گزارش، تداوم حملات ترکیه به ادلب در سایه آمار عجیب و اتهامات به ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه تصاویر مربوط به بمباران مواضع ارتش سوریه را با آب وتاب منتشر و کوشش می نمایند این حملات را همچون دستاورد و پیروزی نشان دهند و خطاهای سیاسی تیم اردوغان در بحران سوریه را بپوشانند.

گزارش، تداوم حملات ترکیه به ادلب در سایه آمار عجیب و اتهامات به ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ در تحولات چند هفته اخیر٬ بیش از 56 تن از نظامیان ترکیه در ادلب جان خود را از دست داده اند و بازگشت اجساد بی جان سربازان٬ مردم این کشور را در نگرانی و ماتم فرو برده است.

با وجود آن که انتشار اخبار مربوط به تشییع جنازه نظامیان٬ فضای غم و اندوه را در بسیاری از استان های ترکیه رقم زده٬ ولی هنوز هم یاران اردوغان٬ اصطلاحاً خود را از تک و تا نینداخته اند و بر طبل حمله می کوبند.

حزب عدالت و توسعه و هم پیمانان این حزب با استفاده از ماشین تبلیغاتی عظیم خود٬ کوشش می نمایند تا تنش آفرینی های ارتش ترکیه در ادلب و در شمال غرب سوریه را به مثابه یک ضرورت بزرگ و اقدامی در راستای حفظ امنیت ملی و بقای ترکیه به مردم نشان دهند.

اما مخالفین اردوغان از سیاست های او انتقاد نموده اند و معتقدند که تصمیمات غلط تیم اردوغان در خصوص سوریه موجب آن شده که خون جوانان این کشور به خاطر بلندپروازی و حمایت از معارضین سوری بر خاک ریخته گردد.

سازش با روسیه٬ حمله به سوریه

در روز آدینه گذشته٬ انتشار خبر کشته شدن 33 نظامی ترکیه٬ مردم این کشور را در بهت و ماتم فرو برد و بعضی از رسانه ها معتقد بودند که این بالاترین میزان تنش بین ترکیه و روسیه بوده و احتمال آن وجود دارد که این دو کشور به طور آشکار علیه هم بجنگند.

اما تحلیل گران واقع گرا و آشنا به ابعاد ظریف و حیاتی منافع مالی مستولی بر روابط آنکارا مسکو٬ بر این باور بودند که اردوغان ناچار است در برابر پوتین کوتاه بیاید.

همین اتفاق هم افتاد و اردوغان در ظهر روز آدینه٬ یک تماس تلفنی کوتاه با پوتین برقرار و او را قانع کردن کرد تا یک بار دیگر به شکل حضوری ملاقات و ابعاد مختلف مسئله ادلب را آنالیز نمایند.

اما یکی از ویژگی های مهم این تماس تلفنی٬ این بود که اردوغان به پوتین اعلام نموده است که نظامیان تحت امر او در برابر روسیه نخواهند جنگید ولی حمله به تمام مواضع ارتش سوریه را حق مسلم و مشروع ترکیه می داند! در روزهای اخیر٬ رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه٬ تصاویر مربوط به بمباران مواضع ارتش سوریه را با آب وتاب منتشر و کوشش می نمایند این حملات را همچون دستاورد و پیروزی نشان دهند و خطاهای سیاسی تیم اردوغان در بحران سوریه را بپوشانند.

سخنان عجیب اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه که این روزها از جانب بسیاری از منتقدین و مخالفین خود مورد پرسش های چالش برانگیز قرار گرفته است٬ دیروز در خصوص تحولات ادلب٬ نکاتی بر زبان آورد که با واقعیت صحنه و شرایط مشاهده شده به روی ارض واقع٬ منطبق و هماهنگ نیست.

اردوغان بیان کرد: اگر در ادلب کوتاه بیاییم٬ لوله اسلحه ها به سمت ما خواهد چرخید.

معین نیست این سخن اردوغان متضمن چیست و او می خواهد با این سخنان٬ مردم ترکیه و طرفداران حزب خود را به چه شکلی قانع کردن کند، چرا که ادلب بخشی از خاک سوریه است و دولت مرکزی سوریه به دنبال آن است تا حاکمیت این منطقه را یک بار دیگر در اختیار بگیرد و معلوم نیست که فتح و کنترل کامل ادلب توسط ارتش سوریه٬ چگونه می تواند منجر به آن گردد که به ناگهان٬ نظامیان تحت امر بشار اسد٬ ادلب را رها نمایند و به ترکیه حمله ور شوند!

البته اردوغان تنها به بیان این نکته باورنکردنی اکتفا ننموده و در خصوص آمار تلفات ارتش سوریه نیز نکاتی بر زبان آورده است که جای تأمل دارد. رئیس جمهور ترکیه اعلام نموده که نیروهای ارتش ترکیه پس از کشته شدن 34 تن از افراد این ارتش در ادلب٬ اهداف و مواضع ارتش سوریه را مورد هدف قرار داده و با استفاده از آتشبار توپخانه و همچنین بالگردهای نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین٬ حملات وسیعی انجام داده اند.

اردوغان در خصوص تلفات ارتش سوریه٬ رقم اغراق آمیزی اعلام نموده و معتقد است که در جریان این حملات٬ 2 هزار و 100 نفر از نظامیان بشار اسد کشته شده اند.

پایگاه اینترنتی روزنامه ینی شفق٬ از روزنامه های تندروی وابسته به اتاق فکر حزب عدالت و توسعه٬ با انتشار چندین گزارش و چند فایل تصویری٬ حملات هواپیماهای بدون سرنشین ارتش ترکیه به مواضع سوریه را نشان داده است.

در این فایل ها ده ها تانک، 2 قرارگاه٬ ساختمان٬ نفربرهای در حال حرکت و افراد ارتش سوریه با هواپیمای بدون سرنشین از دور مورد هدف قرار می گیرند و امحا می شوند و این روزنامه چنین تصاویری را به عنوان افتخار و پیروزی ارتش٬ به مخاطبین خود ارائه داده است.

کم لطفی در حق ایران

یکی دیگر از ابعاد مهم خبرسازی ها و جنگ روانی رسانه های وابسته به حزب حاکم ترکیه در خصوص ادلب٬ این است که با وجود مساعی جمیله جمهوری اسلامی ایران و تماس تلفنی مبتنی بر حسن نیت حسن روحانی رئیس جمهور ایران با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان٬ خبرگزاری رسمی آناتولی٬ روزنامه ینی شفق و چندین رسانه دیگر وابسته به آکپارتی٬ ایران را به حمایت از تروریسم متهم نموده اند.

این اتهام ساختگی و دور از آداب حسن همجواری در حالی است که ایران٬ در همان روزهای نخست٬ آمادگی خود را برای میانجی گری بین آنکارا و دمشق اعلام نموده و مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل٬ اعلام نموده بود که نباید حفظ جان غیرنظامیان در ادلب٬ به بهانه ای برای حفظ تروریست ها تبدیل گردد.

چنین به نظر می رسد که فرماندهی جنگ و اتاق فکر حزب عدالت و توسعه در راستا مدیریت پرونده ادلب٬ دچار خطا شده است و در اقدامی عمل گرایانه٬ کوشش می نماید تا تنش روسی ترکی را به تنش با ایران راهنمایی کند.

این در حالی است که ایران٬ در سه سال اخیر و از شروع مذاکرات آستانه و توافق سوچی٬ همیشه بر این موضوع تأکید نموده که مسئله ادلب٬ به حل جدی و واقع بینانه احتیاج دارد و ترکیه در این مورد باید به تعهدات خود عمل کند.

+

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23703

به "گزارش، تداوم حملات ترکیه به ادلب در سایه آمار عجیب و اتهامات به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، تداوم حملات ترکیه به ادلب در سایه آمار عجیب و اتهامات به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید