پیشتازی کرونا در ترکیه و انتقاد مخالفان به حاتم بخشی دولت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، منتقدان حزب حاکم معتقدند که صدور واکسن از ترکیه به لیبی و تونس و همچنین اختصاص بخش مهمی از درآمد کشور به برآورده کردن نیازهای مهاجرین سوری، یک سیاست غلط است و دولت باید به چنین اقداماتی سرانجام دهد.

پیشتازی کرونا در ترکیه و انتقاد مخالفان به حاتم بخشی دولت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پیشتازی ویروس مهلک کرونا در ترکیه همچنان ادامه دارد و با وجود اتخاذ تدابیر جدید دولت ترکیه و اعلام منع تردد در اغلب شهرها، هنوز هم شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش آمار ابتلا و فوت، ادامه دارد.

63 هزار مبتلا از 320 هزار تست

بر اساس تازه ترین آماری که وزارت بهداشت ملی ترکیه در اختیار رسانه ها گذاشته، در 24 ساعت گذشته، باز هم رکورد تازه ای از میزان ابتلا به کرونا در ترکیه ثبت شد و جواب آزمایش 63 هزار و 82 نفر از 320 هزار شهروند تست شده، مثبت از آب درآمد. به عبارتی دیگر، تقریباً 1 نفر از هر 5 شهروندی که مورد آزمایش قرار گرفته، مبتلا به کرونا تشخیص داده شده است.

بنا به گفته مقامات بیمارستانی ترکیه، حالا در آزمایش ها، خبری از ویروس عادی نیست و انواع و اقسام ورژن های جهش یافته کرونا، مردم را در معرض خطر قرار داده اند و بیماران کرونایی، 57 درصد از کل ظرفیت تخت های بیمارستانی ترکیه را به خود اختصاص داده اند.

تا به امروز در ترکیه 35 هزار و 320 بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند. شمار کل مبتلایان به عدد 4 میلیون و 150 هزار نفر رسیده و 3 میلیون و 592 هزار نفر نیز به بهبودی کامل دست یافته اند.

شاید یکی از مهم ترین مزیت های سیستم بهداشت و سلامت ترکیه در روبروه با پاندمی یا بیماری همه گیر کرونا، تست های فراوان است. به نحوی که تا به امروز در این کشور، 43 میلیون و 200 هزار تست صورت گرفته که اندکی بیش از نیمی از جمعیت ترکیه را شامل می گردد.

در نتیجه با توجه به گستردگی و آمار بالای تست، میزان تشخیص هم بالا رفته و وزارت بهداشت ترکیه در حال حاضر تعداد تست در واحد شبانه روز را به رقمی بین 350 هزار تا 400 هزار تست رسانده است.

تدابیر جدید و تداوم مسائل

اغلب متخصصین طب بر این باورند که شیوع گسترده کرونا در ترکیه و در شرایط فعلی، دو دلیل عمده دارد: نخست این که وزارت بهداشت با بدقولی فروشندگان چینی، آلمانی و روسی روبرو شده و نتوانسته همه واکسن های خریداری شده را وارد کشور کند.

دوم این که مردم، تمایل چندانی به مراعات پروتوکول ها، زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی ندارند.

یکی از موضوعات مهم در خصوص مبارزه با کرونا، مکانیسم اتخاذ تصمیمات و ابلاغ قوانین است.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق معتقد است که هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا در ترکیه حالا دیگر یک نهاد علمی مسئول نیست، بلکه متشکل از گروهی است که فقط پیشنهاد و جمع بندی خود را ارائه می دهد، اما تصمیم نهایی با شخص رئیس جمهور است.

کلیچدار اوغلو در این مورد گفته است: برای دانشمندان عضو هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا احترام قائلم. اما متاسفانه، آنان از خود اراده ای ندارند و دولت، به معنای واقعی کلمه، این دانشمندان را گروگان گرفته است. رئیس جمهور، برای اتخاذ تدابیر و اعلام مقررات و محدودیت ها، بر اساس تمایل و تشخیص فردی خود عمل می نماید و کاری به توصیه دانشمندان ندارد.

اعتراض به اهدای واکسن به لیبی

سفر نخست وزیر دولت موقت وفاق ملی لیبی همراه با 5 معاون و 14 وزیر به ترکیه و امضای چند توافق نامه تجاری و سیاسی، نشان داد که ترکیه بر روی توسعه روابط با طرابلس، حساب ویژه ای باز نموده و متعاقب این سفر اعلام شد که ترکیه 150 هزار دُز واکسن کرونا را به لیبی اهدا نموده است.

ییلماز اُزدیل از روزنامه نگاران مشهور مخالف اردوغان که یادداشت های او در روزنامه پرشمارگان سوزجو و بین کمالیست ها، هواداران فراوانی دارد، معتقد است که صدور واکسن از ترکیه به لیبی و تونس و همچنین اختصاص بخش مهمی از درآمد کشور به برآورده کردن نیازهای مهاجرین سوری، یک سیاست غلط است و دولت باید به چنین اقداماتی خاتمه دهد.

در همین حال، ابراهیم کراس از تحلیل گران روزنامه قرار نوشته است: از دید بعضی ها، یاری به لیبی، یک سنت حسنه است و ترکیه همیشه هوادار کار خیر و احسان بوده و 150 هزا دُز واکسن، چیزی نیست که بگردد در خصوص آن صحبت کرد. اما گروهی معتقدند که بسیار خنده دار است که از یک سو با خواهش و تمنا از چین واکسن بگیری و به جای مصرف داخلی آن را به لیبی بفرستی. مانند این است که در مسجد سلطان احمد گدایی کنی و پولی را که گدایی نموده ای، کمی آن سو، بین گدایان مسجد ایاصوفیا توزیع کنی! اما در هر حال، این رفتار نمادین، یک پیغام ساده دارد. پیغام چنین است: من صاحب دولت هستم، به هر جایی که صلاح بدانم و دلم بخواهد، واکسن می فرستم. مگر فراموش نموده اید، همان محموله نخست واکسن که به ترکیه رسید، تمام اعضای دفتر سیاسی حزب عدالت و توسعه، از آن استفاده کردند. پیغام روشن است.

اما مرال آکشنر رهبر حزب خوب و یکی از سران ائتلاف ملت گفته است: مگر اردوغان دکتر است که در اتخاذ تدابیر نهایی، فقط حرف او را ملاک قرار می دهید؟ جناب اردوغان! وقتی که ملت ما محتاج به واکسن است و تخت برای بستری شدن پیدا نمی گردد، چرا دست از نمایش و شُو سیاسی بر نمی داری؟ صدور 150 هزار دُز واکسن کرونا به لیبی، نمایش است.

شواهد نشان می دهد که حتی بیماری همه گیر کرونا و خطرات آن برای سلامت مردم و اقتصاد کشور ترکیه، مانع از آن نشده که احزاب سیاسی، در روبروه با این معضل ملی، صاحب یک دیدگاه مشترک باشند.

اتفاقاً بر اساس آن چه در رسانه های ترکیه و در مواضع رهبران احزاب مختلف دیده می گردد، می توان به جرات گفت که چند و چون مبارزه با کرونا، هم برای حزب حاکم و ائتلاف جمهور و هم برای جبهه مخالفین و ائتلاف ملت، تبدیل به یک ابزار سیاسی شده است.

اتنتهای پیغام،

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 55306

به "پیشتازی کرونا در ترکیه و انتقاد مخالفان به حاتم بخشی دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشتازی کرونا در ترکیه و انتقاد مخالفان به حاتم بخشی دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید