جلوگیری از گسترش دامداری های غیر اصولی در شهرستان فردوس

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: شهردار فردوس وجود دامداری ها در مناطق مسکونی را معضلی برای سلامت شهروندان دانست و گفت: مسئولان شهرستان باید جلوی گسترش سریع دامداری های غیر اصولی در فردوس را بگیرند.

جلوگیری از گسترش دامداری های غیر اصولی در شهرستان فردوس

به گزارش خبرنگاران از فردوس، حمید حلاج مقدم وجود دامداری ها در مناطق مسکونی را معضلی برای سلامت شهروندان دانست و اظهار کرد: دامداری های اطراف شهرستان فردوس به لحاظ مسائل بهداشتی، بیماری های مشترک بین دام و انسان، مسائل غیر اخلاقی و تبعات اجتماعی دیگری که به وجود آورده، تبدیل به معضلی بزرگ شده است که حل این مشکل همت جمعی دامداران و مسئولان را می طلبد.

وی مشکل نگهداری دام ها را تنها در حوزه دام سبک برشمرد و شرح داد: در بحث دام سنگین مسئله ای نداریم اما هنوز مجوزی برای تاسیس مجتمع دام سبک داده نشده است که این امر سبب شده تا در منطقه جوادالائمه(ع) دام های سبک نگهداری شود و این مسئله نگران کننده است.

شهردار فردوس با اشاره به یکی از موانع رفع مشکل وجود دام های سبک در محدوده شهری، گفت: با توجه به اینکه چند سال پیش دستگاه های مرتبط با این مشکل تا مرحله تخریب محل های نگهداری دام ها پیش رفتند اما متاسفانه به علت عدم وجود همدلی و وحدت مسئولان و همچنین درک اهمیت این مشکل، با صاحبان دام ها برخورد قاطعانه صورت نگرفت.

حلاج مقدم وجود اینگونه واحدهای دامی در اطراف و داخل شهر را ظلم به مردم دانست و بیان کرد: چنانچه نگاه مسئولان به این مشکل جدی باشد، می تواند با همکاری ادارات دامپزشکی، بهداشت و درمان، فرمانداری، شورای شهر، شهرداری و دادگستری حل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر فردوس نیز گفت: کودهای دامی در منطقه شهر تون و بوی نامطبوع آن برای جذب جهانگرد و جاذبه های جهانگردی این منطقه، فضای نامناسبی ایجاد کرده است.

محمد حسین میثمی با اشاره به گسترش سریع دامداری های غیر اصولی در این شهرستان، شرح داد: پراکندگی دامداری ها به نحوی است که در اطراف ارتفاعات الله آباد محل های نگهداری دام را می توان مشاهده کرد.

وی خواستار خارج کردن دام های محله قدیمی سردشت شهر تون به خارج از محدوده شهر فردوس شد و اضافه نمود: خروج دامداری ها به سمت چاه موتور های شیراز، توکل و حسین آباد سبب می شود تمام دامداری ها در یک مکان جمع شوند و به میراث فرهنگی نیز لطمه ای وارد نشود.

عباسعلی غلامی رئیس جهاد کشاورزی فردوس نیز گفت: شبکه آبرسانی واحدهای پرورش دام سبک در شهر اسلامیه و همچنین واحدهای دام سنگین در روستای برون علاوه بر اینکه به دلیل محدودیت بودجه و اعتبارات عملیاتی نشده، بررسی چگونگی اجرایی کردن شبکه آبرسانی سبب شده تا در این راستا پیشرفتی صورت نگیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی فردوس نیز در اعتراض به وجود دامداری ها در محله سردشت شهر قدیم تون، شرح داد: در این محله افرادی به کار دامداری مشغول هستند که دامداری را به عنوان سرگرمی یا شغل دوم خود انتخاب کرده اند به نحوی که به صورت چراغ خاموش و بدون اطلاع دامداری می کنند.

کاظم شبنم زاده با اشاره به خرید و فروش خانه های این منطقه قدیمی و البته خالی از سکنه، بیان کرد: محله سردشت از جمله مکان هایی در فردوس است که از لحاظ تعداد بازدید جهانگردان پربازدیدترین مکان جهانگردی فردوس محسوب می شود.

وی اضافه نمود: علی رغم اینکه این محله موقعیت مناسبی برای درآمدزایی و اشتغال دارد اما متاسفانه افراد منازل این محدوده از شهر را خریداری و به عنوان آغل از آن استفاده می کنند.

کننده شبکه بهداشت و درمان فردوس نیز ضمن یادآوری اینکه زمان تعیین شده در اخطاریه ها به تخلیه دامداران باید محکمه پسند و برای قاضی توجیه داشته باشد، اظهار کرد: در آلودگی هایی که تجمع مگس ها را به دنبال دارد می توان حتی اخطار یک هفته ای داد.

محمد حسین میثمی ضمن تاکید بر اینکه اخطاریه دامداران این منطقه در پرونده های آنها در شبکه بهداشت و درمان موجود است، اضافه نمود: درباره تخلیه دام های سبک از محله سردشت باید مهلتی بیشتر از دو ماه لحاظ شود.

وی بیان کرد: شورا در تمامی برنامه های عمرانی، اجرایی و فرهنگی شهرستان فردوس حضور مداوم دارد چراکه مردم در انتصاب شورا نقش داشته اند.

کننده شبکه بهداشت و درمان فردوس بر خلاف تقابل، تعامل را سرلوحه شورای اسلامی فردوس دانست و اضافه نمود: بین شورای شهرستان فردوس و کننده شهرستان در مجلس و تمامی مسئولان شهرستان همیاری و همفکری بسیار مطلوبی وجود دارد و اگر اختلاف اندکی بین اعضای شورا باشد به سبب تصمیم گیری ها است.

در این جلسه مصوب شد که دام های سبک از اماکن خدماتی خارج و چنانچه مجوز تغییر کاربری زمین های کشاورزی چاه موتور شیراز به دامداری داده شد، این دام ها به محل چاه موتور منتقل شوند و درباره دام های سنگین نیز مهلت حداکثر سه ماهه برای خروج این دام ها از محدوده خدماتی و محله سردشت به تصویب رسید.

ق

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30226

به "جلوگیری از گسترش دامداری های غیر اصولی در شهرستان فردوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از گسترش دامداری های غیر اصولی در شهرستان فردوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید