قصه بی انتها سدمعبر ، اشغال بیش از نیمی از پیاده رو توسط اصناف

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سدمعبر به نوعی نقض حقوق شهروندی در شهرها و روستاها است و موجب آشفتگی بصری در سطح معابر می شود، اما به نظر می رسد قوانین و برخوردها با این اصناف بازدارنده نیست و ما هم چنان باید شاهد سدمعبر در خیابان ها و پیاده روها باشیم.

قصه بی انتها سدمعبر ، اشغال بیش از نیمی از پیاده رو توسط اصناف

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، امروزه یکی از مهم ترین چالش ها در مدیریت شهری موضوع سدمعبر در سطح خیابان ها و پیاده روها است، شاهدیم که بسیاری از اصناف بخش زیادی از پیاده روی روبروی واحد صنفی خود را برای عرضه اجناس موجود در مغازه ها اشغال کرده اند که این مسأله مسائل بسیاری را برای عبور و مرور شهروندان و واحدهای صنفی اطراف ایجاد کرده است.

البته سدمعبر تنها مربوط به اصناف، دستفروشان و دوره گردها نیست، بلکه پارک خودرو در حاشیه خیابان ها که موجب کندی در تردد سایر خودروها و ایجاد ترافیک در خیابان می شود نیز نوعی سد معبر است که مسائل بسیاری را برای شهروندان ایجاد می کند، همچنین این روزها با افزایش ساخت و سازهای ساختمان های بلندمرتبه در مراکز شهرها شاهدیم که مالکان حجم زیادی از مصالح و نخاله های ساختمانی را در پیاده روها رها می کنند و موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می شوند.

برخورد با افرادی که سدمعبر می کنند در حیطه وظایف واحد اجرائیات شهرداری ها است، طبق قانون اگر افراد به سدمعبر اقدام کنند باید با آن ها برخورد شود، اما به نظر می رسد مدیریت شهری در شهر شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری در این موضوع خاص گاهی ضعیف عمل می کند.

سدمعبر به نوعی نقض حقوق شهروندی در شهرها و روستاها است و موجب آشفتگی بصری در سطح معابر می شود، این مسأله همچنین موجب زشت شدن چهره شهر، اختلال در حرکت عابران و حتی در گاهی موارد تهدید سلامت اجتماعی می شود.

شایع ترین نوع سد معبر در شهر شهرکرد سدمعبر توسط اصناف است که این موضوع علاوه بر ایجاد مزاحمت برای تردد عابران پیاده، کسب و کار را برای اصناف مجاور این واحدهای صنفی مختل کرده است.

اشغال بیش از نیمی از پیاده رو توسط اصناف

یک بانوی شهرکردی گفت: روزانه جهت فلکه آبی تا چهارراه فردوسی را برای رسیدن به محل کار و برای برگشت به منزل طی می کنم، بسیاری از مغازه ها تقریبا نیمی از پیاده روها را اشغال کرده اند.

وی ادامه داد: در ساعات بعداز ظهر برای برگشت به منزل دچار مشکل هستم، معمولا این ساعت مردم برای خرید به بیرون می آیند و حرکت در پیاده روهایی که تقریبا نیمی از آن توسط فروشندگان برای عرضه اجناس گرفته شده بسیار سخت است و مدام با وسایل و افراد برخورد می کنم.

این شهروند توضیح داد: گاهی به علت برخورد با وسایل چیده شده در پیاده رو این وسایل روی زمین می ریزد و صاحب مغازه با حالت طلبکارانه ای با مردم برخورد می کند و گاها ادعای دریافت خسارت می کند. بیش ترین موارد سدمعبر در سطح شهرستان شهرکرد توسط واحدهای صنفی عرضه پوشاک و میوه فروشی ها است

ذبیح الله شاهرخی فر، سرپرست واحد مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری شهرکرد اظهار کرد: 2 بحث مجزا در موضوع سدمعبر وجود دارد، سدمعبر توسط اصناف و سدمعبر از سوی دستفروشان از جمله موارد سدمعبر در شهرستان شهرکرد است.

وی گفت: بیش ترین موارد سدمعبر در سطح شهرستان شهرکرد توسط واحدهای صنفی عرضه پوشاک، میوه فروشی ها و مراکز عرضه مرغ و ماهی است، این موضوع در خیابان های فردوسی، چهارراه بازار و فلکه آبی به وفور مشاهده می شود.

شاهرخی فر اضافه نمود: برای برخورد با اصنافی که اقدام به سدمعبرمی کنند با اداره اماکن نیروی انتظامی هماهنگی اجرا شده است، اصنافی که به اخطاریه ها بی توجهی کنند پلمب می شوند.

سرپرست واحد مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری شهرکرد در خصوص فعالیت بارفروشان در اطراف خیابان ها گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده بر اثر ویروس کرونا اگر این افراد خطری برای خود و سایر خودروها ایجاد نکنند با آن ها برخورد نمی شود تا بتوانند در این شرایط درآمدی کسب کنند.

پلمب در انتظار اصنافی که سدمعبر می کنند

خسرو نجفی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان در خصوص نحوه برخورد با اصنافی که سد معبر می کنند، اظهار کرد: برخورد با اصناف و دستفروشانی که اقدام به سدمعبر می کنند در وهله اول بر عهده شهرداری است.

وی گفت: اصنافی که به اخطاریه ها مبنی بر عدم تکرار تخلف سدمعبر بی توجهی کنند توسط اداره اماکن نیروی انتظامی با دستور قضای پلمب می شوند.

برخورد با سدمعبر اصناف همواره یکی از مطالبات اصلی مردم بوده است، اما به نظر می رسد قوانین و برخوردها با این اصناف بازدارنده نیست و ما هم چنان باید شاهد سدمعبر در خیابان ها و پیاده روها باشیم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33763

به "قصه بی انتها سدمعبر ، اشغال بیش از نیمی از پیاده رو توسط اصناف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه بی انتها سدمعبر ، اشغال بیش از نیمی از پیاده رو توسط اصناف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید