انتها مسابقات علمی رباتیک کشور با معرفی برترین ها در تنکابن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/مازندران رقابت علمی رباتیک کشور در سطوح دانش آموزی و دانشجویی پس از معرفی برترین های این رشته در تنکابن به کار خود خاتمه داد.

انتها مسابقات علمی رباتیک کشور با معرفی برترین ها در تنکابن

اولین دوره مسابقات کشوری رباتیک موسوم به روبووات 2019 به میزبانی موسسه آموزش عالی آیندگان در شهرستان تنکابن با حضور 150 تیم از سراسر کشور روزهای 22 و 23 آبان ماه برگزار گردید.

در این دوره از رقابت ها که به صورت تیمی و انفرادی در 7 لیگ مختلف دانشجویی و دانش آموزی برپا شد شرکت کنندگان در گرایش های جهتیاب ساده و ویژه، جنگجوی سبک و سنگین، آتش نشان، نوریاب، نمایشی، ماشین های کنترلی و اختراعات و ابتکارات با یکدیگر به رقابت پرداختند.

برگزاری مسابقات کشوری رباتیک به منظور ترویج و ایجاد انگیزه

رییس کمیته اجرایی مسابقات کشوری رباتیک روبووات 2019 درباره شکل گیری ایده اولیه این رقابت ها گفت: بدلیل کم فروغ بودن مباحث مربوط به رباتیک در غرب مازندران، برآن شدیم تا برای آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان و دانشجویان با رباتیک به معنای واقعی کلمه و ترویج و ایجاد انگیزه برای آنان این مسابقات را تدارک ببینیم.

فرشته پورآهنگریان در گفت و گو با خبرنگاران از صدور فراخوان برگزاری مسابقات روبووات 2019 در اردیبهشت ماه امسال به مدارس و دانشگاه های سراسر کشور سخن گفت و اضافه کرد: این رقابت ها تحت حمایت موسسه آموزش عالی آیندگان و با همکاری اداره آموزش و پرورش، فرمانداری، شهرداری و سایر ادارات شهرستان تنکابن برگزار گردید.

وی اولین تجربه برگزاری این دوره از رقابت ها را منظم و با کیفیت ارزیابی کرد و درباره گستره جغرافیایی شرکت کنندگان در مسابقات گفت: از استان هرمزگان و فارس در جنوب کشور و استان های کردستان و کرمانشاه در غرب تا استان های خراسان و سمنان در شرق و نیز تهران و مازندران در این رقابت ها شرکت کردند که سهم استان مازندران بیش از 50 تیم بود.

9 تیم از استان کردستان شرکت داشتند

وحید عزتی سرپرست تیم های دانش آموزی و دانشجویی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگاران امکانات اقامتی شهرستان تنکابن را مناسب ارزیابی و اظهار کرد: اخلاق و برخورد مسئولین، مردم و برگزارکنندگان مسابقات خوب بوده و از این بابت مسئله ای وجود نداشت.

وی با معرفی 9 تیم شرکت کننده از استان کردستان در این رقابت ها گفت: نفرات تیم اعزامی در قالب 7 تیم دانش آموزی در بخش ربات های جنگوی سبک و 2 تیم دانشجویی در بخش اختراعات و ابتکارات شرکت کردند که دانش آموزان در 2 سطح سنی 10 تا 15 سال و 9 تا 11 سال هستند.

سرپرست تیم های دانش آموزی و دانشجویی کردستان با ابراز نارضایتی از مباحث داوری این مسابقات تاکید نمود: به دلیل برگزاری اولین دوره رقابت های رباتیک در دانشگاه آیندگان تنکابن این موضوع دور از انتظار نبود که امیدواریم در سال های بعد جبران گردد.

عزتی از اعزام یک تیم از این استان در مسابقات جهانی استونی اطلاع داد و اظهار کرد: مقرر شد یک تیم رباتیک در مسابقات جهانی روبوتکس که در تالین پایتخت کشور استونی از 2 تا 15 آذر برگزار می گردد شرکت کند.

وی با اشاره به لیگ اختراعات و ابتکارات از ثبت یک ابداع هوشمند، منحصر بفرد و کاربردی که توسط تیم کردستان ارائه شده اطلاع داد و توضیح داد: طرح گلدان هوشمند جهت آبیاری در مواقع خروج از خانه، ضمن داشتن ایده ای خلاق، توانسته علاوه بر صرف کمترین هزینه، صرفه جویی در مصرف آب را نیز به ارمغان بیاورد که احتیاج فعلی کشور است.

سرپرست تیم های دانش آموزی و دانشجویی کردستان اعلام کرد: گلدان روی آکواریوم خانگی منزل قرار گرفته و رطوبت خاک توسط سنسور رطوبت سنجی که با هزینه بسیار پائین در گلدان هوشمند تعبیه شده است سنجیده می گردد و در صورت احتیاج گیاه، آب آکواریوم وارد خاک می گردد.

عزتی تصفیه آب آکواریوم و صرفه جویی در مصرف را 2 مزیت منحصربفرد این طرح دانست و تاکید نمود: مصرف آب در این مکانیسم بسیار کم بوده و علاوه بر این آب آکواریوم نیز تا 20 بار پس از قرارگیری در چرخه کامل آب و خاک به علت تصفیه توسط فیلتر خاک، قابلیت مصرف داشته و به این طریق از هدر رفت و دور ریز آن جلوگیری می گردد.

وی با انتقاد از رویکرد کپی و رونوشت برداری در انجام طرح های خلاقانه از دیگر ابداع خلاق تیم کردستان با نام طرح سطل آشغال هوشمند پرده برداشت و اضافه کرد: قابلیت ارسال پیامک به افراد هنگام پر شدن سطل زباله از امتیازات شاخص این اختراع است که متاسفانه این طرح نیز پس از ارائه به شهرداری منطقه مورد استقبال قرار نگرفت.

سرپرست تیم های دانش آموزی و دانشجویی کردستان با ابراز گلایه از عدم توجه و پیگیری مسئولان در رابطه با طرح ها و ایده های خلاقانه توضیح داد: پیشنهادات و ایده هایی از این دست به محض انتشار بلافاصله از طرف کشورهای دیگر به مسابقات جهانی دعوت می شوند اما متاسفانه مسئولان در کشور اهمیتی برای آن ها قائل نیستند.

طراح لباس هوشمند در مسابقات روبووات 2019

یاسمن غلام حسینی مرقی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران یکی از دانشجویان شرکت کننده در بخش اختراعات و ابتکارات بود که با طرح لباس هوشمند در مسابقات روبووات 2019 آیندگان شرکت کرد.

این دانشجو شرکت کننده در گفت وگو با خبرنگاران در تشریح ایده طرح گفت: این لباس دارای لوله هایی است که در آن گازهای آرگون و مِنبُرد با 2 محفظه و جهت مجزا قرار گرفته که باعث تعدیل دمای بدن می گردد.

وی با بیان اینکه در هوای گرم با جریان گاز گرماگیر منبرد و در هوای سرد با جریان یافتن گاز آرگون در لباس دمای بدن کاهش یا افزایش می یابد تاکید نمود: گازهای استفاده شده در لباس از گروه 18 جدول تناوبی بوده که هیچ خطری برای انسان و محیط ندارند.

غلام حسینی مرقی قابلیت اتصال این لباس به اینترنت اشیاء را یکی دیگر از ویژگی های طرح دانست و گفت: این امکان وجود دارد که دکتر برای کاهش درد بیماران به صورت آنلاین تنظیمات گرمایش و سرمایش لباس را انجام دهد.

وی که مدال طلای تیمی مسابقات تورنتو کانادا و مدال برنز کائوه سیونگ تایوان را در کارنامه دارد سطح برگزاری مسابقات روبووات 2019 تنکابن را در مجموع خوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: مدیریت برگزاری مسابقات دارای ضعف هایی بود که باعث وارد شدن استرس به شرکت کنندگان می شد به عنوان مثال در سالن برگزاری رقابت ها غرفه گروه های شرکت کننده، مجزا و معین نبود.

تیم دانشگاه شمال شهرستان آمل دیگر گروه شرکت کننده در بخش اختراعات بود

رضا شیروانی زاده سرپرست تیم دانشگاه شمال آمل در گفت و گو با خبرنگاران سطح برگزاری مسابقات را مطابق انتظار ندانست و گفت: سطح برگزاری آنطور که باید بالا نبود و انتظار می رفت ایده های بهتر و تعداد شرکت کنندگان بیشتری در این رقابت حضور پیدا می کردند.

وی امکانات شهرستان و پذیرایی و اقامت را عالی توصیف کرد و اضافه کرد: سرویس رفت و برگشت به موقع و خوابگاه نیز مناسب بود و در بخش پذیرایی دانشگاه آیندگان پیروز عمل کرد.

دستگاه تزریق هوشمند دام در گرایش اختراعات

امیرحسین سرمست دانش آموز مقطع پایه 9 شهرستان قصرشیرین کرمانشاه یکی دیگر از شرکت کنندگان در بخش دانش آموزی بود که با دستگاه تزریق هوشمند دام در گرایش اختراعات و ابتکارات در این مسابقات حضور داشت.

این دانش آموز مخترع در گفت وگو با خبرنگاران درباره کیفیت برگزاری مسابقه روبووات 2019 آیندگان گفت: سطح مسابقات خوب و امکانات شهرستان تنکابن نیز در حد مطلوب بود.

وی که مدال های رنگارنگی را از ای خوارزمی و جابربن حیان کسب نموده است در رابطه با طرح خلاقانه خود اعلام کرد: تفنگ تزریق هوشمند دامپزشکی علاوه بر قابلیت کد گذاری دام ها و کنترل حجم تزریق و عمق نفوذ سرنگ باعث صرف انرژی کمتر و سرعت عمل بیشتر شده ضمن اینکه عمق نفوذ سرسرنگ به داخل بدن دام با دقتی بسیار بالاتری انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگاران، در انتها این رقابت ها، در لیگ جهتیاب ساده به ترتیب تیم های شهدای آل یاسین از گرگان، اسپیدآف فراسوما از آمل و ذهن برتر گلستان و در لیگ جهتیاب ویژه به ترتیب تیم های میلاد نور2 و میلاد نور 3 از گرگان و آیندگان 2 از تنکابن در رتبه های اول تا سوم قرا گرفتند.

در لیگ جنگجوی سبک فلزی، تیم های روبو سی اس دبلیو از تهران، روبو پویان و روبو کاکتوس از آمل و در بخش جنگجوی سنگین تیم های یکتاچوب از گیلان، زره پوش از آمل و آذرخش 2 از تهران و نیز در بخش جنگجوی سبک پلاستیکی تیم های زلزال فراسوما از آمل، کانون رباتیک آراد از کردستان و فایت آف فراسوما از آمل به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

همچنین در لیگ آتشنشان به ترتیب تیم های الک ربو از ساری، ربو فایر پنج از تنکابن و رعد از ساری و در لیگ نوریاب به ترتیب تیم های مانی ربو از ساری، هدف از تنکابن و پژوهشسرای شهید علی محمدی ساری مقام های اول تا سوم را از آن خود کردند.

در بخش اختراعات و ابتکارات مسابقات روبووات 2019 آیندگان نیز طرح های استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری جهت جهتیابی کوادکوپتر (پهباد)، تصفیه شیرابه بوسیله q3 و سرنگ تزریق دام حائز رتبه های برتر شدند.

گفتنی است به تمامی نفرات برتر اول تا سوم شرکت کننده در کلیه رشته ها، جوایز و هدایای نقدی و غیرنقدی تعلق گرفت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 26253

به "انتها مسابقات علمی رباتیک کشور با معرفی برترین ها در تنکابن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها مسابقات علمی رباتیک کشور با معرفی برترین ها در تنکابن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید