عمارت ساعت یادگاری از نمونه ترین شهردار تبریز است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، عمارت ساعت یادگاری از نمونه ترین شهردار تبریز است.

عمارت ساعت یادگاری از نمونه ترین شهردار تبریز است

داستان چیست؟

احداث این بنای زیبا و تاریخی در دوران ارفع الملک جلیلی، شهردار وقت تبریز در سال 1314 به عنوان عمارت بلدیه تبریز آغاز شد و طی چهار سال نیز به اتمام می رسد، اما دست بر قضا شهردار خوش فکر تبریز قبل از افتتاحیه این عمارت زیبا چشم از جهان فرو می بندد.

احداث عمارت بلدیه تبریز بعد از سیل ویرانگر

یک تبریزپژوه در خصوص تاریخ احداث عمارت ساعت گفت: بلدیه تبریز، قدیمی ترین بلدیه ایران است، چرا که اولین انجمن ایالتی، همزمان با مشروطیت در این شهر تشکیل شده و این انجمن نیز بلدیه تبریز را برای رتق و فتق امور مردم ایجاد می نماید.

کریم میمنت نژاد با بیان اینکه در ابتدا ساختمانی را در داخل محوطه عالی قاپو به عنوان ساختمان بلدیه تبریز در نظر می گیرند که این محوطه همان محوطه فعلی استانداری است، ادامه داد: اما در سال 1313 سیل عظیمی شهر تبریز را فراگرفته و منجر به تخریب بسیاری از خانه ها و از جمله ساختمان بلدیه تبریز می گردد.

وی با بیان اینکه در آن موقع، ریاست اداره جلیله بلدیه تبریز در دستان آقای حسین قلی جلیلی معروف به ارفع الملک جلیلی قرار داشت، اضافه نمود: پس از این سیل، شهردار وقت تبریز دو کار بسیار مهم را در شهر آغاز می نماید و با توجه به بارش شدید باران و سیل خیز بودن منطقه، تصمیم به احداث مسیل در شهر می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این رابطه طرح داده شده و مسیل در چایکنار کنونی اجرا می گردد، ادامه داد: براساس این طرح، مهرانه رود در گود قرار گرفته و دور آن نیز سنگ چینی می گردد تا در ایام عادی آب رودخانه از آن جاری شده و در مواقع ضروری نیز محل عبور سیل باشد.

این تبریز پژوه با اشاره به اینکه به علت عمق به وجود آمده در نتیجه احداث مسیل، ضرورت داشت که پلهایی نیز برای تردد مردم از روی مسیل فراهم گردد که پلهایی مثل پل قاری و... بر روی مسیل ساخته می گردد، گفت: احداث این مسیل و تونل ها پروژه عظیمی بود و شهردار وقت با یاری بودجه دولتی و ملی آن را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه ارفع الملک در کنار این مسیل به احداث یک ساختمان برای بلدیه تبریز هم که در جریان سیل آسیب دیده بود، فکر می نماید، اظهار داشت: بعد از مکان یابی، گورستان محله نوبر برای احداث عمارت بلدیه تبریز انتخاب می گردد و آودیس اوهانجانیان که یک تحصیل نموده تفلیس و سرمایه دار عظیم بود به عنوان مسئول طراحی این عمارت انتخاب شده و اولین نقشه ها را نیز با مشاوران آلمانی آماده می نماید.

وی پیرامون اینکه عمارت ساعت یادگاری از نمونه ترین شهردار تبریز است، اضافه نمود: بر این اساس، در سال 1314 که یک سال بعد از وقوع سیل تبریز است، عملیات احداث عمارت بلدیه تبریز آغاز می گردد؛ در این تاریخ نفوذ و روابط آلمان در ایران زیاد بوده و در تبریز هم کنسولگری داشته و مهندسانی هم داشتند.

میمنت نژاد با بیان اینکه آودیس از مهندسان آلمانی یاری می گیرد و احداث این ساختمان را آغاز می نماید، گفت: این عمارت طی چهار سال ساخته می گردد و جزو اولین ساختمان ها با تیرهای آهنی در تبریز است، چرا که در آن موقع، تیرآهن به اصلاح مرسوم امروز وجود نداشت و سقف تمام ساختمان ها با تیرهای چوبی ساخته می شد.

وی با اشاره به اینکه تبریز در آن موقع در جهت راه آهن سراسری قرار گرفته بود، اظهار داشت: بر این اساس، تیرهای راه آهن به عنوان تیرهای آهنی در این ساختمان به کار گرفته می گردد.

عمارت بلدیه تبریز، ترکیبی از بنای مدرن و سنتی

وی با تاکید بر اینکه عمارت شهرداری تبریز، بنایی بسیار زیبا و بی نظیر بوده و ترکیبی از یک بنای مدرن و سنتی است، اضافه نمود: شکل پنجره های این بنا سنتی بوده، درحالی که برج ساعت را هم به عنوان یک نماد مدرن دارد؛ در آن موقع، در تمامی شهرهای مدرن جهان این برج ها بکار گرفته می شد که در کشورهای مسیحی به عنوان برج ناقوس و در کشور ما نیز به عنوان برج ساعت تعبیه می شد.

این تبریزپژوه با بیان اینکه ساعتی که برای این عمارت در نظر می گیرند از یکی از بهترین شرکت های ساعت ساز که در آن موقع با شرکت ناقوس ساز ادغام شده بود، خریداری می گردد، گفت: در حال حاضر دفتر این شرکت در لندن پابرجا بوده و خدمات پس از فروش خود را برای ساعت هایی که 100 سال قبل در جهان فروخته، انجام می دهد.

وی با تکذیب شایعاتی مبنی بر اینکه از ساعت عمارت شهرداری تبریز تنها یک مورد در جهان وجود دارد، اعلام کرد: شرکت مذکور در آن تاریخ شاید بیش از 1000 عدد ساعت شهری درست نموده و نصب نموده است که اکثرا هم مانده اند و هنوز هم خدمات پس از فروش دریافت می نمایند.

وی با بیان اینکه ساعت خریداری شده نیز در سال 1317 نصب می گردد، گفت: اما حسین قلی خان جلیلی، شهردار وقت تبریز در همین زمان به رحمت خدا می رود و افتتاحیه این ساختمان را هم نمی بیند.

میمنت نژاد در ادامه سخنانش اظهار داشت: جالب است که شهردار وقت تبریز که می خواست ساختمانی برای بلدیه تبریز درست کند، برای انجمن شهر تبریز هم ساختمانی در باغ گلستان تدارک می بیند که امروز موسوم به کتابخانه ملی تبریز است؛ همزمان نیز یک خانه به عنوان خانه شهردار احداث می نماید که در خیابان منصور کنونی واقع شده است.

وی با بیان اینکه وجه مشترک این سه بنا استفاده از سنگ های بومی اسپراخون در نمای این ساختمان هاست، ادامه داد: عمارت ساعت و ساختمان انجمن شهر تبریز مزین به این سنگ ها بوده و همچنین بر سر درب ورودی خانه شهردار که امروز در حال تخریب است نیز از این سنگ های بومی نصب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عمارت ساعت باید به عنوان نماد و نشانه تبریز و بر اساس برنامه ریزی تحت بازسازی های دوره ای و مراقبت اصولی قرار گیرد، گفت: این ساختمان ثبت ملی شده و جز آثار ملی است، بر این اساس باید به عنوان میراث ملی به خوبی از آن مراقبت کنیم.

این پژوهشگر تاریخ افزود: هر ساختمان قدیمی به یک سری کارهای بازسازیی دوره ای از جمله رطوبت زدایی و جلوگیری از نشت ها را احتیاج دارد.

تصویب و ابلاغ طرحهای بازسازیی عمارت ساعت

علیرضا قوچی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: طرح بازسازی عمارت ساعت تبریز را که از سوی شهرداری تبریز ارسال شده بود به شورای فنی فرستادیم و پس از آنالیز، تصویب و تایید نموده و به شهرداری ابلاغ نموده ایم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 8 تبریز هم طی گفت وگویی از آغاز عملیات تیشه زنی سنگ پایه ها، جهت بازسازی دیوارهای محوطه عمارت ساعت اطلاع داد.

عادل پورقربان اضافه نمود: با توجه به فرسودگی پایه های دیوار بیرونی عمارت شهرداری، طی روزهای اخیر عملیات بازسازیی و ساماندهی این پایه ها آغاز و طی آن تیشه زنی سنگ پایه های محوطه عمارت در حال اجراست.

وی تاکید نمود: بر آنیم طی ماه های آینده تمام پایه ها و نرده های دیوار پیرامونی عمارت ساعت را بازسازی و بازسازی کنیم.

وی گفت: جلسات متعددی با مشاور طرح بازسازی عمارت ساعت برگزار و اقداماتی برای ایمن سازی کلی بنا آغاز نموده ایم و امیدواریم با تداوم عملیات بازسازی در عمارت، شاهد ساماندهی اساسی و مانع فرسایش ساختمان شویم.

موزه عمارت شهرداری تبریز

وجود موزه شهرداری در داخل عمارت نیز از دیگر جاذبه های این عمارت است که به موزه شهر و شهرداری های کشور معروف بوده و این موزه به منظور گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس اولین بلدیه ایران در تبریز تاسیس شده است.

همچنین تالارهای مختلفی نیز در داخل عمارت شهرداری تبریز وجود دارند که در دل خود گنجینههای بسیاری از تاریخ را به امانت نگه داشته اند که کتب و اسناد خطی، فرش های قدیمی و نفیس و دوربین های عکاسی قدیمی از جمله آن ها هستند و سیر تحول تاریخی هنر فرش، نشر و عکاسی با گردش در این موزه به خوبی بچشم می خورد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: همگردی
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 50034

به "عمارت ساعت یادگاری از نمونه ترین شهردار تبریز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت ساعت یادگاری از نمونه ترین شهردار تبریز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید