نسخه جدید استراتژی اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با آسیای مرکزی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، برای نخستین بار بعد از سال 2007، استراتژی کلی اتحادیه اروپا به منظور توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی به روزرسانی شده و نسخه جدید در کمیسیون اروپایی به تصویب رسیده است.

نسخه جدید استراتژی اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با آسیای مرکزی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آژانس خبری ملی قرقیزستان، اتحادیه اروپا نسخه به روز رسانی شده استراتژی اش درباره روابط با کشورهای منطقه آسیای مرکزی را برای اولین بار بعد از سال 2007 ارائه نموده است.

تعاملات مشترک جدیدی که روز گذشته توسط کمیسیون اروپایی و نمایندگان عالی رتبه این اتحادیه در امور خارجی و سیاست های امنیتی برگزار گردید، دیدگاه جدید این اتحادیه را برای تقویت مشارکت با پنج جمهوری آسیای مرکزی از جمله قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان را اعلان کردند.

این استراتژی با هدف ارائه برنامه ای برای توسعه سریع ارتباطات اروپایی- آسیایی، اصلاحات و باز شدن فضای این کشورها در منطقه، و اجاد نیروی محرکه ای برای همکاری های منطقه ای، ارائه شده است.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه اظهار داشته است: آسیای مرکزی همیشه به دلیل تاریخی که دارد، فرهنگ منحصر به فرد آن و نقشی که این منطقه در ارتباط میان شرق و غرب ایفا می نماید، یک منطقه کلیدی و مهم بوده است.

امروز مدام بر اهمیت استراتژیک این منطقه افزوده شده و به رغم وجود دینامیک های مثبت منطقه ای و داخلی، چالش های فزاینده جهانی تقویت مشارکت با این منطقه را ایجاب می نماید. اگر حمایت های ما برای توسعه پایدار و فرایندهای اصلاحات منافعی برای شهروندان ما داشته باشد، پیشرفت و رفاه می تواند زمینه همکاری ما با آسیای مرکزی باشد.

نون میمسا، کمیسیونر همکاری ها و توسعه بین المللی این اتحادیه همچنین می افزاید: اتحادیه اروپایی شریک توسعه ای پیشرو برای آسیای مرکزی است که بین سال های 2014 تا 2020 این منطقه را در حوزه هایی نظیر حاکمیت قانون، محیط زیست، آب، تجارت و مدیریت مرزها، با صرف هزینه ای بالغ بر یک میلیارد یورو حمایت نموده است. به وسیله یک مشارکت به روز شده، ما می خواهیم مشارکت خود را با شرکای آسیای مرکزی تقویت نموده تا بتوانیم به آن ها برای ارتباط، رفاه و پیشرفت بیشتر یاری کنیم.

این رویداد مشترک، آینده مشارکت اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی را از دو جنبه پیشنهاد نموده است:

  • همکاری برای پیشرفت با تقویت ظرفیت کشورهای آسیای مرکزی به منظور غلبه بر شوک های داخلی و خارجی و ارتقاء توانمندی های آنان برای پذیرش اصلاحات؛
  • مشارکت برای رفاه با حمایت از مدرنیزاسیون مالی، ارتقاء ارتباطات پایدار و سرمایه گذاری بر روی جوانان.

    علاوه بر این، اتحادیه اروپا تصمیم دارد تا سرمایه گذاری در توسعه همکاری های منطقه ای در آسیای مرکزی را با هدف یاری به این کشورها در ارتقاء گفت و گو و همکاری به شیوه خود آن ها را صورت دهد.

    همچنین با افزودن به موافقتنامه مشارکت و همکاری ارتقاء یافته که اتحادیه اروپا با قزاقستان به امضا رساند، این اتحادیه در نظر دارد تا مذاکراتی را برای موافقتنامه ای مشابه با ازبکستان و قرقیزستان، به منظور به کار گیری بهتر و بیشتر ابزارهای توسعه ای خود در منطقه، به امضا برساند.

    در ارتباط با استراتژی ارتباط میان اروپا و آسیا و استفاده از چارچوب های فعلی همکاری، اتحادیه اروپا در نظر دارد مشارکت بر مبنای ارتباطات پایدار را با کشورهای آسیای مرکزی پیرامون اصول بازار و تضمین شفافیت بر پایه استانداردهای بین المللی دائر کند. حوزه های در نظر گرفته شده برای این نوع از همکاری ها شامل حمل و نقل، انرژی و ارتباطات دیجیتال، همچنین ارتباطات میان مردم می باشند.

    علاوه بر این، بنا بر منافع مشترک و پیوند یافته ای که کشورهای آسیای مرکزی در آینده خود با افغانستان دارند، اتحادیه اروپا در نظر دارد همکاری شرکای آسیای مرکزی خود را به منظور ارتقاء و بازیابی صلح در افغانستان نیز گسترش دهد. نزدیک شده به افغانستان در چارچوب گفت و گوهای اتحادیه اروپا- آسیای مرکزی و برنامه های منطقه ای، و حمایت بیشتر از پروژه های سه جانبه منطقه ای میان افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، از اولویت های این برنامه است.

    این استراتژی که توسط کمیسیون اروپایی و نماینده عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجی و سیاست امنیتی تهیه شده است، از این پس در شورا و مجلس اروپایی مورد بحث و آنالیز قرار خواهد گرفت.

    فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نون میمسا، کمیسیونر این اتحادیه در نظر دارند تا استراتژی جدید اتحادیه اروپا در قبال آسیای مرکزی را به صورت رسمی در پانزدهمین نشست سطح وزرای آسیای مرکزی- اتحادیه اروپا ارائه نمایند. این دیدار در تاریخ 7 جولای امسال میلادی در بیشکک، پایتخت قرقیزستان برگزار می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7734

به "نسخه جدید استراتژی اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با آسیای مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه جدید استراتژی اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با آسیای مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید