کنفرانس امنیتی مونیخ و سایه سنگین برجام بر سخنرانی رهبران دنیا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران یورو نیوز در این رابطه می نویسد: کنفرانس امنیتی مونیخ در شرایطی از امروز آدینه برگزار می گردد که نگاه های امیدوار منتظر شنیدن سخنانی هستند تا گره توافقنامه برجام گگردده گردد.

کنفرانس امنیتی مونیخ و سایه سنگین برجام بر سخنرانی رهبران دنیا

بعضی کارشناسان که به دولت جدید آمریکا مشاوره می دهند، معتقدند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می تواند با اطمینان از قصد خود برای بازگشت به توافق هسته ای ایران در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ سخن بگوید.

بر اساس برنامه اعلام شده برای کنفرانس امنیتی مونیخ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز آدینه، 19 فوریه در این کنفرانس سخنرانی خواهد نمود.

بایدن همچنین قرار است در همین روز در جلسه مجازی رهبران دنیا، جی -7 به میزبانی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس شرکت کند. موضوع این جلسه مجازی، پاسخ دنیای به همه گیری کرونا خواهد بود.

در حالی که تحولات پیرامون توافق هسته ای ایران شتاب گرفته و دنیا شاهد کاهش گام به گام تعهدات برجامی از سوی ایران در قبال بدعهدهای طرف های غربی است، عنصر زمان بسیار معین نماینده خواهد بود.

از همین رو این شرایط به عنصر دیپلماسی درباره اجرای برجام شتاب بخشیده است که نشانه های آن را می توان در گفتگوهای چند روز گذشته مقام های اروپایی و آمریکایی از یک طرف و مقام های اروپایی با مقام های ایرانی از طرف دیگر مشاهده کرد. البته تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به همین دلیل ارزیابی می گردد.

بنابراین زمان آن رسیده است تا سیگنال های مثبت از طرف طرف های درگیر در این پرونده ارسال گردد. موضوعی که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در تماس تلفنی خود با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بر آن تأکید کرد. زیرا به اعتقاد صدر اعظم آلمان، انجام این کار می تواند باعث ایجاد اعتماد به نفس و افزایش احتمال راه چاره های دیپلماتیک گردد.

تأکید صدر اعظم آلمان بر لزوم ارسال سیگنال مثبت از سوی ایران در حالی بیان شده است که به اعتقاد بعضی کارشناسان حوزه بین الملل، دولت جدید آمریکا از سیاست صبر در قبال ایران پیروی می نماید.

آنان معتقدند که هر اقدامی کمتر از دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا برای فراهم کردن مقدمات بازگشت این کشور به برجام و همچنین برداشتن قدم های مالی تعیین جهت کاهش تحریم ها علیه تهران، برای منصرف کردن ایران از کاهش تعهدات برجامی اش کافی نخواهد بود.

ایران روز دوشنبه اطلاع داد که به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در 23 فوریه متوقف می نماید.

به گفته بعضی کارشناسان حوزه روابط بین الملل، این تصمیم ایران، نشانه نارضایتی این کشور از کند بودن اقدام های دولت بایدن برای بازگشت به برجام و کاهش تحریم ها است.

از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که رافائل گروسی به زودی به تهران سفر خواهد نمود تا با مقام های ایرانی راهی قابل قبول برای ادامه نظارت های این سازمان بر فعالیت های هسته ای ایران پیدا کند.

با این حال، تحلیلگران سیاسی معتقدند که دادن اطلاعیه بدون انجام اقدام های تعیین نمی تواند گره برجام را باز کند.

این در حالی است که رئیس جمهور ایران اعلام نموده که تهران هنوز هم از دیپلماسی استقبال می نماید و اگر آمریکا به اجرای کامل برجام بازگردد، ایران نیز همان کار را انجام خواهد داد.

بنابراین همه نگاه ها به کنفرانس امنیتی مونیخ دوخته شده است تا ببیند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چه خواهد گفت.

آیا سخنان او به برداشتن گام های متقابل یاری خواهد نمود یا خیر؟ سؤالی است که مقام های سابق و فعلی بعضی کشورهای درگیر در پرونده برجام در صدد هستند تا پاسخ آن را در جهت مثبت سوق دهند.

از همین رو جف راتکه مقام سابق وزارت امور خارجه و کارشناس روابط آلمان و آمریکا گفت که دولت آلمان مشتاق همکاری با دولت بایدن است تا برای حفظ توافق هسته ای با ایران کوشش کند.

راتکه، رئیس انستیتوی آمریکایی مطالعات معاصر آلمان در دانشگاه جان هاپکینز تأیید کرد که آلمانی ها مشتاق هستند تا این توافق را دوباره برقرار نمایند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 51294

به "کنفرانس امنیتی مونیخ و سایه سنگین برجام بر سخنرانی رهبران دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنفرانس امنیتی مونیخ و سایه سنگین برجام بر سخنرانی رهبران دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید