عطوان: عربستان با خطرناک ترین بحران اقتصادی تاریخ خود روبرو است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عبدالباری عطوان در سرمقاله شماره امروز (دوشنبه) روزنامه رأی الیوم تاکید نمود : عربستان با خطرناک ترین بحران اقتصادی در تاریخ تقریبا 80 ساله خود روبرو است.

عطوان: عربستان با خطرناک ترین بحران اقتصادی تاریخ خود روبرو است

عطوان با اشاره به مصاحبه دیروز محمد الجدعان وزیر دارایی سعودی با شبکه تلویزیونی العربیه در خصوص اوضاع مالی و مالی این کشور آن را از نظر شفافیت و بیان واقعیت ها به طور کامل یک مصاحبه کم نظیر توسط یک مقام سعودی توصیف کرد.

به گفته این تحلیل گر سیاسی ، الجدعان دیروز طی یک اظهارنظر صریح و تکان دهنده تاکید نمود که دولت سعودی برای مقابله با پیامدهای حاصل از ویروس کرونا اقدامات قاطع دردناکی اتخاذ خواهد نمود و به ناچار هزینه های در نظر گرفته شده در بودجه کشور و سرعت فرایند اجرای بعضی از طرح های دولتی از جمله تعدادی از پروژه های عظیم به شدت کاهش خواهد یافت.

وزیر دارایی سعودی برای اولین بار فاش کرد که ریاض در نظر دارد برای برطرف کسری بودجه فعلی 112 میلیارد دلاری خود 60 میلیارد دلار وام دریافت نموده و 32 میلیارد دلار از حساب ملی صندوق ذخیره کشور پول برداشت کند.

سردبیر رأی الیوم با اشاره به اینکه وزیر دارایی سعودی اقدامات قاطع و دردناک یاد شده را توضیح نداد ، پیش بینی کرد که رویکرد جدید ریاض به رفاه و آسایش در عربستان انتها خواهد داد و از شهفرایند سعودی به عنوان عظیم ترین قربانی مستقیم و یا غیر مستقیم چنین رویکردی یاد کرد.

عطوان با اشاره به اینکه اظهارات وزیر دارایی سعودی از کاهش یافتن سرعت چرخ اقتصاد و افزایش نرخ بیکاری و چه بسا کاهش دستمزدها حکایت دارد، پیش بینی کرد : دولت سعودی برای افزایش درآمدهای ملی و کاهش کسر بودجه خود؛ نرخ خدمات عمومی و کالاهای اساسی همچون آب و برق و بهداشت و احتمالا آموزش و مالیات و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را افزایش خواهد داد.

سرمقاله نویس رأی الیوم از کاهش درآمدهای نفتی به کمتر از نصف و کاهش درآمدهای غیرنفتی به همین میزان به دلیل بسته شدن گذرگاه های مرزی به منظور در امان ماندن از انتشار ویروس کرونا به عنوان عظیم ترین بحران فراروی بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان نام برده و گفت: به همین دلیل شاخص سهام در بازار بورس سعودی امروز بیش از 6.8 درصد سقوط کرد و موسسه دنیای مالی مودیز دیدگاه خود را در خصوص آینده عربستان از با ثبات به منفی تغییر داد.

به گفته این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی دنیا عرب دوران رفاه و آسایش مالی و ریخت و پاش در پرداخت هزینه ها و اختصاص صدها میلیارد دلار برای قراردادهای نظامی و تامین هزینه جنگ ها در یمن و سوریه و لیبی در حال زوال و نیستی ابدی است و این موضوع بدون شک بر صندلی عربستان به عنوان یک کشور پیشرو از نظر سیاسی و مالی در دنیا عرب و اسلام تاثیر منفی خواهد گذاشت.

عطوان از احتمال ورشکستگی و مبدل شدن عربستان از یک کشور طلبکار به یک کشور بدهکار و فروپاشی ذخایر مالی این کشور و ادامه فرایند کاهش قیمت دنیای نفت به طور فزاینده از یک سو و فروپاشی روابط سعودی با عظیم ترین همپیمانش یعنی آمریکا به عنوان دو تهدید فرا روی ریاض نام برد.

به گفته سردبیر رأی الیوم، رهبران سعودی در ارزیابی خود در خصوص شرایط دنیای نفت دو بار دچار اشتباه شدند. اولین بار زمانی بود که آنها با تحریک آمریکا در سال 2014 به منظور ضربه زدن به اقتصاد روسیه و ایران بیش از اندازه نفت خام به بازارهای دنیای صادر کردند و همین امر باعث شد تا نرخ هر بشکه نفت از 110 دلار به کمتر از 30 دلار کاهش یابد. دومین بار نیز زمانی بود که سعودی ها با روسیه وارد جنگ نفتی شدند و همین امر باعث فروپاشی کامل قیمت نفت و رسیدن آن به زیر صفر در اواخر ماه میلادی گذشته شد.،ایرنا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30992

به "عطوان: عربستان با خطرناک ترین بحران اقتصادی تاریخ خود روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عطوان: عربستان با خطرناک ترین بحران اقتصادی تاریخ خود روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید