خانم ها گوش به زنگ باشند؛ خطر ترومبوز مغزی در پی مصرف خودسرانه قرص های ضدبارداری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مسئول مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف خودسرانه قرص های ضدبارداری خطر لخته خون داخل عروق (ترومبوز) مغزی را افزایش می دهد.

خانم ها گوش به زنگ باشند؛ خطر ترومبوز مغزی در پی مصرف خودسرانه قرص های ضدبارداری

به گزارش ، فاطمه یاری مسئول مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پی افزایش مراجعه بانوان برای دریافت قرص های ضدبارداری ترکیبی در ماه مبارک رمضان، به بانوان هشدار داد و اظهار کرد: مصرف خودسرانه این قرص ها که برای قطع قاعدگی درماه مبارک رمضان صورت می گیرد خطر لخته خون داخل عروق (ترومبوز) مغزی را افزایش می دهد.

یاری گفت: مصرف خودسرانه قرص های ضد بارداری ترکیبی مانند LD به صورتی که منجر به قطع چرخه قاعدگی گردد علاوه بر اینکه چرخه هورمونی مصرف نماینده را مختل می نماید عواقب خطرناکی به همراه دارد.

عوارض مصرف خودسرانه داروهای ضدبارداری

وی ادامه داد: از جمله عوارض خطرناک مصرف این داروها، اشکالات انعقادی و ایجاد لخته در رگ های اندام تحتانی بدن و حتی عروق مغزی است که این امر با کاهش مصرف مایعات ممکن است تشدید گردد.

وی اضافه نمود: خطر بروز این عوارض با افزایش سن شدت می یابد و این امر هشداری برای بانوان بالای 35 سال است که دارای اضافه وزن و سابقه لخته خون داخل رگ بوده و یا استعمال دخانیات استعمال دارند و بدون مشورت پزشک دارو های ضد بارداری مصرف می نمایند.

یاری با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان به ویژه استفاده از دارو های ضد بارداری ترکیبی مانند LD بدون تجویز پزشک، جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه افزایش می یابد اضافه نمود: تمام آداب و شرایط در این ماه مبارک برای یاری به ارتقاء سلامت روزه داری است و اینکه فردی با مصرف دارو سلامت خویش را با چالش روبرو کند صحیح نیست.

وی به بانوان توصیه کرد: برای حفظ سلامت و ایمنی خود، حتما قبل از مصرف دارو با پزشک معالج و یا دکتر داروساز مشورت و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب نمایند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7516

به "خانم ها گوش به زنگ باشند؛ خطر ترومبوز مغزی در پی مصرف خودسرانه قرص های ضدبارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانم ها گوش به زنگ باشند؛ خطر ترومبوز مغزی در پی مصرف خودسرانه قرص های ضدبارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید