لاوروف: آمریکا و طالبان به توافق صلح افغانستان پایبند بمانند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزیر خارجه روسیه از آمریکا و طالبان خواست به توافق صلح پایبند بمانند.

لاوروف: آمریکا و طالبان به توافق صلح افغانستان پایبند بمانند

به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در شروع کنفرانس مسکو درباره افغانستان از هر دو طرف خواست به مفاد سند توافق صلح که در توافقنامه 2513 شورای امنیت از آن حمایت شده، پایبند بمانند.

لاوروف گفت: در قالب فرمت مسکو نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در حضور نمایندگانی از 10 کشور در نوامبر 2018 به طور رسمی برای اولین بار برای مذاکره گرد هم آمدند. در صورت لزوم ما آماده برنامه ریزی برای جلسه دیگری در همین فرمت هستیم.

مسکو، پایتخت روسیه امروز پنجشنبه میزبان جلسه ای در سطح نمایندگان ویژه روسیه، چین، ایالات متحده و پاکستان است که به توافق بین طرفهای افغان اختصاص دارد، هیئت های دولت افغانستان، شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، سیاستمداران برجسته افغانستان، طالبان و قطر به عنوان میهمان افتخاری حضور دارند.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان پیش از این گفته بود که هدف اصلی نشست مسکو در خصوص افغانستان هماهنگی با شرکا در چارچوب سه جانبه آمریکا، روسیه و چین است که پاکستان هم به این مذاکرات اضافه شده است.

در همین حال طرف آمریکایی، گالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: بیایید روشن باشیم، کنفرانس در مسکو جایگزینی برای گفتگوهای در حال اجرا در دوحه نخواهد بود.

زلمای خلیل زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای آشتی در افغانستان نیز در نشست مسکو شرکت دارد.

کابل به نوبه خود تأیید می نماید که کنفرانس های مسکو و استانبول بخشی از مذاکرات دوحه است و جایگزین آنها نمیشود بلکه در چارچوب کوشش برای تسریع در فرایند صلح است و تأکید می نماید که مذاکرات دوحه (میان دولت کابل و طالبان) مثمر ثمر خواهد بود.

حامد کرزی از طرح حکومت انتقالی صلح در افغانستان استقبال کرد

در همین حال حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان همزمان با نشست صلح این کشور در مسکو در گفت وگوی اختصاصی با بی بی سی از طرح ایجاد حکومت انتقالی صلح استقبال نموده است.

او گفته که برای تامین صلح در این کشور تنها دو راه وجود دارد؛ یکجا شدن طالبان با حکومت فعلی و یا ایجاد حکومت انتقالی که زمینه ادغام طالبان را فراهم سازد.

کرزای می گوید که افغان ها و بازیگران خارجی نباید اجازه بدهند که فرصت صلح در این کشور از دست برود.

این در حالی است که پیش از این محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری تاکید نموده که حاضر نیست بدون برگزاری انتخابات قدرت را به کسی انتقال دهد اما او گفته حاضر است در خصوص زمان برگزاری انتخابات با طرف مقابل به توافق برسد.

غنی قبلا هم گفته که تا او زنده است به کسی اجازه تشکیل حکومت موقت را نخواهد داد.

سخنرانی ملابرادر بدون حضور خبرنگاران در نشست مسکو

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در نشست مسکو بخش هایی از سخنرانی ملا برادر، معاون سیاسی طالبان و رئیس هیات طالبان در نشست مسکو را نقل نموده که گفته نظام طالبان 27 سال پیش توسط ملا محمد عمر تاسیس شده است.

برادر در این سخنرانی در پشت درهای بسته اضافه کرده که طالبان را دنیا با وجود شرایط نامطلوب به رسمیت شناخته است. به گفته برادر، طالبان کشور را از چندپارچگی حفظ نموده و ضد فساد اخلاقی و اداری مبارزه نموده و مبارزه موثر علیه مواد مخدر داشته است.

ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان همچنین در سخنرانی خود در نشست مسکو گفته که برقراری آتش بس پس از روی کار آمدن نظام جدید اسلامی ممکن خواهد بود.

او اضافه کرده که در توافقنامه دوحه، تعهدات دو جانب معین شده و طالبان متعهد به آن بوده است و طرف مقابل (آمریکا) نیز باید پایبند بماند.

رئیس هیأت طالبان اضافه کرده که بنا به توافقنامه دوحه، شش هزار زندانی آزاد شده است، و گفتگوهای بین الافغانی شروع شده و سطح عملیات های طالبان به طور چشمگیری کاهش یافته است.

برادر اضافه کرده که در صورتی که تعهدات توافق دوحه به طور کامل اجرا شود، مسائل فعلی نیز حل خواهد شد.

او اضافه کرده که با آنکه طالبان، عملیات هایش را کاهش داده اما جانب مقابل (آمریکا) به مسئولیت هایش به طور کامل عمل ننموده است و بارها آن را نقض نموده است.

او اضافه کرده که بخشی از زندانیان این گروه هنوز آزاد نشده و اعضای طالبان هنوز در فهرست سیاه و فهرست جایزه ها برای سرشان وجود دارد.

ملابرادر در سخنرانی خود تاکید نموده که این گروه یک دولت اسلامی همه شمول می خواهد و تاکید نمود که به افغانها اجازه داده شود سرنوشت شان را خودشان مشخص نمایند.

عبدالله عبدالله: جنگ راهکار نیست

عبدالله عبدالله، رئیس هیات افغانستان در نشست مسکو گفته که یک بار دیگر تأکید می کنیم که جنگ راهکار نیست. گروه ها و جریان ها باید این اصل را در محاسبه های خود در نظر داشته باشند.

او اضافه کرد که افغانستان امروز افغانستان سال های قبل نیست و هیچ گروه و جریانی نمی تواند با جنگ و به زور اراده خود را بر دیگران تحمیل کند.

عبدالله همچنین گفته که با درک استعجالیت این موضوع و فهم این مصلحت شرعی، ملی و بین المللی، صلح به خواست و اراده جمعی ملت و مردم ما تبدیل شده است.

او تاکید نموده که صلح بازنده ای ندارد و جنگ برنده ای.

به گزارش بی.بی.سی عبدالله می گوید: در مذاکرات بین الافغانی در دوحه، پیش رفت های در مواردی از اجندای مذاکرات اجرا شده است، توقع ما این است تا این فرایند سرعت بیش تر یابد.

او تاکید نمود که ما حمایت خود را از اجلاس مسکو و اجلاس ترکیه در باره افغانستان اعلام می کنیم.

عبدالله گفت که اعلان می کنم که طرف جمهوری اسلامی افغانستان آماده است تا با تحریک طالبان در هر سطح و در باره تمام قضایا و موضوعات مورد علاقه دو طرف بدون کدام پیش شرطی وارد بحث و مذاکره شود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53009

به "لاوروف: آمریکا و طالبان به توافق صلح افغانستان پایبند بمانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: آمریکا و طالبان به توافق صلح افغانستان پایبند بمانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید