد می گردد که روزانه 2.2 تریلیون دلار در سطح دنیا مبادله گردد. دلایل محبوبیت بالای دلار عبارت اند از اقتصاد آمریکا بزرگ ترین اقتصاد دنیا است؛ دلار آمریکا بیش ترین سهم را از ذخایر ارزی دنیا دارد و حدود 63 درصد ذخایر ارزی بانک های مرکزی دنیا را دلار تشکیل می دهد و دلیل دیگر آن است که قیمت مس، نفت و طلا بر پایه دلار معین می گردد.

برخی از کشورها نظیر اکوادور، پاناما و السالوادور دلار را به عنوان واحد پول ملی خود انتخاب نموده اند.

2-یورو: واحد پول 19 کشور عضو منطقه ای به همین نام است و روزانه 800 میلیون دلار در دنیا مبادله می گردد. یورو دومین سهم از ذخایر دنیای را با 20 درصد در اختیار دارد و آلمان و فرانسه به عنوان بزرگ ترین اقتصادهای اروپایی از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می نمایند.

3-ین ژاپن: سومین ارز پرمبادله دنیا با حدود 550 میلیون دلار مبادله در روز که 4.9 درصد از ذخایر ارزی بانک های مرکزی دنیا را به خود اختصاص داده است. ارزش ین ژاپن عمدتا متاثر از عملکرد اقتصاد این کشور است و آمار تولیدات صنعتی و صادرات ژاپن در معین نرخ برابری آن در مقابل دلار اهمیت بالایی دارد.

4-پوند انگلیس: به طور متوسط روزانه 325 میلیون دلار مبادله با پوند انجام می گردد و 4.5 درصد ذخایر ارزی دنیا را پوند تشکیل داده است.

5- دلار استرالیا: به طور متوسط روزانه 174 میلیون دلار مبادله با دلار استرالیا انجام می گردد و 1.8 درصد ذخایر ارزی دنیا را پوند تشکیل داده است. قیمت مواد خام در بورس ها تاثیر زیادی بر قیمت دلار استرالیا دارد.

6- دلار کانادا: روزانه 130 میلیون دلار مبادله با پوند انجام می گردد و 2.02 درصد ذخایر ارزی دنیا را دلار کانادا تشکیل داده است. به دلیل وابسته بودن اقتصاد کانادا به صادرات نفت و تجارت با آمریکا، قیمت نفت و دلار آمریکا ارتباط نزدیکی با قیمت دلار دارند.

7- فرانک سوئیس: به طور متوسط روزانه 122 میلیون دلار مبادله با پوند انجام می گردد و 0.18 درصد ذخایر ارزی دنیا را فرانک تشکیل داده است. اقتصاد سوئیس عموما مبتنی بر صنایع مالی و بانکداری است و از فرانک به عنوان یکی از ارزهای امن یاد می گردد که در زمان بحران های دنیای تقاضای خرید آن بالاتر می رود.

8-یوان چین: به طور متوسط روزانه 101 میلیون دلار مبادله با یوان انجام می گردد و 1.23 درصد ذخایر ارزی دنیا را یوان تشکیل داده است. بانک مرکزی و دولت چین اخیرا کوشش های گسترده ای را برای ارتقای دنیای یوان انجام داده اند که درنتیجه آن ها و با توجه به اینکه چین دومین اقتصاد بزرگ و نخستین قدرت تجاری دنیا است، سهم یوان مطمئنا در مبادلات دنیای افزایش خواهد یافت.

9- کرون سوئد: به طور متوسط روزانه 56 میلیون دلار مبادله با کرون انجام می گردد اما از سهم کرون در ذخایر ارزی بانک های مرکزی دنیا اطلاعات چندانی در دست نیست.

10-دلار نیوزلند: به طور متوسط روزانه 52 میلیون دلار مبادله با دلار نیوزلند انجام می گردد اما این ارز سهم زیادی از ذخایر ارزی کشورها ندارد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 768

به "10 ارز پرمبادله دنیا کدام اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ارز پرمبادله دنیا کدام اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید