خبرنگاران انتشار دی اکسید کربن امسال تا هفت درصد کاهش می یابد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران - خبرنگاران - سازمان ملل اعلام کرد که امسال انتشار دی اکسید کربن در سراسر جهان می تواند تا هفت درصد کاهش یابد، اما تغییرات آب و هوایی بدون وقفه ادامه دارد.

خبرنگاران انتشار دی اکسید کربن امسال تا هفت درصد کاهش می یابد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه دیلی میل، محققان سازمان ملل در گزارشی ادعا کرده اند، با توجه به تدابیر قرنطینه که امسال به دلیل همه گیری کرونا در جهان اتخاذ شد، انتظار می رود که انتشار سطح دی اکسید کربن در اتمسفر میان چهار تا هفت درصد کاهش یابد. تنها در ماه آوریل، سطح انتشار دی اکسید کربن در جو 17 درصد کاهش یافت - اما با کاهش قرنطینه، دوباره سطح انتشار دی اکسید کربن دوباره به حالت عادی بازگشت و به اندازه سطح انتشار این گاز در سال 2006 است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی ملل متحد در مورد شرایط آب و هوای جهان - تغییرات آب و هوایی در سراسر همه گیری کرونا به رغم کاهش چشمگیر فعالیت های انسانی، بدون وقفه ادامه دارد.

این گزارش نشان از بروز تغییرات آب و هوایی پیش رو خبر می دهد و به رویدادهای جهانی - مانند موج های گرم در سیبری و ذوب شدن صفحات یخ در قطب جنوب برای اثبات آن اشاره می کند.

این گزارش هشدار می دهد که جهان در جهت تلاش برای محدود کردن دمای هوای جهان به زیر 2.7 درجه فارنهایت (1.5 درجه سانتیگراد) نیست تا از بدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، برای پائین نگه داشتن دمای هوا به زیر دمای هدف مورد توافق بین الملل، لازم است که در دهه آینده هر سال میزان آلودگی هوا بطور پایدار دست کم هفت درصد کاهش یابد.

به گفته محققان، انتشار دی اکسید کربن در سال 2020 به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی مرتبط با کووید-19 کاهش یافته است، اما در میزان کل دی اکسید کربن موجود در جو زمین هیچ گونه کاهشی ایجاد نشده است.

به گفته پپ کانادل، یکی از نویسندگان این گزارش، به احتمال یک در چهار، دمای هوا دست کم در یک سال در طول پنج سال آینده به بالای 2.7 درجه فارنهایت افزایش خواهد یافت. یعنی در کمتر از هشت سال از اجرایی شدن توافق پاریس، ممکن است به اولین آستانه حساس دمای 2.7 درجه فارنهایت که 189 کشور متعهد شدند از آن عبور نکنند، برسیم.

بر اساس گزارش سازمان ملل، غلظت دی اکسیدکربن و سایر گازهای گلخانه ای در جو که باعث گرم شدن کره زمین می شوند، در سال های 2019 و 2020 همچنان افزایش می یابد. و سال های 2016 تا 2020 داغترین دوره پنج ساله ثبت شده بود. یخ های قطب شمال در حال کاهش است، افزایش سطح آب دریا در جهان در حال تسریع است و حوادث شدید آب و هوایی تأثیرات عمده ای ایجاد می کند.

این گزارش سازمان ملل هشدار می دهد، یک احتمال 24 درصدی وجود دارد که در عرض پنج سال در فاصله زمانی میان سال های 2020 تا 2024، دست کم یک سال شاهد عبور دمای هوای جهان از آستانه 2.7 درجه فارنهایت بالاتر از سطح دمای هوای جهان در دوران پیش از صنعتی شدن زمین باشیم.

به گفته اوا پلاگانی، محقق سازمان مشترک المنافع تحقیقات علمی و صنعتی (CSIRO) در استرالیا، این تغییرات تأثیر فاجعه باری بر روی جمعیت انسانی خواهد داشت. در سطح جهان، ما برای مواجهه با دمای هوای بالاتر ، خشکسالی و سیل بیشتر، ذوب شدن یخ ها و افزایش سطح آب دریاها که جوامع ساحلی و جزیره ای را تهدید می کند، کاملا آماده نیستیم.

این محقق گفت: همه گیری کووید-19 برای همه سخت بوده است اما باید زنگ خطری باشد که در آینده از طریق اقدامات هماهنگ و فوری جهانی از بروز شوک های سیاره ای جلوگیری کرد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40760

به "خبرنگاران انتشار دی اکسید کربن امسال تا هفت درصد کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتشار دی اکسید کربن امسال تا هفت درصد کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید