سوژه گاندو 2 چه خواهد بود؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نویسنده سریال گاندو گفت: شاید شائبه بر این اساس بوده که بعضی ارگان ها می خواستند در فیلمنامه دخل و تصرف داشته باشند، اما زمانی همه متوجه گاندو شدند که کلاً فیلمبرداری تمام شده بود و دیگر به هیچ عنوان امکان هیچ حذف و اضافه ای در سریال وجود نداشت.

سوژه گاندو 2 چه خواهد بود؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، نام آرش قادری نویسنده تلویزیون و سینما طی ماه های گذشته بیش از پیش در میان اهالی رسانه و دوستداران سینما و تلویزیون شنیده می گردد که دلیل اصلی آن نگارش و پخش سریال تلویزیونی گاندو است.

قادری کار حرفه ای خود را از تلویزیون شروع کرد و سال 1384 در سریال ریحانه به کارگردانی سیروس مقدم به عنوان نویسنده فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی اش مانند سریال هوش سیاه 2 بیشتر نبود، اما تجربه خوبی برای آرش قادری محسوب می گردد .

وی در سال 1392 دوره پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در فراوری آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در 3 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم آرش قادری در این سال، فعالیت در فیلم آتیش بازی به کارگردانی بهمن گودرزی، فعالیت در سریال هوش سیاه 2 به عنوان نویسنده و فعالیت در سریال ماتادور به عنوان نویسنده محسوب می گردد .

شاید یکی از مهم ترین بخش های بیوگرافی آرش قادری فعالیت در سریال هوش سیاه 2 بوده است. آرش قادری سال 1392 با سریال هوش سیاه 2 به عنوان نویسنده توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند .

آرش قادری علاوه بر سریال هوش سیاه 2 ، سال 1395 در سریال برادر نیز حضور داشت. آرش قادری این بار با جواد افشار یعنی کارگردان سریال برادر و هنرمندانی، چون حسین کمک، پوریا پورسرخ، گلاره عباسی و حسن پورشیرازی همکاری داشت .

وی علاوه بر نویسندگی به عنوان کارگردان و مشاور نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم ترین آثار وی در مقام کارگردان به سریال کیلومتر 14 و فیلم روی خط صفر است، اما نام وی امروز تنها با سریال گاندو در ذهن مخاطب تداعی می گردد، به همین مناسبت با وی به گفت وگو نشستیم.

حواشی پیرامون اینکه بخش هایی به فیلمنامه سریال گاندو پس از اتمام نکار فیلمنامه اصلی اضافه شده است، شما این موضوع را تایید می کنید؟

قادری: نه، چراکه سریال گاندو به طور کامل نوشته شد، بعد از آن بار ها بازنویسی و دورخوانی شد، این دورخوانی توسط عوامل فراوری بار ها و بار ها صورت گرفت اما در اواسط سریال بخشی و یا از طرف کسی به این سریال اضافه و یا حذف نشد .

در نگارش گاندو تا چه حد حساسیت وجود داشت؟

قادری: همانطور که گفتم طی این دورخوانی ها که کارگردان، تهیه نماینده و بعضی دیگر از عوامل حضور داشتند، همگی از متن یادداشت برداشته و نقد و نظر و یا سوال خود را عنوان می کردند، تمامی حساسیت هایی که ممکن بود از آن ها سوء برداشت گردد هم در این دورخوانی ها شناسایی شده و اثر باز هم بازنویسی شد .

تا آنجایی که میدانیم نگارش گاندو نزدیک به دو سال طول کشید، کمی درمورد این زمان و دلیل طولانی شدن آن بگویید؟

قادری: گاندو در قالب پنج هزار صفحه نوشته شد، یعنی ما پنج بار فیلمنامه را بازنویسی کردیم، البته اینطور نبود که عیناً از اول نوشته گردد، اما پنج نسخه کامل متفاوت از این اثر وجود داشت .

آیا اضافه شدن بعضی سکانس ها خارج از فیلمنامه به سریال گاندو صحت دارد؟

قادری: در همان ابتدا تصمیماتی مبنی بر اضافه شدن بعضی سکانس ها وجود داشت، این اضافه شدن در راستای روشنگری بیشتر و بهتر در خصوص مبحث مطرح شده در اثر بود که هربار در قسمت بعدی اضافه می شد، اما اینکه موضوعی از بیرون به اثر تزریق گردد و یا شخصی بخواهد موضوعی را به داخل داستان اضافه کند نبود و هیچوقت این اتفاق نیفتاد .

پس هیچ ارگان یا نهاد غیرمرتبطی دخل و تصرفی در گاندو نداشت؟

قادری: شاید شائبه بر این اساس بوده که بعضی ارگان ها می خواستند در فیلمنامه دخل و تصرف داشته باشند، اما زمانی همه متوجه گاندو شدند که کلاً فیلمبرداری این سریال تمام شده بود و دیگر به هیچ عنوان امکان هیچ حذف و اضافه ای وجود نداشت .

حواشی بسکمک درباره تخیلی و یا واقعی بودن گاندو به وجود آمد اما این موضوع که تمام موضوع داستان گاندو بر اساس مستندات است را شما تنها در نشست خبری رسانه ملی مطرح کردید و این در حالی است که قبل از نشست خبری رسانه ملی گفت و گوهایی با بعضی رسانه ها داشتید؟

قادری: نزدیک به قسمت سیزدهم نشستی خبری برای سریال گاندو در نظر گرفته شد که البته همان موقع هم با آن مخالف بودم، زیرا فکر می کردم که برای نشست و حرف زدن در خصوص گاندو زود است، همان نشست کمی افکار را به حاشیه برد اما موضوع تخیلی یا واقعی بودن سریال به این دلیل در نشست رسانه ملی مطرح شد که سریال تمام شد بود و همه به طور کامل سریال را دیده بودند و این سوال برایشان بوجود آمده بود .

حواشی و التهابات پیرامون گاندو را پیش بینی نموده بودید؟

قادری: واقعیت امر خود ما هم فکر نمی کردیم این سریال تا این حد التهاب بی دلیل ایجاد کند و راستش را بخواهید واقعا از این اتفاق غافلگیر شدیم، من بار اولی نیست که فیلمنامه می نویسم و این ژانر هم برای من تازه نیست، از طرفی جواد افشار هم برای اولین بار این چنین موضوعی را کارگردانی ننموده است، پس ما از همان ابتدا برآورد اتفاقاتی که برای فیلمنامه می افتد را کاملاً می سنجیم .

نظر مخاطبان در خصوص گاندو چیست؟ خود شما نظر مستقیمی را دریافت نموده اید؟

قادری: ما از همان ابتدا درباره درصد مخاطبان گاندو پیش بینی هایی نموده بودیم، اما به شخصه بدون اغراق غافلگیر شدم، نه تنها مخاطب داخلی با گاندو به شدت ارتباط برقرار نموده بلکه همچنان از بعضی نقاط دنیا پیغام هایی دریافت می کنم که اعلام می نمایند به دیدن سریال گاندو علاقمند هستند و با دیدن آن غرور ملی در آن ها ایجاد شده است .

در کل اثری مثل گاندو با خودش حاشیه می آورد، این ریسک فراوری را بالا نمی برد؟

قادری: شما وقتی حرف بزرگی می زنید بدون شک تبعات بزرگی هم در پی خواهد داشت، موضوعات همانقدر که برای مخاطب حساسیت برانگیز است بدون شک برای آن ها که به دنبال حاشیه سازی هستند هم حساس است، از نظر من دامن زدن به حواشی در شرایط فعلی قشنگ نیست، حاشیه ساختن برای سریالی مثل گاندو به نفع هیچکس نیست .

از نظر شما مردم سریال گاندو را باور کردند؟

قادری: من نماینده مردم نیستم و فقط در خصوص نظراتی که به خودم منتقل شده اظهار نظر می کنم، تاکنون آن چیزی که به من منتقل شده این است که سریال گاندو در افراد احساس غرور ملی و اقتدار ایجاد نموده است، مردم اقتدار بالای نیرو های امنیتی کشور خود را خیلی دوست داشتند، دلیل این اتفاق هم شفافیت و گام برداشتن لحظه به لحظه مخاطب با عملیات های داخل سریال است، به همین طریق مخاطب عملیات و فعالیت های نیرو های امنیتی را از نزدیک دیده و آن ها را لمس و باور می نماید .

حالا که پخش سریال تمام شده، آیا اگر به گذشته برگردید با علم بر حواشی باز هم گاندو را خواهید نوشت؟

قادری: واقعیت اگر باز هم به عقب برگردیم قطعا گاندو را خواهم نوشت و این سریال ساخته خواهد شد، البته این بار قطعا نه در جهت تن دادن به حاشیه ها بلکه برای بالا بردن کیفیت اثر تمرکز و انرژی بیشتری خواهیم گذاشت .

به ساخت نسخه سینمایی گاندو هم فکر نموده اید؟

قادری: بحث سینما با مدیوم تلویزیون بسیار متفاوت است، این ژانر و این نوع داستان برای تلویزیون نوشته شده و به سختی می توان برای آن مخاطبان را به سینما کشاند .

پس از نظر شما گاندو اثری مخصوص به تلویزیون است؟

قادری: بله، در هر کشور یک محصول استراتژیک وجود دارد، به عنوان مثال گندم برای ما محصولی استراتژیک است، به همین دلیل ما همواره حتی با ضرر برای فراوری گندم سوسبید می دهیم، دلیل این اتفاق آن است که اگر روزی جهت ورود گندم بسته شد، مردم گرسنه نمانند، در محصولات فرهنگی هم این اتفاق وجود دارد، همه دولت ها مسئول فراوری بعضی محصولات استراتژیک فرهنگی هستند .

معمولاً تمامی دولت ها و حکومت ها به صراحت موضع خود را در قبال مسائل اعلام نموده و برای تثبیت آن موضع و ساخت آثار استراتژیک هزینه می نمایند .

رسانه ملی به همین دلیل یکی از مراکز اصلی ساخت محصولات فرهنگی استراتژیک است، رسانه ملی می تواند همانطور که در خصوص ورزش فراوریاتی را ارائه می دهد، به مسائلی مثل سریال گاندو هم بپردازد، گاندو نمونه واضح یک اثر استراتژیک است و به همین دلیل برای ساخت آن همه ارگان ها باید همراه شوند، این نزدیکی و دست به دست هم دادن نهاد ها ساخت چنین آثاری را سهل و آسان می نماید .

قادری درباره ساخت گاندو سینمایی اذعان کرد: قصه سریال گاندو قصه تلویزیون است، شاید الان که سریال پخش شده بتوان به نسخه سینمایی آن فکر کرد، اما ساخت محصول سینمایی آن مخصوصاً در بخش خصوصی سخت خواهد بود .

صحبت های فراوانی درباره ساخت فصل دوم گاندو زده شده، آیا شاهد ساخت سری دوی این سریال خواهیم بود؟

قادری: واقعیت امر ما دوست داریم گاندو 2 ساخته گردد، اما همه چیز به سفارش دهنده و شرایط بستگی دارد، شاید اصلا در گاندو 2 من حضور نداشته باشم، اما قطعا این مجموعه حتی با نامی دیگر ساخته خواهد شد .

به طور معمول ساخت فصل دوم هر سریالی بسیار سخت تر است، این برای شما یک ریسک محسوب نمی گردد؟

قادری: اگر فصل دوم گاندو ساخته گردد، قرار است از فصل اول خودمان جلوتر برویم، شاید در گاندو 2 سوژه برای نگارش به شخص دیگری سپرده گردد، اما آنچه مسلم است این است که همت برای ساخت فصل دوم وجود داشته و دارد و فکر نمی کنیم که شاید این مجموعه در سری دوم خود با شکست روبرو گردد چراکه سوژه های معمایی و امنیتی همواره برای مخاطب جذاب خواهد بدو و آن را دنبال خواهد نمود .

پس برای ساخت فصل دوم سریال گاندو به همین پرونده ها و سوژه جدید احتیاج دارید؟

قادری: اگر برای ساخت فصل دوم گاندو مجموعه ای از پرونده ها کنار هم جمع شد و به موضوعی رسید که باید مردم در خصوص آن آگاهی داشته باشند، این فصل ساخته خواهد شد و اگر نه هیچ عجله ای نیست و ممکن است گاندو با 2 یا 3 یا 4 سال تاخیر ساخته گردد، از نظر من اظهار نظر در خصوص اینکه گاندو 2 به جذابیت فصل اول نخواهد شد و این جور حرف ها کاملا حاشیه سازی و التهاب الکی است، در هر صورت مطمئنا گاندو 2 سریال امنیتی معمایی خواهد بود و در این امر شکی نیست .

در حال حاضر سوژه خاصی برای فصل دوم گاندو در ذهنتان نیست؟

قادری: به هیچ عنوان نمی توان در خصوص موضوع گاندو 2 نظری داد، به عنوان مثال هنوز جیسون رضاییان زنده است و اتفاقا به فعالیت خود در آمریکا ادامه می دهد، هر چند پرونده جیسون رضاییان در گاندو یک بسته شد، اما نمی توان در خصوص ادامه گاندو و اینکه دیگر به وی در سری دوم این سریال پرداخته نمی گردد هیچ نظر قطعی داد .

شایعاتی مبنی بر سانسور و حذفیات بسکمک در سریال گاندو وجود داشت، تایید می کنید؟

قادری: واقعیت امر خود ما تماماً اصرار داشتیم که هیچ حذفیاتی در سریال صورت نگیرد، زیرا دقیقاً این حذفیات در دفاع از کسانی بود که بر این حذفیات اصرار داشتند، اما متاسفانه گاهی اوقات این اتفاقات می افتد و ما مجبور بودیم اگر جوابی را به سوالی که در خصوص بخش های حذف شده داده بودیم آن جواب را هم حذف کنیم .

به عنوان مثال در بخشی از سریال دیالوگی وجود دارد که می گوید چهل سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته و شما هنوز از برهه حساس تاریخی حرف می زنید، من خودم باورم نمی شد این دیالوگ پخش گردد اما وقتی پخش شد خود سریال کمی جلوتر جواب این سوال را داد که می گفت تا زمانی که تنگه هرمز بزرگترین شریان انتقال انرژی در دنیا است ما در همین وضع و التهاب هستیم، پس شاید مورد بعضی حذفیات هم اگر صبر بیشتری رخ می داد اتفاقات بسیار بهتری می افتاد .

به عنوان سوال آخر اینکه گاندو با اینکه پخش شده اما هنوز حواشی پیرامون آن وجود دارد چه تحلیلی از این حواشی دارید؟

قادری: بعد از پخش گاندو موجی راه افتاد و افراد به سه دسته تقسیم شدند، بعضی دوست داشتند خودشان را وسط انداخته و تیتر شوند، اینها همان هایی بودند که در خصوص همه چیز به جا و بیجا نظر می دادند، گروه دوم افرادی بودند که با گاندو احساس خطر کردند که بازهم معتقدم که احساسشان اشتباه بوده است، گروه آخر افرادی هستند که در زمین حریف بازی می نمایند، از نظر من در این میان مخاطب اصلی مردمی بودند که در هر نقطه از دنیا سریال را دیده و با آن ارتباط برقرار کردند .

منبع:میزان

،

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 10562

به "سوژه گاندو 2 چه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوژه گاندو 2 چه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید