زنبورهای بی عسل مزاحم نیستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کارشناسان محیط زیست نقشه ای از جمعیت زنبورهای بی عسل انگلیس تهیه نموده اند که توزیع گونه های مهم این حشره را نشان می دهد.

زنبورهای بی عسل مزاحم نیستند

به گزارش ایسنا، داده های ضبط شده توسط داوطلبان به شناخت بهتر محل زیست این حشره در علفزارها، نواحی جنگلی و شهرهای کوچک یاری می نماید.

محققان می گویند که زنبورهای بی عسل حشراتی بدنام اما نیازمند توجه هستند. به گفته آنها این حشرات که با واژه هایی مثل مزاحم و بی فایده توصیف می شوند، موجوداتی مفید هستند چون آفات را مهار می نمایند.

دکتر سیریان سامرز از دانشگاه کالج لندن گفت که زنبورهای بی عسل (wasp) آفت کش های طبیعت هستند و اگر نباشند مجبور خواهیم بود برای کنترل حشرات مزاحم از آفت کش های خیلی بیشتری استفاده کنیم.

او گفت: اینها اعضای بدنام دنیای حشرات هستند در حالی که باید آنها را حشرات مفید بدانیم - آنها به ما خدمت می نمایند و ما کاملا این خدمت را نادیده می گیریم.

دکتر سامرز و پروفسور آدام هارت از دانشگاه گلوسسترشر ایده مطالعه زنبورهای بی عسل را مطرح کردند تا باعث جلب توجه به این حشرات و نقش آنها در طبیعت شوند.

در مجموع دو هزار نفر در این پروژه شهروند-دانشمند در اواخر تابستان 2017 شرکت کردند و بیش از شش هزار نمونه را برای شناسایی ارسال کردند.

از این داده ها برای تهیه نقشه ای که توزیع زنبورهای بی عسل و زنبورهای سرخ را نشان می داد استفاده شد.

زنبور بی عسل آلمانی و زنبور بی عسل جلیقه زرد رایج ترین انواع بودند که هر کدام 44 درصد جمعیت را تشکیل می دهند. زنبور سرخ اروپایی تشکیل دهنده شش درصد جمعیت است و دو گونه نادرتر هم پیدا شد.

نتایج این مطالعه در نشریه حفاظت از حشرات و تنوع آنها منتشر شده است.

به گزارش بی بی سی، پروفسور آدام هارت گفت که این نوع مطالعه یک راه ساده و موثر برای جلب توجه عموم به حیات وحش است و در ضمن به جمع آوری اطلاعات تراز اولی منجر می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7947

به "زنبورهای بی عسل مزاحم نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنبورهای بی عسل مزاحم نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید