مقصر در حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر، خلبان است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آخرین جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای شرکت آسمان در ارتفاعات دنا که به جان باختن 66سرنشین آن منجر شده بود، با اخذ آخرین دفاع از متهمان به خاتمه رسید. این جلسه در شرایطی برگزار گردید که برخلاف گزارش هیأت کارشناسی که در آن فقط 5درصد خطا برای کادر پرواز درنظر گرفته شده بود، در این جلسه اعلام شد که خلبان و یاری خلبان جان باخته 37درصد مقصر بوده اند.

مقصر در حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر، خلبان است

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران از روزنامه همشهری، خانواده 66قربانی سقوط هواپیمای ای تی آر متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که 34 ماه قبل در ارتفاعات دنا با کوه برخورد کرد و ساقط شد هنوز عزادار عزیزان شان هستند. حادثه ای که صبح روز یکشنبه 29بهمن1396 رخ داد و هواپیما درحالی که آماده فرود در فرودگاه یاسوج می شد با کوه برخورد کرد و 66سرنشین آن جان باختند.

خانواده های جان باختگان از همان روزهای اول به دنبال شناسایی مقصران این حادثه ناگوار بودند و دادخواهی شان در دادسرای کارکنان دولت به صدور کیفرخواست برای 18متهم حقیقی و حقوقی، از جمله رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی، مدیرعامل وقت شرکت آسمان، مدیرکل فرودگاه یاسوج و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت فرودگاه های کشور منجر شد. اتهام اغلب متهمان عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی منتهی به سقوط هواپیما و قتل شبه عمد 66نفر، معاونت در جعل رایانه، استفاده از اسناد مجعول رایانه و گزارش خلاف واقع است. اتهاماتی که رسیدگی به آن قریب 3سال به طول انجامیده بود و روز گذشته با برگزاری پنجمین جلسه محاکمه انتها به خاتمه رسید.

محاکمه مکتوب

در چهارمین جلسه که 3 ماه قبل برگزار گردیده بود، اعضای هیأت کارشناسی در دادگاه به تشریح یافته های فنی شان درباره علت سقوط هواپیما پرداخته بودند. براساس نظریه کارشناسی، در این حادثه سهم قصور شرکت هواپیمایی آسمان 45درصد، سازمان هواپیمایی کشوری 40درصد، شرکت فرودگاه ها 10درصد و کادر پروازی 5درصد مشخص شده بود، اما روز گذشته ناگهان ورق برگشت و قصور عمده حادثه به گردن کادر پروازی شامل خلبان و یاری خلبان افتاد.

در ابتدای این جلسه محاکمه که دیروز در شعبه 1057مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار گردید، قاضی عالیشاه بیان کرد که این آخرین جلسه دادگاه است که در آن متهمان می توانند برای آخرین مرتبه به دفاع از خود بپردازند. رئیس دادگاه همچنین بیان کرد؛ برای صرفه جویی در وقت و جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به پرونده، آخرین دفاع هر یک از 18متهم پرونده به صورت مکتوب اخذ می گردد.

به این ترتیب رئیس دادگاه یک به یک اتهامات متهمان را به طور مکتوب به آنها تفهیم کرد و از آنها خواست در برگه های مخصوص به طور مکتوب از خود دفاع نمایند.

تغییر ناگهانی مقصر

اتهام اغلب متهمان، عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی منتهی به سقوط هواپیما و قتل شبه عمد 66نفر بود، اما نکته حائز اهمیت تغییر میزان قصور هر یک از آنها در جلسه دیروز بود. در شرایطی که هیأت کارشناسی تنها 5درصد قصور برای کادر پرواز متصور شده بود، اما هنگام تفهیم اتهام میزان قصور کادر فنی 37درصد و میزان قصور 18متهم پرونده از 95درصد به 63درصد کاهش یافت. اتفاقی که موجب اعتراض خانواده قربانیان و وکلای مدافع آنها شد. مصطفی طباطبایی، یکی از وکلای شاکیان در اعتراض به این تغییر گفت: طبق گزارش نهایی تیم کارشناسی فقط 5درصد قصور متوجه کادر پرواز است و حالا یکباره این میزان به 37درصد افزایش و میزان قصور متهمان در مجموع به 63درصد کاهش یافته است. حال آنکه خلبان و یاری خلبان در بین ما نیستند تا از خود دفاع نمایند. مشخص قصور و مسائل فنی در صلاحیت کارشناسی است و لازم بود این تغییر به شاکیان و وکلا ابلاغ گردد تا ما بتوانیم به آن اعتراض کنیم.

اشک های همسر کاپیتان فولاد

کاپیتان حجت الله فولاد، خلبان هواپیمای ساقط شده همان کسی است که حالا 37درصد قصور سقوط هواپیما به گردن او و همکارش افتاده است. همسر او که در دادگاه حاضر بود وقتی فهمید این مقدار از قصور به گردن همسر مرحومش افتاده از رئیس دادگاه اجازه گرفت و در چند جمله به دفاع از او پرداخت و گفت: وقتی همسرم زنده بود هر وقت هواپیمایی سقوط می کرد می گفت همواره تقصیر را به گردن خلبان می اندازند چون او زنده نیست تا از خودش دفاع کند. حالا شوهر من هم اینجا نیست تا از خودش دفاع کند.

وقتی همسر کاپیتان فولاد صحبت می کرد اشک می ریخت و خانواده قربانیان نیز به یاد عزیزان شان گریه می کردند. او در ادامه گفت: در این حادثه 66نفر جان خود را از دست دادند و داغ همه شان به دل من نشسته است. مدیران هواپیمایی مقصران اصلی حادثه هستند، اما حالا همه چیز به گردن شوهرم که جانش را برای کارش فدا نموده افتاده است. او 42سال صادقانه به صنعت هواپیمایی خدمت کرد و آخر هم جانش را برای این کار گذاشت. ما 3سال است که جگرمان خون شده است. در جریان جست وجوی اجساد پیکر شوهرم به عنوان آخرین نفر پیدا شد و حالا او را مقصر معرفی می نمایند.

چشم انتظار عدالت

با خاتمه صحبت های همسر خلبان، دفاعیات مکتوب متهمان نیز به خاتمه رسید. متهمان یک به یک برابر قاضی قرار گرفتند و دفاعیات شان را تقدیم کردند. در این میان خانواده های قربانیان بیشتر از هر چیز دل نگران احقاق حقوق شان بودند. یکی از آنها گفت: من با وجود گذشت حدود 3سال از این حادثه، لباس های فرزندم را نگه داشته ام. نمی توانم او را فراموش کنم. در این مدت با همه توان این پرونده را پیگیری نموده ام اما می ترسم حق مان ناحق گردد.

پدر یکی دیگر از جان باختگان نیز گفت: همه امید ما به دادگاه است. انتظار داریم بعد از این همه پیگیری رأی عادلانه ای صادر گردد. ما در این حادثه عزیزان مان را از دست دادیم و آنها دیگر برنمی گردند. اما ای کاش رأی دادگاه بازدارندگی داشته باشد تا از تکرار چنین حوادثی پیشگیری گردد. ما چشم انتظار عدالت هستیم.

جلسه محاکمه که از ساعت 10صبح شروع شده بود، پس از حدود 3ساعت در ساعت13 به خاتمه رسید و قرار است پس از آنالیز دفاعیات متهمان، دادگاه اقدام به صدور رأی کند.

کاپیتان فولاد که بود؟

پدرم استاد خلبانی بود و حالا چون در این حادثه جانش را از دست داده، تقصیر را به گردن او انداخته اند. این اظهارات دختر کاپیتان حجت الله فولاد است. او درباره پدرش به همشهری می گوید: پدرم مدرک TRE که یکی از بالاترین مدارک خلبانی است را داشت. او استاد خلبانی بود. بیش از 20هزار ساعت پرواز نموده بود که حدود 1500ساعت آن در جهت تهران-یاسوج بود. او در ماه منتهی به این حادثه 5مرتبه در این جهت پرواز داشت و خلبانی که بارها این جهت را طی نموده و 15هزار ساعت پرواز با این نوع هواپیما داشته، به طور قطع جهت ملکه ذهنش بوده است. او که خودش نیز از فعالان صنعت هوایی است در دفاع از پدرش درباره کم شدن ارتفاع هواپیما که یکی از عوامل سقوط بود می گوید: کم شدن ارتفاع به دلیل یخ زدگی هواپیما بود. چرا که وقتی سطح خارجی هواپیما یخ بزند وزن آن چند تن افزایش پیدا می نماید و موتور هواپیما، جوابگوی این وزن نیست. او همچنین می گوید: در شرکت های هوایی رئیس عملیات، مسئول تمام اتفاقات است، اما معلوم نیست چرا در پرونده ردی از مسئول وقت عملیات شرکت وجود ندارد که این خود جای سؤال دارد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 46669

به "مقصر در حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر، خلبان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقصر در حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر، خلبان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید