پاکستان، 3 کوهنورد در قله کی-2 ناپدید شدند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سه نفر از کوهنوردان یک تیم بین المللی از پاکستان، شیلی و ایسلند پس از صعود زمستانه به قله کی-2 دومین قله مرتفع و سخت ترین کوه دنیا ناپدید شده و عملیات جستجو برای یافتن آنان تا به امروز به نتیجه ای نرسیده است.

پاکستان، 3 کوهنورد در قله کی-2 ناپدید شدند

به گزارش ایرنا، قله K-2 با ارتفاع 8 هزار و 611 متر در پاکستان واقع شده است و پس از اورست، دومین قله مرتفع دنیا به حساب می آید.

اواخر دی ماه سال جاری یک تیم از کوهنوردان نپالی برای نخستین بار در فصل زمستان به این قله صعود کردند. در میان 14 قله با ارتفاع بالای هشت هزار متر، کی-2 تنها قله ای است که پیش از این در فصل زمستان صعود نشده بود.

براساس این گزارش، تیم 22 نفره از کوهنوردان دومین گروهی است که نبرد با قله وحشی برای صعود به آن را شروع کرد اما تنها 3 نفر از آنان پیروز به صعود شده و در میانه راه نیز یکی از کوهنوردان از بلغارستان درپی سقوط، کشته شد.

سه نفر دیگر از کوهنوردان از شیلی و ایسلند به رهبری محمدعلی سدپارا کوهنورد مشهور پاکستانی بامداد آدینه جهت خود را برای صعود به قله کی-2 از ارتفاع بیش از 7 هزار متر ادامه دادند و سپس صعود زمستانه رخ داد اما پس از آن تا به امروز هیچ خبری از آنان نیست.

بالگردهای نجات ارتش پاکستان تا ارتفاع 7 هزار متر اقدام به عملیات جستجو کردند اما این کوشش ها تا به امروز به نتیجه ای نرسیده است و قرار شد امروز (یکشنبه) این عملیات بار دیگر ازسرگرفته گردد.

نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان با ابراز نگرانی از ناپدیدشدن کوهنورد مشهور این کشور و دیگر اعضای تیم وی، بر ادامه عملیات موثر برای جستجو و نجات کوهنوردان قله کی-2 تاکید کردند.

پیش از صعود اخیر تیم کوهنوردان نپالی و تیم 3 نفره کنونی، فقط 367 نفر به قله K-2 رسیده بودند و 86 نفر نیز در این راه جان خود را از دست دادند. تمام صعودهای قبلی در چهار ماه گرم سال اجرا شده بود.

کاظم فریدیان، بزرگ قیچی ساز، رضا شهلایی و حسین بهمنیار تنها کوهنوردان ایرانی هستند که افتخار صعود به این قله را در کارنامه دارند. داود خادم نیز کوهنورد ایرانی بود که در سال 1383 هنگام صعود به این قله جان خود را از دست داد. داود خادم در قالب یک تیم بین المللی ، به دلیل گرفتاری در طوفان در حوالی کمپ سوم به همراه یک کوهنورد روسی ناپدید شد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 52462

به "پاکستان، 3 کوهنورد در قله کی-2 ناپدید شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکستان، 3 کوهنورد در قله کی-2 ناپدید شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید