نگاهی به جاذبه های گردشگری تفت یزد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، جاذبه های گردشگری تفت از دیدگاه تاریخی و طبیعی را می توان منحصر به فرد دانست چرا که در تفت می توانید کویر را به همراه مناطق برفی داشته باشید.

نگاهی به جاذبه های گردشگری تفت یزد

تفت شهری است در بخش مرکزی شهرستان تفت که در استان یزد ایران واقع شده است. شهر تفت در جنوب غربی استان یزد و در فاصله 10 کیلومتری شهر یزد واقع شده و به دلیل قرار دریافت در دامنه های شیر کوه از آب و هوایی خنک نسبت به دیگر شهرهای استان برخوردار است. شهر تفت به طور کلی از دو بخش تشکیل می گردد: بخش شمالی و بخش جنوبی که به ترتیب گرراستا و سردسیر نامیده می شوند. دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ شناس معاصر و نویسنده سرشناس تاریخ که بیشتر نوشته هایش درباره تاریخ کویر ایران است، نام شهر تفت را منسوب به گرمای کویری آن می داند. در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری تفت انداخته ایم.

موقعیت جغرافیایی تفت بر روی نقشه

1. خانه تاریخی رزاقیان تفت

خانه رزاقیان یکی از نمونه خانه های سنتی یزد در دوره پهلوی است که علاوه بر حیاط مرکزی، اتاق های تابستانی و زمستانی، تالار و زیرزمین، دارای عناصری مثل بادگیر، هشتی، کلاه فرنگی و تزئینات گچ بری و سیمگل هست. ابن بنا به شماره 12353 مورخ 84/11/05 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که در سالهای گذشته مرمتهایی در این بنا اجرا شده است و در سال 1385 به عنوان موزه مردم شناسی شهرستان تفت احیا و امروزه بعنوان نمایندگی میراث فرهنگی از آن بهره برداری می گردد.

خانه تاریخی رزاقیان تفت

2. منطقه تفریحی سخوید

منطقه تفریحی سخوید از تفریح گاههای زمستانی و دلنشین طبیعت است که در 70 کیلومتری جنوب غربی استان یزد، 50 کیلومتری شهر تفت و شمال غربی دهستان سخوید از توابع شهر نیر، واقع شده است و با توجه به کویری بودن و هوای گرم و سرد خاص کویر، همه ساله در فصل زمستان پذیرایی گردشگران زیادی میباشد.

دهستان سخوید یکی از دهستانهای خوش آب و هوا و کوهستانی، با مردمانی خونگرم و مهمان نواز است به عنوان یکی از روستاههای منطقه گردشگری مطرح می باشد. سخوید دارای 190مزرعه و 35 روستا و آبادی سکنه دار که بالغ بر 4000 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است. این دهستان از نظر موقعیت جغرافیایی و موقیت ییلاقی از موقعیت خوبی برخوردار است. دهستان سخوید 1500 سال قدمت دارد که ابتدا ساکنین آن زرتشتی بوده اند اما بعدا به علت بدی آب و هوا و باران های شدید از آن منطقه مهاجرت نموده اند. هنوز هم آثاری از دخمه و آتشکده شان در اینجا باقی مانده است.

منطقه تفریحی سخوید در زمستان

3. مسجد جامع علی آباد

این بنا در آبادی علی آباد - از توابع شهرستان تفت یزد - واقع شده و اثر قابل توجه آن ، سنگ محرابی منقوش و مورخ 1167 ه-. ق و وقف حاجی اسماعیل ولد مرحوم حاجی محمد علی عقدایی و کار محمد حسین سنگ تراش است.

تصویری از داخل مسجد جامع علی آباد

4. غار نباتی

غار نباتی در 60 کیلومتری شمال غربی شهرستان تفت در حوالی روستای تاریخی و زیبای ندوشن از توابع بخش خضرآباد شهرستان صدوق (اشکذر) واقع شده است. در این غار ستون های زیبا و بارگاه های طبیعی ایجاد شده از استالاگمیت و استالاکتیت و همچنین بلورهای گل کلمی در دالان های مختلف آن، فضاهای جالب و بدیعی پدید آورده اند.قندیل های نبات مانند این غار آن را به غاری زیبا در استان یزد تبدیل نموده است. این غار دارای دو دهانه است بدین نحو که در کنار دهانه اصلی آن که نیازمند یک فرود سه متری است دهانه دیگری به صورت مصنوعی ایجاد شده که دیگر نیازی به فرود ندارد.

بعد از ورود به درون غار و پشت سر گذاشتن سراشیبی پیش رو به یک سه راهی می رسیم. راستا سمت چپ با شیبی تند به چشمه آب قابل شربی در عمق 19 متری غار منتهی می گردد. راستا سمت راست نیز با شیبی به سمت پایین به یک تالار منتهی می گردد. راستا روبه رو راستا اصلی غار است که با دور زدن یک استلاگمیت به تالار اول غار می رسد. در این تالار دو راه موجود است راه سمت راست حفره هایی است که به دهلیزی که در بالای تالار دوم قرار گرفته منتهی می گردد و راستا سمت راست سوراخ کوچکی است که می بایست به صورت نشسته از آن وارد تالار دوم شد. در این تالار نیز دو راه پیش روی داریم؛ راستا سمت راست دهلیزی است که در دو طرف خود به دو اتاقک زیبا ختم می گردد و راستا سمت چپ با شیبی تند وارد تالار سوم که آخرین تالار غار است و با قطعه سنگی عظیم به دو قسمت تقسیم شده است می گردد.

در این غار نخ کشی ضروری نیست ولی انجام آن اطمینان خاطری برای بازگشت است. در مجموع غار نباتی ندوشن در عین زیبایی غار عظیم و دشواری نیست.این غار شگفت انگیز با بلورهای نبات مانند و سفید رنگ، عروس غارهای استان یزد است که هنوز صدای چکه های آب را می توان در آن شنید و جزو غارهای فعال شناخته می گردد که در آن غارزایی و رسوب گذاری با سرعتی بسیار کم در حال تداوم است.به اعتقاد کارشناسان، وجود رطوبت داخل غار، چکیدن آب از قندیل ها، ترمیم قندیل های شکسته شده و وجود مواد آهکی داخل غار از نشانه های فعالیت غار نباتی یزد است.

غار نباتی یکی از جاذبه های گردشگری تفت

5. قلعه توران پشت

قلعه توران پشت بر روى صفه اى در دامنه کوه رو به سوى دشت با وسعت زیاد کفه طاقستان را تحت تسلط خود دارد و کیفیتى اساطیرى را به ذهن متبادر مى سازد. این ویژگى باعث شده که بتواند خطر هجوم غارتگران و متجاوزان را که بیشتر از سمت کفه و منطقه فارس، روستا را تهدید مى نموده خنثى و بدین وسیله دورى فاصله از مرکز و شهرهاى عظیم را جبران کند.این قلعه از نظر کاربرد سنگ در بناى آن منحصر به فرد است.

در این قلعه تعداد زیادى حجره وجود دارد و هر خانواده روستا حجره اى در اختیار داشته اند و مواد غذایى مانند حبوبات، خشکبار، آرد و… را به گونه اى طبقه بندى شده، در محلهاى مخصوصى که به این منظور در حجره ها در نظر گرفته شده اند انبار مى کردند و از این رو یک قلعه حفاظتى ـ زیستى بشمار مى آمده است. ویژگى دیگر این قلعه در سنگى قلعه که در اندازه 1 /7 *1 متر از نوع سنگهاى رسوبى همان تپه است مى باشد. این در تا چندى پیش به زیبایى بر لولاى یک تکه سنگى خود مى چرخید و باعث حفاظت قلعه از ورود بیگانگان میشد.

در کنار این کلک قلعه ای سنگی با شکوهی خاموش خودنمایی می نماید و به نام قلعه توران دخت معروف است و گفته می گردد توران دخت ساسانی در این مکان قلعه ای محکم و پایدار را بنا نموده است، اما متاسفانه اکنون باد و باران توان سنگ ها را گرفته و این قلعه رو به ویرانی کامل می رود.در ورودی که از سنگ یکپارچه می باشد، شکسته شده و بر روی زمین افتاده است و دیگر هیچ وقت باز و بسته نخواهد شدو تنها اتاق هایی از قلعه که محل نگهداری آذوقه بوده است، سالم باقی مانده است.

به جامانده های قلعه توران پشت

6. کوه عقاب

کوه عقاب با ارتفاع 2018 متر در 5.1 کیلومتری غرب روستای فراشاه واقع شده است. این کوه که بسیار شبیه عقاب است، مورد توجه علاقه مندان به ورزش کوهنوردی است و توجه مسافران این روستا را جلب می نماید. روستای اسلامیه (فراشاه) از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت است، که با مختصات جغرافیایی 54 درجه و 6 دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 44 دقیقه عرض شمالی، در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر تفت قرار گرفته است. این روستا از شمال به کوه انجیرایی، از شرق به کوه گلوبادام، از غرب به کوه عقاب و از جنوب به کوه سهراب محدود شده است.

کوه عقاب یکی از جاذبه های گردشگری تفت

پیشنهاد خبرنگاران

در سفر به تفت انار محلی را تهیه کنید چرا که انار تفت به علت آبدار بودن و قابلیت نگهداری بالای آن از کیفیت خوبی برخوردار بوده و به نقاط دیگر کشور و خارج از کشور صادر می گردد.

منابع: ویکی پدیا، سیری در ایران، همگردی و تیشینه

گروه گردشگری خبرنگاران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: setare.com
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47019

به "نگاهی به جاذبه های گردشگری تفت یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به جاذبه های گردشگری تفت یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید