همه چیز درباره عقد قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اگر به دنبال سرمایه گذاری بر روی ایده و یا استارتاپی نو و خلاقانه باشید، احتمالا ساعت ها و روزهای زیادی را تا به حال برای پیدا کردن یک استارتاپ ایده آل سپری نموده اید و احتمالا اگر برای بار اولی است که دست به چنین کاری می زنید و تا به حال حتی یک نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ را نیز از نزدیک ندیده اید، انجام این کار کمی برایتان سخت و البته پر استرس خواهد بود.

همه چیز درباره عقد قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ!

در واقع یکی از مهم ترین قسمت های سرمایه گذاری بر روی کسب و کارها و ایده های نو آشنا بودن با روال قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ است و اینکه بدانید برای انجام این کار چه قوانین و مقرراتی وجود دارد و شما باید به چه نکاتی توجه کنید، تا یک تجربه خوب و سودآور را به دست آورید. بهتر است در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا با هرآنچیزی که ضروری است درباره قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ بدانید آشنا شوید و با ریسک ها و قوانین که در این راستا احتمالا با آنها روبرو می شوید، آشنا شوید.

استارتاپ و سرمایه گذار در کنار هم!

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که هر کسب و کار و ایده ای برای اینکه به موفقیت دست پیدا کند، به سرمایه احتیاج دارد و از طرفی برای اینکه شما به عنوان سرمایه گذار بر روی ایده استارتاپی هزینه کنید و یا به عنوان یک استارتاپ احتیاج به یک سرمایه گذار داشته باشید، باید بدانید که ثبت یک قرارداد قانونی و مکتوب به عنوان تعهدی مهم و کلیدی در این کار محسوب می شود. در این قراردارد همه مسئولیت ها و خدمات و سهم و میزان سرمایه و جزئیات کار نوشته و مشخص می شود و اطمینان خاطر و امنیت بیشتری برای سرمایه دار و بینان گذار ایجاد می نماید.

از قلم نیاندازید که در چنین قراردادهایی هم سرمایه گذار و هم استارتاپ ریسک بالایی را تجربه می نمایند و هر دو در کنار هم با هدف موفقیت و پیشبرد ایده هم دست می شوند و برای همین باید در قراردادی که میان این دو بسته می شود، میزان سود، سهم و همه امور اقتصادی به صورت عادلانه و قانونی ثبت و ضبط شود. در پی این قرارداد سرمایه گذار و استارتاپ به نوعی برای رسیدن به هدف با هم همکاری می نمایند و در کنار هم قرار می گیرند و رو به سوی موفقیت حرکت می نمایند.

مهم ترین نکات برای عقد قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ

در هر موقعیتی برای اینکه تجربه بهتری کسب کنید، بهتر است قبل از هر کاری نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ را برای یک بار هم که شده از نزدیک ببینید و در نظر بگیرید که برای برقراری چنین قراردادی باید چه نکاتی را رعایت کنید. در ادامه می توانید با همه نکاتی که در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ اهمیت دارد آشنا شوید.

حتما بخوانید

فرصت جذب سرمایه در حاشیه مراسم یلدا98

موضوع قرارداد و میزان سرمایه آن

قبل از آغاز کار باید بدانید قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ چه عنوان و موضوعی دارد، با چه کسی در حال بستن قرارداد هستید و زمینه کاری که قرار است بر آن سرمایه گذاری کنید، دقیقا چیست.

همه مدارک شناسایی و اطلاعات دقیق شرکت استارتاپی را با دقت آنالیز کنید و موضوع قرارداد و حتی میزان سرمایه ای که قرار است به این کار اختصاص دهید را به درستی در نظر بگیرید. همه اسناد و مدارک را بازبینی کنید و میزان سرمایه نقدی و غیر نقدی خود را مشخص کنید.

در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ همواره طرفین باید در خصوص میزان سرمایه مورد احتیاج و شرایط و هزینه های پیش رو با هم به توافق برسند. اینکه چه مقدار هزینه ای به بخش ها مختلف اختصاص پیدا می نماید و مقدار سهامی که به خاطر میزان سرمایه به فرد سرمایه گذار تعلق می گیرد، چقدر است. به علاوه ممکن است فرد از سرمایه غیر نقدی خود برای سهیم شدن در شرکت استارتاپی استفاده نموده باشد و تجهیزات و نیروی کار خود را در اختیار فرد قرار داده باشد و این موضوع نیز باید به درستی آنالیز شود و میزان سهم افراد در این همکاری تعیین شود و ضمیمه قرارداد شود.

مدت زمات قرارداد

اگر نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ را مشاهده نموده باشید، در همه آنها مدت زمان دقیق قرارداد مشخص شده است، به همین دلیل در قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ باید به طور دقیق و واضح مدت زمات همکاری خود را مشخص کنید و هر دو طرف آن را امضا کنید تا در روال کار دچار مشکل و اختلاف نشوید. از طرف دیگر باید تعیین شود که شرکت استارتاپی و سرمایه گذار در نظر دارند تا در مدت زمان تعیینی به چه دستاوردهایی برسند و چه میزان سود و سرمایه صرف نمایند، اینکه در این مدت زمان چقدر در سود و ضرر شرکت با هم سهیم هستند و چطور برنامه ریزی نموده اند.

تعهدات و مواد قرارداد

در نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ همه تعهداتی که بین طرفین اجرا می شود، درج می شود. همه مسئولیت ها و تعهداتی که قرار است دو طرف در مدت زمان مشخص شده به آن عمل نمایند در قرارداد درج خواهد شد و این به افراد یاری می نماید تا به طور دقیق بدانند از طرف همکار خود چه انتظاراتی داشته باشند و هر یک از طرفین نیز به خوبی با مسئولیت های خود آشنا باشند. از طرفی قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ باید شامل همه حقوقی که طرفین به این همکاری دارند نیز باشد، به طوری که همه حقوق و مواد قرارداد و ایده ها محرمانه بماند و بین طرفین حفظ شود.

در نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ همواره این موضوع نیز درج می شود که طرفین قرارداد حق همکاری و مشارکت با رقبا را ندارند و نباید خودشان نیز اقدام به راه اندازی یک شرکت مشابه نمایند. در واقع همه نکته هایی که در خصوص سرمایه گذار و شرکت استارتاپی وجود دارد باید با دقت آنالیز و در بندهای قرارداد ذکر شود.

در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ باید نحوه سرمایه گذاری و اینکه میزان سرمایه متعلق به هر بخش چه میزان است به دقت آنالیز و ذکر شود و در نظر گرفته شود که هر بخش به چه میزان سرمایه ای احتیاج دارد و کاملا برای سرمایه گذار شفاف سازی شود تا او نیز با آسودگی بیشتر سرمایه خود را در اختیار شرکت استارتاپی قرار دهد.

حل اختلاف و شرایط فسخ قرارداد

در نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ همواره باید دلایل و شرایطی که می تواند منجر به فسخ قرارداد شود را ذکر کنید و در نظر بگیرید که هر قراردادی ممکن است در شرایط خاص و ویژه امکان ادامه همکاری نداشته باشد و در این قسمت از قرارداد سرمایه گذاری در استارتا آپ باید این موضوع و دلایل موثر بر آن به درستی تعیین شود.

از طرف دیگر ممکن است به هر دلیلی برای طرفین قرارداد مشکل و اختلافی به وجود بیاید و به همین دلیل باید در قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ چنین شرایطی نیز پیش بینی شود و مشخص شود که اگر اختلافی رخ داد چه فرد و یا افرادی اجازه داوری برای شما دارند.

نام شخص و یا اشخاص به وضوح در قرارداد ذکر می شود و یا مشخص می شود در چنین شرایطی افراد به مراجع قضایی و یا دادگاه رجوع نمایند. در بسیاری از مواقع در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ قبل از آغاز کار و در روال کار از مشاوره تخصصی نیز یاری می گیرند و قبل از اینکه قرارداد محکم و قانونی شود، نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ را به مشاور نشان می دهند و از او برای تکمیل بهتر و پیشبرد مطمئن تر کارها یاری می گیرند و از این راه قرارداد جامع تر و دقیق تری را برقرار می نمایند.

از قلم نیاندازید که برای زیر پا گذاشتن مفاد قانونی قرارداد و عدم رعایت قوانینی که هر دو طرف در قرارداد امضا نموده اید نیز مبلغی را به عنوان جریمه و خسارت در نظر بگیرید که در صورت مشکل هر یک از طرفین باید آن را پرداخت نمایند. در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ باید تعهدات هر یک از طرفین به صورت جداگانه در بندی نوشته شود و همه جزئیات آن ذکر شود و توسط دو طرف امضا شود.

توجه داشته باشید که در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ باید در همان ابتدا میزان ارزش استارتاپ مشخص شود و در این فرایند بهتر است از یک وکیل مطمئن و با تجربه یاری بگیرید و پس از مشاوره دریافت از او در خصوص میزان ارزش استارتاپ، وظایف سرمایه دار و استارتاپ نیز به طور دقیق تعیین شود و تعیین شود که چه میزان سودی به طرفین قرارداد می رسد و این تقسیم بندی باید در چه زمانی صورت بگیرد و چگونه محاسبه شود.

بعد از نوشتن قرارداد بهتر است حتما نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ را به یک وکیل استارتاپی نشان دهید تا او نیز به عنوان یک متخصص همه امور را بازبینی و آنالیز کند و به شما برای محکم کاری بیشتر در این قرارداد یاری کند.

در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ باید تعیین شود که سرمایه گذار در ازای مبلغی که برای مشارکت در راه اندازی و پیشبرد استارتاپ پرداخت می نماید، چه میزان از سهام شرکت را از آن خود می نماید. در واقع معمولا این مبلغ در ازای مشارکت در سهام شرکت استارتاپی صورت می گیرد و همه این موارد باید به طور دقیق ذکر شوند.

از طرفی نیز بعضی افراد نیز در نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ به جای خرید سهام شرکت مبلغ را به عنوان یک وام در اختیار استارتاپ قرار می دهند. به علاوه سرمایه گذار می تواند میزان سرمایه ای را که در اختیار استارتاپ قرار می دهد به صورت یکجا و یا در چندین بخش پرداخت کند و این به نوع قراردادی که بین طرفین سرمایه گذار و استارتاپ بسته می شود بستگی دارد.

از قلم نیاندازید!

در این مقاله با مهم ترین مفاد یک قرارداد و همه نکاتی که باید در نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ بدانید، آشنا شدید اما توجه به هر کدام از بندهایی که در قرارداد می نویسید و همچنین مشورت کردن با یک وکیل و مشاور زبده می تواند تا مقدار زیادی به بهبود فرایند قرارداد و پیشبرد بهتر کارها یاریتان کند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: مجله شنبه
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 17941

به "همه چیز درباره عقد قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره عقد قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید