فعالیت های باستان شناسی با توجه به اولویت های مناطق انجام شود

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: فعالیت ها و پروژه های در دست اقدام پژوهشکده باستان شناسی باید با توجه به اولویت بندی مناطق، انجام و مورد ارزیابی قرار گیرد.

فعالیت های باستان شناسی با توجه به اولویت های مناطق انجام شود

خبرنگاران: بهروز عمرانی این مطلب را در نشست با روسای پژوهشکده های پژوهشگاه که با ارائه گزارش پژوهشکده باستان شناسی همراه بود، مطرح کرد و گفت: فعالیت پژوهشگران و اعضای هیات علمی در پژوهشکده باستان شناسی باید ضابطه مندتر باشد و این امر نیازمند برنامه ریزی همراه با اهداف از پیش مشخص شده، است.

او تأکید کرد: اقدامات در پژوهشکده باستان شناسی باید با توجه به اولویت بندی مناطق، انجام و مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به تنظیم برنامه مدون در پژوهشکده باستان شناسی اشاره کرد و اضافه کرد: بزرگ ترین جامعه در بین پژوهشکده های پژوهشگاه جامعه باستان شناسی بزرگتر است، بنابراین نیازمند تهیه و تنظیم برنامه ای مدون در این حوزه هستیم.

او ادامه داد: استفاده از ظرفیت صددرصدی موجود در این حوزه از الویت های پژوهشگاه به شمار می رود به طوری که برگزاری نشست ها، کارگاه های آموزشی و تخصصی و ارائه به موقع گزارش های عملکردی می تواند نقاط ضعف و قوت این حوزه را شناسایی و ما را در برنامه ها و اقدامات اجرایی آینده کمک کند.

عمرانی بابیان این که باستان شناسی نیازمند دستیابی به اولویت های کاری است، مطرح کرد: برای مطالعات باستان شناسی و سیر تحول و روند جریان فرهنگی باید اطلاعات مربوط به همه دوره ها موجود باشد.

او اعلام کرد: از سال گذشته طی مکاتباتی که با حوزه های مختلف داشتیم، به طور مکرر اعلام شد که طبق قانون برنامه ششم توسعه، روند فعالیت ها و فازهای مطالعاتی باید به پژوهشگاه میراث فرهنگی گزارش شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: اگر بتوانیم یک کار تیمی را در بخش های مختلف پژوهشگاه توسعه دهیم به طوری که تمامی پژوهشکده ها در آن حضورداشته باشند، خروجی کارها و اقدامات حوزه های مختلف میراث فرهنگی قابل توجه خواهد شد.

او یادآور شد: در طرح های پژوهشی مربوط به پژوهشکده باستان شناسی باید پژوهشکده های دیگر اعم از مردم شناسی، زبان شناسی و …همکاری داشته باشند.

پژوهشکده باستان شناسی متولی مدیریت و هدایت پژوهش های باستان شناسی

در ادامه این نشست، روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی، گزارشی از عملکرد این پژوهشکده در سال 97 و چهار ماهه نخست سال جاری ارائه داد و گفت: پژوهشکده باستان شناسی دارای پنج گروه پژوهشی مصوب شامل گروه های پژوهشی پیش ازتاریخ، پیش از اسلام، دوران اسلامی، اشیاء فرهنگی - تاریخی و باستان شناسی زیرآب است.

او به واحدهای غیررسمی پژوهشکده اشاره کرد و اضافه کرد: نجات بخشی، مجوزها، برگزاری همایش ها و نشست ها، دبیرخانه دائمی گردهمایی باستان شناسی، نقشه باستان شناسی، همکاری های بین المللی، کتابخانه و مرکز اسناد به عنوان واحدهای غیررسمی این پژوهشکده به شمار می روند.

شیرازی در ادامه، تعداد اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشی این پژوهشکده را 48 نفر بیان نمود.

او به برخی از وظایف کلی پژوهشکده اشاره کرد و اضافه کرد: برنامه ریزی برای انجام پژوهش های باستان شناسی کشور، شناسایی پژوهش در خصوص دوران مختلف تاریخی و اسلامی، تهیه اطلس باستان شناسی، ایجاد موزه در محوطه ها و … از وظایف کلی پژوهشکده است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی درباره اهداف اصلی این پژوهشکده مطرح کرد: نظارت، مدیریت و هدایت برنامه های پژوهشکده، تهیه و تکمیل اطلس، همکاری با سینمای مستند ایران، آموزش میدانی کار آموزان، فعالیت های پژوهشی در حوزه ایران فرهنگی و … از جمله این اهداف است.

او بابیان این که پژوهشکده باستان شناسی متولی امور مربوط به مدیریت و هدایت پژوهش های باستان شناسی در سطح کشور است، گفت: این پژوهشکده در قالب کاوش، بررسی و شناسایی، برآورد به منظور مشخص عرصه و پیشنهاد حریم، مبادرت به فعالیت های علمی می کند.

شیرازی ادامه داد: جابجایی آثار باستانی، ارزیابی برنامه های پژوهشی ملی و بین المللی، برگزاری گردهمایی های سالانه، همکاری با تمامی دستگاه های اجرایی دولت، انجام فرایندهای اداری، صدور مجوزهای بررسی و شناسایی و … از مهم ترین فعالیت های پژوهشکده است.

او در ادامه گفت: پژوهشکده باستان شناسی در سال گذشته با صدور 227 مجوز و در چهار ماه نخست سال جاری با صدور 78 مجوز، نقش حاکمیتی و مدیریت علمی خود را در فعالیت های باستان شناسی کشور با نظارت بر اجرای برنامه ها ایفا کرده است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرد: سال گذشته درمجموع 30 عنوان مقاله در مجله های علمی و پژوهشی، 21 مقاله در سایر مجله ها و 14 نسخه کتاب توسط کارشناسان این مرکزتالیف و گردآوری شده است.

او اضافه کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری نیز 12 مقاله علمی و پژوهشی، هشت مقاله در سایر مجله ها و پنج نسخه کتاب توسط کارشناسان پژوهشکده تألیف و گردآوری شده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: چمدان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12271

به "فعالیت های باستان شناسی با توجه به اولویت های مناطق انجام شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت های باستان شناسی با توجه به اولویت های مناطق انجام شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید