نگاهی به آمار خروج نفرات برتر کنکور از کشور، رد یک ادعا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آمار رسمی ارائه شده توسط بنیاد ملی نخبگان درباره خروج نفرات برتر کنکور از کشور، سندی بر رد ادعاهای بی اساسِ مطروحه در این زمینه است.

نگاهی به آمار خروج نفرات برتر کنکور از کشور، رد یک ادعا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی دولت به نقل از گیت مهاجرت ایران، در ادامۀ آنالیز ادعاهای مطروحه در حوزۀ مهاجرت نخبگانی که هرازگاهی به عنوان یکی از موضوعات داغ رسانه ای مطرح و تبعاً مجال خوبی نیز برای شایعه پراکنی های بی اساس می گردد، بیان شده: بنیاد ملی نخبگان ایران گفت 308 نفر از دارندگان مدال المپیاد و 350 نفر از برترین های آزمون سراسری از سال 82 تا 86 به خارج مهاجرت نموده اند!.

این ادعا در حالی مطرح می گردد که مطالعات بنیاد ملی نخبگان حاکی از آن است که به طور متوسط 15 درصد از رتبه های برتر آزمون های سراسری (رتبه های زیر 1000هر آزمون) بین سال های 85 تا 94 مهاجرت نموده اند. علاوه بر آن، بنیاد ملی نخبگان هرگز آمار رسمی ای در مورد مهاجرت دارندگان مدال های المپیاد و برترین های آزمون سراسر منتشر ننموده است.

حسینی معاون فرهنگی وقت بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه ای در حاشیه همایش برگزیدگان کنکور سال 92 (منتشرشده در تاریخ 9 مهر 1392توسط خبرگزاری مهر) به بخشی از این اطلاعات اشاره نموده است: از تعداد 1020 نفر از دارندگان مدال های المپیادهای علمی از سال 82 تا 86 تعداد 712 نفر (70 درصد) در داخل کشور و 308 نفر (30 درصد) از کشور خارج شدند.

به گفته وی طی سال های 82 تا 86 تعداد 1403 نفر از برترین های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و 350 نفر از کشور خارج شدند.

به این ترتیب بر اساس اطلاعات فوق حدود 80 درصد برترین های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و 20 درصد آن ها از کشور خارج شده اند. علاوه بر آن، با توجه به پژوهش (جدید) منتشر نشده ای که در سال 98 توسط بنیاد ملی نخبگان صورت گرفته است، از جامعه حدود 35،313 نفری رتبه های زیر 1000 کنکورهای سراسری طی سال های 85 تا 94 در سال های مورد آنالیز در حدود 5،460 نفر مهاجرت نموده اند که با این احتساب حدود 15 درصد از این جامعه آماری مهاجرت نموده اند. این آمار از آمار اعلامی معاون فرهنگی وقت بنیاد نیز 5 درصد پایین تر است.

در یکی دیگر از این ادعاها، مطرح شده است: همچنین هفته نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشت است: 90 نفر از 125 دانش آموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب نموده اند، هم اکنون در دانشگاه های آمریکا تحصیل می نمایند.

برای پاسخ به این ادعا نیز می توان گفت هیچگونه شواهد و یا مستنداتی برای این مرجع و آمارهای ادعایی در این بند یافت نشد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15671

به "نگاهی به آمار خروج نفرات برتر کنکور از کشور، رد یک ادعا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به آمار خروج نفرات برتر کنکور از کشور، رد یک ادعا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید