چه کسانی در معرض پارکینسون هستند؟ ، این دو نوشیدنی را نباید فراموش کنید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران- فتانه انفرادی:پارکینسون نوعی بیماری عصبی است که سیستم حرکتی بدن را مختل می نماید. در این بیماری، تعدادی از سلول های ماده سیاه مغز به دلیل ناشناخته تخریب می شوند و ماده شیمیایی دوپامین کاهش پیدا می نماید، این امر سبب آهستگی حرکات، لرزش دست ها و... می گردد.

چه کسانی در معرض پارکینسون هستند؟ ، این دو نوشیدنی را نباید فراموش کنید

درباره علائم بیماری پارکینسون، چگونگی آغاز و روند بیماری، میزان شیوع، چگونگی تشخیص و راه های درمان و از همه مهمتر راه های پیشگیری از پارکینسون با دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب، رییس بخش مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش، مصاحبه نموده ایم.

فرزاد اشرافی، رییس بخش مغز و اعصاب مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی بیمارستان شهدای تجریش و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم است.

  • علائم پارکینسون چیست و روند آغاز بیماری چگونه است؟

آهستگی و کندی در آغاز حرکت معمول روزانه، توقف در حرکات اندام، کاهش حرکات خودبه خود دست ها در حین راه رفتن، سفتی در اندام ها و لرزش اندام که بیشتر در حین استراحت وجود دارد از نشانه های این بیماری ناتوان نماینده است. البته معمولا در حین فعالیت و کارکردن، لرزش دست ها وجود ندارد و لرزش بیشتر در انگشتان دست، بازو و گاهی نیز در پاها مشاهده می گردد.

علائم لرزش و کندی و سفتی اندام بیشتر از یک طرف بدن آغاز می گردد و به تدریج علائم دوطرفه می گردد.

از علائم دیگر، این بیماری می توان به کاهش حرکات صورت، کاهش تعداد پلک زدن، اختلال در نوشتن، صحبت کردن آهسته و با توان پایین اشاره نمود.

اختلال تعادل در وضعیت بدن از علائم دیررس پارکینسون است. به طور معین در افراد مبتلا، فلج اندام وجود نداشته و قدرت عضلات نرمال است، گاهی قبل از آغاز لرزش و کندی حرکات، درد مفاصل و عضلات در بیماران مبتلا به پارکینسون وجود دارد.

  • آیا در پارکینسون فقط علائم حرکتی وجود دارد؟

در بیماران مبتلا به پارکینسون، علاوه بر علائم حرکتی، علائم دیگری مثل اضطراب و افسردگی، اختلال ادراری، یبوست، اختلال بویایی، اختلال خواب و کاهش وزن هم مشاهده می گردد.

  • این بیماری در چه سنینی بیشتر مشاهده می گردد؟ شیوع این بیماری در مردان بیشتر است یا در زنان؟

شیوع پارکینسون، در سنین بین 50 تا 69 سال است و با افزایش سن، شیوع آن بیشتر می گردد. این بیماری به ندرت زیر 50 سال رخ می دهد.

شیوع بیماری 17 نفر در هر 100 هزار نفر و در افراد بین 79-70 سال، 93 نفر در هر 100 هزار نفر است.

این بیماری در مردها کمی بیشتر از زنان است.

  • آیا بروز بیماری پارکینسون ژنتیکی است؟

این بیماری، ممکن است ارثی باشد ولی در تعداد کمی از افراد که زیر 50 سال هستند امکان دارد ارثی باشد.

  • چه عواملی سبب افزایش بروز بیماری پارکینسون می گردد؟

علت این بیماری ناشناخته است. تماس زیاد با فلزات سنگین، سموم علفکش و حشره کش، مسمومیت با دی سولفید کربن، تماس با منگنز، مسمومیت با منواکسیدکربن و مصرف داروهای ضدروانپریشی و ضدتهوع نیز احتمال بروز بیماری پارکینسون را افزایش می دهد.

  • پارکینسون چگونه تشخیص داده می گردد؟

برای تشخیص پارکینسون تست خاصی وجود ندارد. تشخیص براساس توضیح حال و آغاز علائم بالینی و معاینه فیزیکی است.

در موارد خفیف تشخیص برای پزشکان سخت است اما با پیشرفت علائم تشخیص راحت می گردد. در مواردی که علائم معینه پارکینسون مانند آغاز در سن پائین تر، علائم حسی، فلج اندام و سابقه ضربه به سر وجود ندارد، تصویربرداری مغزی وآزمایش های مخصوص خون انجام می گردد.

  • آیا پارکینسون درمان دارد؟ راه های درمانی آن چیست؟

پارکینسون درمان قطعی ندارد و اقداماتی که انجام می گردد، برای بهبود علائم و افزایش کیفیت زندگی بیماران است اما در عین حال، ابتدا درمان دارویی برای بیماران آغاز می گردد.

مصرف داروهای حاوی ترکیبات دوپامین، سبب کاهش و بهبود علائم پارکینسون می گردد. در مواردی که پارکینسون پیشرفته باشد یعنی از آغاز بیماری 6 سال گذشته باشد و یا مصرف دارو پاسخ مناسب را نداشته باشد و یا عوارض دارویی برای بیمار رخ دهد جراحی توصیه می گردد اما تصمیم گیری برای جراحی بر عهده متخصص مغز و اعصاب است.

هر بیمار مبتلا به پارکینسون، کاندیدای مناسب جراحی نیست و در عین حال، عمل جراحی به صورت الکترودگذاری داخل مغز است. همچنین می توان از درمان های غیردارویی این بیماری مثل توانبخشی و ورزش استفاده کرد. فعالیت بدنی باعث افزایش قدرت عضلات، بهبودی و نرمی حرکات اندام و بهبودی تعادل و کاهش سفتی و درد مفاصل می گردد. برای افراد مبتلا به پارکینسون، ورزش های هوازی مانند پیاد ه روی، تردمیل، شنا و دوچرخه سواری توصیه می گردد.

  • روش های پیشگیری از پارکینسون

دکتر اشرافی درباره روش های پیشگیری از بیماری پارکینسون هم اشاره می نماید و از مردم می خواهد که برای پیشگیری از پارکینسون، به موارد زیر توجه نمایند.

* نوشیدن کافئین

محققان ثابت نموده اند که نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در طول روز ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد. ضمن این که هیچ مدرکی دال بر این که سایر نوشیدنی های کافئین دار، می توانند همین تاثیر قهوه را داشته باشند، وجود ندارد. مصرف کمتر از 400 میلی گرم کافئین البته بدون افزودنی های شیرین، برای پیشگیری از پارکینسون توصیه می گردد.

* نوشیدن چای سبز

چای سبز نیز به پیشگیری از پارکینسون یاری می نماید. این نوع چای حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول است، که ممکن است منجر به از بین رفتن رادیکال های آزاد بدن شوند.

* مصرف سبزیجات تازه و خام

مصرف سبزیجات تازه و خام در هر وعده غذایی خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهد. سطوح پایین ویتامین ب و فولات منجر به افزایش خطر ابتلا به پارکینسون می گردد.

بهترین منابع اسید فولیک یا همان فولات را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. منابعی مثل: اسفناج، کاسنی فرنگی، کاهو، مارچوبه، خردل، خربزه، بامیه و کلم.

مصرف آنتی اکسیدان ها خطرات ناشی از استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد که خود عامل ابتلا به پارکینسون هستند. مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند کنگر فرنگی، کلم پیچ، سیب زمینی، انواع توت، گلابی، سیب ها، انگور، تخم مرغ، عدس، لوبیا، گردو، شکلات تیره، باقلا و ... برای پیشگیری از پارکینسون لازم است.

  • محدود کردن مصرف آهن

خوردن غذاهای حاوی آهن لازم است اما زیاده روی در مصرف آن منجر به استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در بدن می گردد. این روند می تواند منجر به انحطاط سلول های مغز گردد. دقت داشته باشید که زنان بیش از 51 ساله نباید بیش از 8 میلی گرم آهن در روز دریافت نمایند ضمن این که این میزان در زنان بین سنین 18 تا 50 سال باید 18 میلی گرم در روز باشد.

* ورزش

انجام ورزش با شدت زیاد برای افرادی که در فاز اول بیماری قرار دارند مفید است و می تواند نشانه های بیماری را کاهش دهد و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

* ورزش های هوازی

به طور کلی توصیه به انجام 5-2 جلسه در هفته ورزش های هوازی هر بار به مدت 160-10 دقیقه و حداقل به مدت 4 ماه می گردد، شدت کلی تمرینات باید در حد متوسط باشد.

باید توجه داشت مشخص شدت متوسط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

* ورزش های قدرتی

به طور کلی 5-1 روز در هفته، هر نوبت شامل 3-1 ست شامل 10-7 تکرار حرکت قدرتی توصیه می گردد که حداقل به مدت 4 ماه باید ادامه داشته باشد.

مشخص نوع حرکت، لزوم استفاده از وزنه و مشخص میزان سنگینی وزنه بسته به هر فرد و احتیاج های شخصی افراد دارد و بهتر است جداگانه برای هر فرد مشخص گردد.

* بهترین تمرینات در پیشگیری و درمان پارکینسون

دوچرخه سواری، شنا، راه رفتن، ایروبیک، پیلاتس، حرکت های قدرتی با وزنه و یوگا در پیشگیری از پارکینسون، موثر است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 6301

به "چه کسانی در معرض پارکینسون هستند؟ ، این دو نوشیدنی را نباید فراموش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی در معرض پارکینسون هستند؟ ، این دو نوشیدنی را نباید فراموش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید