روستا هایی که خورشید در آن غروب نمی کند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، 16 روستایی که خورشید هیچوقت در آنجا غروب نمی کند و با انرژی خود، تاثیر زیادی در زندگی این افراد گذاشته است.

روستا هایی که خورشید در آن غروب نمی کند

به گزارش خبرنگار از ، برای اینکه به یکی از 16 روستایی برسیم که خورشید تاثیر خاصی در زندگی خانوار های کوهستانی و سخت گذر گیلان گذاشته است، 180 کیلومتر از رشت به سمت تالش حرکت کردیم و سپس 10 کیلومتری را با ماشین البته با سختی از دل کوه و جنگل و 2 کیلومتر را هم مجبور شدیم پیاده طی کنیم تا به روستای کوهستان حویق تالش برسیم.

اینجا روستای کوهستان حویق تالش با مردمانی خونگرم است که با دامپروری و زنبورداری و به دور از تجملات زندگی در دل کوهستان زندگی می نمایند.

وقتی وارد روستای کوهستان حویق شدیم علاوه بر صمیمت و یک رنگی اهالی این روستا، شادمانی مردم منطقه از انرژی خورشیدی خستگی راه را از بین برد.

خورشید نعمتی خدادادی در زندگی

این گلی خانوم است که چند وقتیه خورشید، انرژی خاصی به منطقه ییلاقی و کوهستانیشون داده است.

این بانوی 65 ساله ضمن ابراز شادمانی از برق رسانی منطقه خود، از خداوند بابت اینکه نعمت خورشید وانرژی خورشیدی را به مردم ارزانی داده است تشکر می نماید و همچنین از همت مسئولان برای برق رسانی مناطق کوهستانی و سخت گذر نیز قدردانی کرد و گفت: مدت 3 سال است که با یاری انرژی خورشیدی برق دار شدند.

همچنین یکی دیگر از اهالی این منطقه ضمن قدردانی از کوشش های مسئولان برای نصب پنل خورشیدی و برق رسانی گفت: ما شاهد زحمات و سختی های مسئولان بودیم و دیدیم که تجهیزات پنل خورشیدی را با چه مشقتی همراه با اسب و قاطر حمل کردند.

ما هم از خداوند بخاطر این نعمت تشکر می کنیم و هم از مسئولان سپاسگزاریم.

همچنین یکی دیگر از اهالی مناطق کوهستانی که با یاری خورشید و پنل خورشیدی از نعمت برق بهره مند شدند گفت: 12 سال است که در این منطقه کوهستانی سکونت دائم دارد و الان حدود 3 سال است با نصب پنل خورشیدی برق دار شدند.

وی از شادمانی 2 فرزند خویش بخاطر داشتن تلویزیون و یخچال می گوید و اضافه کرد: فرزندانم بابت برق دار شدن و تماشای تلویزیون خیلی شادمان هستند و با آمدن برق شادابی، شور و نشاط خاصی در زندگی ما حکم فرما شده است.

همچنین یکی دیگر از ساکنان این منطقه گفت: قبل از اینکه با یاری انرژی خورشید، منطقه ما برق رسانی گردد در تامین برق مشکل داشتیم و مجبور بودیم برای روشنایی، نفت را با قاطر و به سختی حمل کنیم، اما الان خدارو شکر چند وقتی است که از نعمت برق بهره مند هستیم و می توانیم به راحتی از لامپ، یخچال و تلویزیون استفاده کنیم.

برق رسانی خورشیدی به روستانشینانی که در مناطق کوهستانی سکونت دائم دارند

علی قلی نژاد رئیس اداره برق کرگانرود حویق تالش گفت: 9 روستای حوزه برق این مناطق کوهستانی با 245 مشترک، به وسیله پنل خورشیدی برق دار شدند.

وی با اشاره به اینکه، برق رسانی به ساکنان مناطق کوهستانی با سکونت دائم تعلق می گیرد، اضافه کرد: با نصب پنل خورشیدی یک کیلو بایت به مشترکان خانگی و مدارس برق داده شده است و انرژی خورشیدی یک انرژی پاک است و هزینه های پنل به مراتب پایین تر از احداث شبکه های هوایی است.

همت توانیر برای بهره گیری از انرژی خورشید و برق رسانی مناطق صعب العبور

حسینعلی بستانی، معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان گفت: شرکت توزیع برق گیلان از سال 92 برای تامین برق روستا های صعب العبور و مناطق کوهستانی سخت گذر که احداث شبکه با منع قانونی روبه رو است از انرژی خورشید اقدام به برق رسانی نموده است.

وی با بیان اینکه، تاکنون 16 روستای استان با 354 خانوار از این انرژی استفاده می نمایند، اضافه کرد: برای احداث پنل های خورشیدی این 16 روستا حدود 5 میلیارد تومان هزینه شده است.

و، اما توصیه هایی برای مشترکان برق خورشیدی

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان گفت: توصیه می کنیم به مشترکان انرژی خورشیدی نحوه استفاده از این تاسیسات را به درستی انجام دهند وحتما سعی گردد زیر یک کیلو بایت برق استفاده نموده و هیچوقت سیستم را در خاموشی نگه ندارند تا برق رسانی به نحوه مطلوب انجام گردد.

حسینعلی بستانی، با بیان اینکه، تاسیسات پنل خورشیدی از نظر فنی طوری پیش بینی شده که دارای 4 باطری است و هنگام باران، برف و مه آلود بودن هوا برق را ذخیره و تامین می نماید، اضافه کرد: سال جاری هم طرح هایی برای تامین برق خورشیدی و احداث پنل های خورشیدی داریم هرچند تاکنون به دلیل شناور بودن قیمت ها اقدامی نشده، اما فرآیند مناقصه را در دست داریم.

5 روستای کوهستانی گیلان مستعد نصب پنل های خورشیدی

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان گفت: تعداد 5 روستا با 87 خانوار مستعد نصب پنل های خورشیدی هستند و شرکت توزیع برق این آمادگی را دارد تا به روستا هایی که دارای 10 خانواربا سکونت دائم هستند از انرژی خورشیدی برق رسانی کند.

حسینعلی بستانی، با بیان اینکه، در حال حاضر بر اساس آنالیز کارشناسان فنی شرکت توزیع برق گیلان قیمت یک پکیج پنل خورشیدی بین 35 تا 45 میلیون تومان هزینه در بر دارد، اضافه کرد: پنل خورشیدی اهمیت ویژه ای دارد و مقرون به صرفه تر بودن آن نسبت به احداث شبکه های برق، فراوری در محل مصرف، کاهش تلفات برق و حفظ محیط زیست از جمله مزیت های انرژی خورشیدی است.

درخواست توانیر از بخش خصوصی برای نهضت برق رسانی با انرژی های نو

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان گفت: از بخش خصوصی دعوت به مشارکت و همکاری در زمینه نهضت برق رسانی با انرژی های نو داریم و بخش خصوصی می تواند با سرمایه گذاری در این زمینه ضمن یاری به توسعه و اقتصاد ملی، همچنین می توانند با بهره گیری از انرژی های نو (خورشیدی و بادی) انرژی پاک و مقرون به صرفه را وارد مدار بهره برداری نمایند.

حسینعلی بستانی اضافه کرد: طرحی از شرکت توانیر ابلاغ شده در قالب متقاضیان مولد های مشترکان تا سقف ظرفیت انشعاب، و بر این اساس متقاضیان می توانند در بخش انرژی های نو از جمله انرژی خورشیدی و بادی مشارکت داشته باشند.

خرید تضمینی از فراوری نمایندگان برق خورشیدی

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان از خرید تضمینی این شرکت از فراوری نمایندگان برق خورشیدی اطلاع داد و گفت: بر اساس دستورالعمل، خرید تضمینی 20 ساله است و در 10 سال اول از 20 تا 100 کیلوبایت، هر کیلو بایت ساعتی 800 تومان خریداری می گردد و در 10 سال دوم نیز هر کیلو بایت برق ساعتی 700 تومان خریداری خواهد شد و متقاضیانی که برای نصب پنل خورشیدی از تجهیزات ایرانی استفاده می نمایند نیز 30 درصد به مبلغ خرید این برق ها اضافه نموده می گردد.

مشترکان شهری و روستا های جلگه ای نیز می توانند از انرژی خورشیدی بهرمند شوند

حسینعلی بستانی، با بیان اینکه، مشترکان برق شهری و روستا های جلگه ای نیز می توانند متقاضی انرژی خورشیدی شوند گفت: شرکت برق گیلان این آمادگی را دارد تا از انرژی خورشید برای تامین برق در مناطق شهری و روستایی بهره گیرد.

وی با بیان اینکه، متقاضیان مختص مولد تا سقف ظرفیت می توانند از انرژی خورشیدی استفاده می نمایند، اضافه کرد: این پنل ها بر روی پشت بام های واحد های مسکونی نصب می گردد و مستقیم انرژی برق فراوریی را وارد مدار و شبکه می نماید.

انرژی خورشیدی فریاد رس جنگل های گیلان

عظیم احدی فر، کارشناس مسئول نظارت و پایش اداره کل محیط زیست گیلان با بیان اینکه، انرژی امروز در جهان بسیار گسترده و وجوه مختلف اجتماعی، مالی، فرهنگی و حتی سیاسی دارد، گفت: خورشید یک منبع انرژی بسیار بزرگ است که طبیعت به رایگان در اختیار ما قرار داده است و طبیعی است رفتن به سراغ این انرژی اهمیت خیلی زیادی دارد.

وی اضافه کرد: بهره گیری از انرژی خورشیدی طبیعی است بسیاری از احتیاجمندی ها مثل احداث شبکه های انتقال را حذف می نماید و شبکه های انتقال امروز در جهان عوارض زیاد مالی، اجتماعی و زیست محیطی از جمله تخریب جنگلش گران ترین هزینه است، ایجاد می نماید و از آنجا که روستا های کوهستانی گیلان در دل جنگل قرار دارند و برای احداث شبکه می بایست جنگل های انبوهی را قطع کرد، بهره گیری از انرژی خورشیدی می تواند جنگل های سرسبز گیلان را نجات دهد.

در حال حاضر برق 354 خانوار 16 روستای کوهستانی تالش، رضوانشهر و لنگروداز انرژی خورشید تامین می گردد که با همت بیش از پیش مسئولان و مشارکت بخش خصوصی برق 5 روستای کوهستانی و صعب العبور را که امکان نصب شبکه های انتقال برق وجود ندارد را تامین کرد.

بر اساس آنالیز برای احداث نصب پنل های خورشیدی یک میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار احتیاج است.

م.ع

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 6336

به "روستا هایی که خورشید در آن غروب نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستا هایی که خورشید در آن غروب نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید