سربازان آمریکا مجهز به هدست های هوشمند مایکروسافت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، هدست هوشمند مایکروسافت برمبنای فناوری واقعیت افزوده ساخته شده است. تفاوت میان فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) در این است که هدست های واقعیت افزوده یک لایه تصاویر گرافیکی خاص را به میدان دید افراد اضافه می نمایند و در مدل واقعیت مجازی تمام میدان دید کاربر با محیط جدید جایگزین می گردد.

سربازان آمریکا مجهز به هدست های هوشمند مایکروسافت

میثم لطفی| شرکت مایکروسافت که از آن به عنوان غول فناوری دنیا یاد می نمایند این هفته از انعقاد قراردادی اطلاع داد تا به موجب آن ارتش امریکا را مدرن سازی کند و نسل جدید فناوری های هوشمند و واقعیت افزوده را در اختیار سربازان بگذارد.

این قرارداد عظیم که به ارزش 21.9 میلیارد دلار منعقد شده است مایکروسافت را موظف می سازد نوع ویژه ای از هدست های هوشمند هولولنز را برای نیرو های ارتش امریکا فراوری کند و قرار است این شرکت بیش از 120 هزار دستگاه هدست واقعیت مجازی را که در خاک امریکا ساخته می شوند به ارتش تحویل دهد.

این هدست ها به گونه ای طراحی شده اند که هولوگرام های گرافیکی را به تصاویر محیط واقعی اضافه می نمایند و نیرو های ارتش امریکا می توانند چه در زمان آموزش یا در میادین نبرد، این هدست ها را برای دقت بیشتر و نشانه گیری دقیق تر مورد استفاده قرار دهند تا در هر شرایط مکانی و زمانی بهترین عملکرد خود را ارائه نمایند.

ولی نکته مهم از این قرار است که مدرن سازی و دیجیتالی کردن نیرو های نظامی فقط به ایالات متحده محدود نمی گردد و دیگر کشور های دنیا هم سرمایه گذاری های گسترده را در این زمینه انجام داده اند.

شرکت مایکروسافت مدل تجاری هدست واقعیت افزوده خود را که هولولنز نام دارد با قیمت 3500 دلار در بازار به فروش می رساند و معمولاً از آن برای استفاده از نرم افزار ها و ابزار های خاص استفاده می گردد و البته کاربران خانگی هم برای انجام بازی های رایانه ای آن را به کار می گیرند.

شرکت های معماری، دانشگاه ها، کارخانه ها، فراورینمایندگان اتومبیل، سازمان های فضایی و ارتش از جمله مشتریان این هدست هوشمند هستند تا به یاری این دستگاه یک لایه اطلاعات گرافیکی کاربردی را به محیط واقعی پیرامون خود اضافه نمایند و در نهایت فعالیت های خود را بهتر و دقیق تر جلو ببرند.

هدست هوشمند مایکروسافت برمبنای فناوری واقعیت افزوده ساخته شده است. تفاوت میان فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) در این است که هدست های واقعیت افزوده یک لایه تصاویر گرافیکی خاص را به میدان دید افراد اضافه می نمایند و در مدل واقعیت مجازی تمام میدان دید کاربر با محیط جدید جایگزین می گردد.

مایکروسافت سال 2018 میلادی برای نخستین بار خبر مربوط به شروع همکاری های خود با پنتاگون را منتشر کرد و طی آن گفته شد که این شرکت در فاز نخست 480 میلیون دلار گرفته است تا نمونه اولیه هدست هوشمند نظامی را فراوری کند.

آن موقع همکاری مایکروسافت با نهاد های نظامی مورد انتقاد گسترده نهاده شد و پایان شرکت مذکور با جلب رضایت فرماندهان نظامی امریکا پیروز شد امتیاز قرارداد بلندمدت 22 میلیارد دلاری را از آن خود کند.

هم اکنون قرار است فراوری انبوه این هدست ها با امکانات بیشتر و قابلیت های پیشرفته تر شروع گردد و مایکروسافت در این خصوص شرح داده است که هدست های نظامی هولولنز مبتنی بر سامانه یکپارچه تقویت توانایی بصری (IVAS) با افزایش آگاهی محیطی، امکان اشتراک گذاری اطلاعات و تصمیم گیری در لحظه باعث می شوند ایمنی و کارایی سربازان بیشتر گردد.

مدل نظامی هدست هولولنز به دوربین های حرارتی دید در شب مجهز شده است و قابلیت تشخیص چهره و تشخیص نیرو های خودی از سربازان دشمن را فراهم می نماید. پردازنده این هدست می تواند در میادین نبرد به صورت لحظه به لحظه تحلیل های اطلاعاتی را انجام دهد و همچنین قابلیت های ویژه برای آنالیز موقعیت و عملیات نجات گروگان نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

مایکروسافت می گوید سال گذشته برای نخستین بار این هدست ها در منطقه ای موسوم به فورت پیکت در ایالت ویرجینیا مورد آنالیز نهاده شدند و تمام آزمایش های اجرا شده روی آن ها پیروزیت آمیز بود.

یک ارتش سایبری

مدرن سازی نیرو های نظامی فقط به ارتش امریکا محدود نمی گردد و دولت انگلیس در اقدامی که از آن به عنوان عظیمترین تجدید نظر در استراتژی امنیت و سیاست خارجی بعد از جنگ سرد یاد می نماید، اولویت های دفاعی جدید خود را تشریح نموده است تا با استفاده از فناوری های نوین در مقابل نیرو های بیگانه ایستادگی کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان این هفته از طرح یکپارچه ای رونمایی کرد که از زمان شروع آن حدود یک سال می گذرد و اصول اصلی برای تصمیم گیری و سرمایه گذاری های آینده در بخش های نظامی محسوب می گردد. این طرح جهت حرکت بریتانیا در حوزه سیاست خارجی، سیستم های دفاعی و امنیت داخلی را تا سال 2025 نمایان می نماید و براساس آن قرار است تمام نیرو های مسلح انگلیس به ابزار های مدرن و دیجیتالی دسترسی داشته باشند.

نخست وزیر انگلیس در آخرین صحبت های خود گفت، طرح بلندمدت او با بودجه 24 میلیارد پوندی معادل 33.4 میلیارد دلار هوشمندترین نیرو های نظامی دنیا را گردهم می آورد.

در این طرح 6.6 میلیارد پوند از بودجه در نظر گرفته شده به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می یابد تا نسل آینده فناوری های جنگی، هواپیما های بدون سرنشین، سلاح های انرژی راهنمایی شده و موشک های پیشرفته پرسرعت ساخته شوند.

دولت انگلیس همچنین میخواهد با این سرمایه گذاری ها عظیمترین ارتش سایبری اروپا را نیز در اختیار داشته باشد و توانایی های خود برای شناسایی بهتر دشمن مجازی و ابزار های بازدارنده در نبرد های سایبری را نیز تقویت کند.

فناوری های نوین، فرصت های جدیدی را برای بازیگران مخرب عرصه مجازی ایجاد نموده است تا به وسیله عملیات های هکری، انتشار اطلاعات نادرست یا انجام جرایم سازمان یافته سایبری به اهداف خود برسند. این مسأله باعث شده است دولت های سراسر دنیا سرمایه گذاری های خود را برای شناسایی نقاط ضعف سایبری افزایش دهند.

بوریس جانسون در سندی که بتازگی برای افزایش سرمایه گذاری های نظامی امضا نموده است، شرح داد: در آینده نزدیک قدرت سایبری مهم ترین نیروی هر کشور خواهد بود.

در این میان سازمان شتاب دهنده دفاعی و امنیتی انگلیس (DASA) با همکاری سازمان تجهیزات دفاعی و پشتیبانی (DE&S) راه چاره های جدید برای تقویت هواپیما های بدون سرنشین نظامی را مورد آنالیز قرار می دهند تا نسل جدید این پهپاد ها در عملیات های چالش برانگیز و مأموریت های پیچیده شهری مورد استفاده قرار گیرند.

این طرح که بودجه یک میلیون پوندی را شامل می گردد به وزارت دفاع انگلیس یاری می نماید با سه چالش اصلی پیش روی خود مقابله کند.

چالش نخست توسعه سیستم هوانوردی هوشمند بدون سرنشین است که برای حضور در مأموریت های شهری مورد استفاده قرار می گیرد. در بخش دیگر تمرکز اصلی بر توسعه پهپاد با قابلیت کنترل از راه دور است که یک پلتفرم جامع با قابلیت ادغام با چالش اول را شامل می گردد و در بخش آخر نیز ساخت هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت پرواز اتوماتیک و کنترل از راه دور مجهز به موشک های نظامی مورد توجه نهاده شده است.

وزارت دفاع بریتانیا همچنین طرحی را برای ساخت سیستم های روباتیک اتوماتیک پیش می برد که به یاری اطلاعات ماهواره ای و بدون دخالت انسان می توانند در میادین نبرد حضور یابند.

ارتش های دنیا در مجموع سرمایه گذاری های گسترده انجام می دهند تا به یاری سامانه های هوشمند تشخیص نیرو های دشمن، دوربین های حرارتی دید در شب، پهپاد های اتوماتیک، سیستم های روباتیک ماهواره ای و... بتوانند به صورت کاملاً هوشمند و دقیق در میادین نبرد خودنمایی نمایند و با تقویت ارتش سایبری بتوانند در جنگ های مجازی نیز پیروز شوند.

لازم به ذکر است دولت امریکا ادعا می نماید بیش از 80 فناوری هوشمند نظامی را برای سربازان خود فراوری نموده است که هر کدام از آن ها در عملیات های مختلف کاربرد دارند و از مدیریت تأمین غذای نیرو های نظامی گرفته تا زره های هوشمند، امتحان خود را بخوبی پس داده اند.

منبع: روزنامه ایران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: فرادید
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54925

به "سربازان آمریکا مجهز به هدست های هوشمند مایکروسافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سربازان آمریکا مجهز به هدست های هوشمند مایکروسافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید