تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های مالی از تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های مالی به ویژه اقتصاد دانش بنیان و کاهش هزینه های کسب و کار از تدابیر سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت است.

تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های مالی از تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اصغر زمانی استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت برخط برگزار گردید، به تبیین دیدگاه هایش درباره پژوهش های دانشگاهی در مورد آنالیز شاخص های سهولت کسب و کار در ایران و گامی در تحقق الگوی اسلامی پیشرفت پرداخت.

وی اضافه کرد: سند الگوی پایه پیشرفت اسلامی ـ ایرانی از مهم ترین اسناد بالادستی کشور است و از جمله تدابیری که در این سند بیان شده است، تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های مالی به ویژه اقتصاد دانش بنیان و کاهش هزینه های کسب و کار می باشد. الگوی پایه پیشرفت اسلامی ـ ایرانی، معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی به سوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم قرن آینده است و شامل مبانی، آرمان ها، رسالت، افق و تدابیر است. تدابیر، تصمیمات و اقدامات اساسی و بلندمدت برای حل مسایل مهم کشور و شکوفا ساختن قابلیت های ماندگار ملی به منظور رسیدن به افق است.

استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: آگاهی از فضای کسب و کار و سهولت کسب و کار راهبرد مالی مهمی است که سبب می شود با بهبود این فضا، شاهد رونق کسب و کار و کارآفرینی کشور بود. به دیگر سخن، بسترسازی و بهبود فضای کسب و کار نقش مهمی در رشد و توسعه مالی کشور دارد. اهمیت کارآفرینی و کسب و کار به قدری است که در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز از جمله تدابیری که مطرح شده، تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های مالی و کاهش هزینه های کسب و کار می باشد. با توجه به این که استفاده از شاخص سهولت و آسان سازی فعالیت های کسب و کار یکی از نخستین گام هایی است که می توان در راستای بهبود فضای کسب و کار انجام داد. در این مطالعه، به آنالیز شاخص های سهولت کسب و کار که توسط بانک جهانی معرفی شده است؛ پرداخته شد. یافته ها نشان داد که در زیرشاخص های مورد آنالیز و طی فرایند پنج ساله، رتبه ایران در بعضی از زیرشاخص ها بهبود یافته است و در بعضی از زیرشاخص ها تضعیف داشته است.

زمانی اظهار کرد: ضروری است تا اقدامات اصلاحی در زمینه زیرشاخص های سهولت کسب و کار صورت گیرد. نتایج نشان داد که اقدامات اصلاحی که در سال 2018 در مورد اخذ اعتبارات و در سال 2019 در مورد سهولت پرداخت مالیات و تجارت فرامرزی اجرا شده، سبب شده که تاثیر مثبتی بر سهولت کسب و کار داشته باشد. پیشنهاد می شود با آنالیز و تحلیل فرایند فعالیت ها و ارتقا یا تضعیف رتبه شاخص سهولت کسب و کار و هریک از زیرشاخص ها، اقدامات اثربخشی برای بهبود شاخص سهولت کسب و کار صورت گیرد تا بتوان هرچه سریعتر با بهبود فضای کسب و کار، شاهد رشد و توسعه کسب و کارها و کارآفرینی بود. با توجه به نقش آفرینی دانشگاه و شرکت های دانش بنیان در مواردی مانند توسعه کارآفرینی و پیشرفت فناوری، ضروری است اقدامات مناسبی برای تسهیل جهت و بهبود فضای کسب و کار صورت گیرد. از آن جمله می توان به موضوع آگاهی و اطلاع یابی اشاره نمود.

وی پیشنهاد داد: برای رونق کسب و کار، قوانین موجود به صورت شفاف برای هر رشته به صورت دسته بندی و تشکیل یک بانک اطلاعاتی دربیاید؛ به گونه ای که فردی که تمایل دارد کسب و کاری را آغاز کند، بتواند اطلاعات و شرایط و مهارت های مورد احتیاج، هزینه های مورد احتیاج، اقدامات لازم و مواردی از این قبیل را به صورت شفاف و به راحتی با کوچکترین جستجو و کنکاشی به دست آورد. در حال حاضر چنین بانک اطلاعاتی موجود نیست و یا اگر موجود است به صورت اندک و سیستم بسیار پیچیده ای را در خود دارد که به راحتی در اختیار متقاضی قرار نمی گیرد. پیشنهاد می شود در دانشگاه ها سیستم های ERP رونق پیدا کند و اطلاعات کسب و کارها خصوصاً کسب و کارهای دانشگاهی و دانشجویی به نحو مقتضی به اطلاع اعضای هیات علمی و دانشجویان علاقمند رسانده شود.

استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: موضوع دیگر، شرایط و مقررات اخذ مجوز است. با توجه به شرایط و مقررات دست و پاگیر پیشنهاد می شود برای آغاز کسب و کار، مقررات سهل گیرانه تری در نظر گرفته شود. همچنین، در مورد دانشگاهیان و کسب و کارهای دانش بنیان پیشنهاد می شود تا مقررات تسهیل گر و بدون احتیاج به طی بعضی مراحل بروکراتیک وضع شود. علاوه بر این، امروزه برای دریافت تسهیلات، بانک ها مراحل سختگیرانه و گاه غیرقابل دسترسی دارند. لذا، پیشنهاد می شود که برای کسب و کارها، تسهیلاتی در نظر گرفته شود. در مورد دانشگاه، پیشنهاد می شود صندوق رفاه دانشجویان وام هایی با شرایط مناسب بازپرداخت برای کسب و کارهای دانشگاهی در نظر بگیرد.

زمانی اعلام نمود: بسیاری صاحبان کسب و کارهای داخلی به علت فرهنگ بومی و عدم آشنایی با زبان خارجه و فرهنگ های چندملیتی و نیز فردگرا بودن قادر به تجارت برون مرزی و کار با دیگران نیستند. پیشنهاد می شود تیم سازی و فرهنگ سازی کار با تیم های مختلف و به دیگر سخن، تیم مجازی و کسب و کار الکترونیک مورد تاکید و تشویق قرار گیرد. کسب و کار در جامعه و در دانشگاه ها تابع عوامل مختلف سیاسی، مالی، اجتماعی و فرهنگی می باشد. لذا، پیشنهاد می شود برای فرهنگ کسب و کار صحیح کوشش نمود. در نهایت، این نکته را باید درنظر داشت که بهبود شاخص سهولت کسب و کار و فضای کسب و کار احتیاجمند اتخاذ تمهیداتی است که باید در تمام زیرشاخص ها مدنظر قرار گیرد و صورت پذیرد، چرا که بهبود یک یا چند شاخص به تنهایی و بدون توجه به سایر شاخص ها می تواند به نتایج ناقص و یا شکست بیانجامد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33543

به "تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های مالی از تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های مالی از تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید