بیش ترین ابتلا به کرونا، در شمال تهران بوده یا جنوب؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کرونا در حال جولان دادن است و انگار این روز ها افسار گسیخته؛ از پیر و جوان و خرد و کلان قربانی می گیرد و هر روز خانواده های زیادی را عزادار می نماید. بیمارستان ها مملو از بیماران مبتلا به کرونا است و کادر درمان هم دیگر امانشان بریده و از شرایط خسته شده اند. تهران سخت ترین روز های کرونایی را می گذراند و بعضی کارشناسان و مسوولان بهداشت و درمان هم خبر از پاییز و زمستان سخت برای مردم به ویژه در پایتخت به دلیل شرایط کرونا داده اند. مدتی از حساسیت مردم به کرونا کاسته شده بود و رعایت پروتکل های بهداشتی کمتر مد نظر بعضی شهروندان نهاده شد و حالا بسیاری معتقدند همین موضوعات سبب جولان کرونا شده است.

بیش ترین ابتلا به کرونا، در شمال تهران بوده یا جنوب؟

به گزارش فارس، حدود نیمی از مبتلایان و متوفیان کرونا در تهران هستند و این روز ها علیرغم محدودیت های کرونایی در پایتخت همچنان تهران شرایط قرمز و هشدار هم طی نموده است، همچنین بر اساس اعلام مسوولان هیچ نقطه سفیدی از لحاظ شیوع این ویروس در کشور باقی نمانده است و همه جا از مرز هشدار گذشته و در شرایط قرمز و فوق قرمز قرار دارند. در این شرایط نابسامان مردم و متولیان باید تصمیم های قاطع تری برای جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک بگیرند، زیرا اکنون شرایط به مراتب سخت تر از موج اول و دوم کرونا است.

درباره موضوعات مختلف شهری مرتبط با کرونا با ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به بحث و تبادل نظر نشستیم که جزئیات آن به توضیح به توضیح ذیل است:

ماجرای دراختیار گذاشتن سوله های مدیریت بحران برای مبتلایان به کرونا و درمان آن ها به کجا رسید و چرا این موضوع ناتمام ماند؟

سوله های مدیریت بحران در پایتخت در هر شرایطی آماده استفاده برای شرایط بحرانی است، حالا این شرایط بحرانی ناشی از کرونا یا هر حادثه و سانحه دیگری باشد فرقی ندارد. 50 سوله مدیریت بحران هم زمان با شیوع کرونا در ماه های گذشته آماده استفاده برای مبتلایان به کرونا قرار گرفته است و مدیریت شهری آمادگی لازم را جهت دراختیار قرار دادن کامل این سوله ها دارد. البته تا به امروز دانشگاه های علوم پزشکی و ستاد مقابله با کرونا در این زمینه اعلام احتیاج ننموده و قطعاً اگر درخواستی داشته باشند، ما حتماً سوله ها را دراختیار آن ها قرار خواهیم داد.

اینکه گفته می گردد چرا با وجود نداشتن ظرفیت پذیرش در بعضی از بیمارستان های پایتخت به دلیل کرونا از سوله های بحران استفاده نمی گردد را از مسئولان مربوطه در دانشگاه های علوم پزشکی و یا ستاد مقابله با کرونای تهران باید سوال کرد. ما آمادگی لازم را به صورت کامل جهت هماهنگی داریم.

بیشترین آمار فوتی ها به دلیل کرونا در تهران چه تعدادی بوده است؟

در حال حاضر نه تنها در تهران بلکه در همه شهر ها شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری هستیم و ایران رتبه 5 مرگ و میر ناشی از کرونا را در میان کشور های دنیا دارد و میزان آمار های مثبت تست های اجرا شده نسبت به کشور های کمتر است، ولی مرگ و میر آمار بالایی دارد که شاید این مسئله نشان می دهد وسعت بیماری بسیار بیشتر از آنچه که گمان می کنیم است.

شنبه هفته جاری بیشترین آمار متوفیان کرونا در پایتخت را داشتیم که 136 مورد بود. روز دوشنبه نیز در هفته جاری این آمار 115 مورد شد که هر چه بیشتر رعایت پروتکل ها مدنظر شهروندان قرار گیرد، آمار ابتلا نیز کاهش می یابد و نباید از میزان حساسیت در این زمینه کاسته گردد.

بوستان ها و پارک ها چقدر در انتقال ویروس کرونا و شیوع این بیماری نقش دارد و آیا مدیریت شهری پیشنهادی در این راستا به ستاد مقابله با کرونا داشته است؟

براساس مستندات انجام گرفته، پارک ها و بوستان ها جزو محل های خطرناک که سبب ابتلا کرونا به شهروندان گردد نیستند و در صورتی که تجمع در بوستان ها نداشته باشیم و افراد ماسک هم استفاده نمایند و فاصله اجتماعی رعایت گردد، احتمال انتقال کرونا پایین است، ولی با این وجود اگر ستاد مقابله با کرونا صلاح بداند که پارک ها و بوستان ها تعطیل گردد، قطعاً ما نیز در مدیریت شهری به این موضوع تمکین می کنیم و اقدامات لازم جهت همکاری صورت می گیرد.

پیش از این شما مطرح کردید که مترو و اتوبوس محل خطرناکی به لحاظ ابتلا به بیماری کرونا نیست، ولی اخیراً محسن هاشمی رئیس شورای شهر بیان داشته که اگر تعداد اتوبوس و واگن های مترو بیشتر بود قطعا آمار مبتلایان و متوفیان کرونا نیز کمتر در پایتخت رقم می خورد، نظر کنونی شما چیست؟

نسبت به فضا های سربسته و مهمانی های خانوادگی، خطر ابتلا به کرونا در مترو و اتوبوس کمتر است. البته ویروس کرونا هر روز اطلاعات جدیدی در خصوص آن به دست می آید. اخیراً آمار ها نشان می دهد که اگر ماندگاری در یک فضا بیش از 15 دقیقه باشد و فردی بیمار در این مکان حضور داشته باشد، احتمال انتقال کرونا زیاد است. البته ماندگاری بیشتر مسافرین در مترو چندان زیاد نیست، اما حتما باید استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس مدنظر قرار گیرد.

احتمال تعطیلی مترو و اتوبوس در تهران به دلیل شیوع کرونا چقدر است؟

تهران پایتخت کشور است و مدیریت شهری نمی تواند تصمیم قطعی در خصوص مسائل گوناگون شهر بگیرد و ستاد کشوری دراین زمینه ها مداخله می نماید. ما نمی گوییم که مترو را تعطیل ننمایند، حتی این آمادگی برای تعطیلی وجود دارد و اگر ستاد مقابله با کرونا صلاح بداند، ما نیز قطعا تابع آن خواهیم بود.

موج نقدها درباره اجرای طرح ترافیک در شرایط کنونی از شهرداری تهران بسیار افزایش یافته است، آیا مدیریت شهری بنایی بر لغو طرح ترافیک ندارد؟

طرح ترافیک سه ماه در پایتخت لغو شد، ولی تغییری در آمار مبتلایان به وجود نیامد. اگر بر روی مسائل جزئی متمرکز شویم، موضوعات اساسی گم می گردد. ما مقاومتی در برابر لغو طرح ترافیک نداریم، ولی نباید نسبت به پاک کردن صورت مسئله و دلایل اصلی ابتلا به کرونا و شیوع آن اقدام کرد. مطالعات در کشور ما و بسیاری از کارشناسان نشان می دهد لغو طرح ترافیک نه تنها اثر مثبت در کاهش آمار مبتلایان ندارد بلکه می تواند نتیجه معکوس هم ایجاد کند، ولی ما در این زمینه تابع ستاد کرونائیم و اگر اعلام نمایند طرح لغو گردد، شهرداری مخالفتی نخواهد داشت.

پرخطرترین مکان های تهران به لحاظ احتمال ابتلا به کرونا کجا ها است؟

مراکز درمانی جزو مناطق پرخطر محسوب می گردد که حضور در این مراکز احتمال ابتلا را به این بیماری مضاعف می نماید، بنابراین از شهروندان درخواست داریم که اقدامات درمانی غیراورژانس خود را که ضرورت ندارد و یا می توان آن را به تأخیر انداخت مدنظر قرار دهند و برای اعمال زیبایی به مراکز درمانی مراجعه ننمایند.

همچنین شماره تلفن 4030 به صورت بیست و چهار ساعته جوابگوی افرادی است که درباره بیماری کرونا سؤال دارند. مردم اطلاع داشته باشند که هر عطسه و سرفه احتیاج فوری به مراجعه به مرکز درمانی ندارد، چرا که در غیر این صورت ممکن است احتمال شان به کرونا افزایش یابد. همچنین مراسم های مختلف همچون مهمانی، عروسی و عزا نیز جزو محل های خطرناک محسوب می گردد و باید حتما افراد به این موضوعات جهت پیشگیری از کرونا دقت داشته باشند.

ضدعفونی اماکن مختلف در پایتخت چقدر خصوص توجه مدیریت شهری است؟ و آیا ضدعفونی مترو و اتوبوس همچنان ادامه دارد؟

اوایل شیوع کرونا مساله انتقال ویروس کرونا به وسیله سطوح مختلف مطرح بود، ولی الان بیشتر مطالعات نشان می دهد که بیشترین انتقال ویروس کووید 19 به وسیله هوا و گذر ویروس از بینی و دهان افراد انجام می گیرد، بنابراین ضدعفونی معابر هر چند که در حال حاضر انجام می گیرد، ولی ضرورت چندانی ندارد. قطعاً تماس نزدیک با بیمار کرونا و انتقال هوابرد ویروس از عوامل اصلی ابتلا است. سطوح در تماس با دهان و بینی افراد نیست. البته پروتکل ها روز به روز براساس اعلام دنیای بهداشت ارتقاء می یابد و اطلاعات جدید منتشر می گردد که ما تابع رعایت پروتکل ها هستیم.

پایان ارائه واکسن انفلوانزا به کارکنان بهشت زهرا (س)، پسماند و بیشتر مردم تهران به کجا رسید؟

فصل تزریق واکسن آنفلوانزا در حال طی شدن است. از طرفی تجربه کشور هایی که در نیمکره جنوبی قرار داشتند و زمستان را با کرونا گذرانده اند نشان می دهد آنفلوانزا در زمستان شدید نبوده و شاید شستن مداوم دست ها از دلایل آن بوده است که امیدواریم در ایران هم به همین صورت باشد. البته افراد پرخطر تأمین واکسن آنفلوانزا برای آن ها توسط وزارت بهداشت وعده داده شده و در مرحله اول بسیاری از مراکز بهداشتی و زنان باردار آن را تزریق نموده اند که در خصوص جزئیات و چرایی عدم ارائه بیشتر واکسن آنفلوانزا باید از مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سؤال گردد.

شما واکسن آنفلوانزا تزریق نموده اید؟

خیر، هر چند که من جزو گروه های پزشکی و درمانی و به عبارتی کادر درمان محسوب می شوم، ولی این واکسن را تزریق ننموده ام. امیدوارم تجربه کشور هایی مانند استرالیا و نیوزلند در زمستان برای ایران هم تکرار گردد و احتمال شیوع آنفلوانزا کمتر باشد. من ترجیح دادم که گروه های پرخطرتر از من واکسن آنفلوانزا را تزریق نمایند.

شرایط جسمانی صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران که در بیمارستان بستری بود چگونه است؟

صدراعظم نوری به دلیل ابتلا به بیماری کرونا و تشدید این بیماری در بیمارستان بستری بود که روز گذشته ترخیص و در منزل در حال طی کردن ادامه مرحله قرنطینه است. همچنین زهرا نژادبهرام در منزل در قرنطینه است و شرایط جسمانی هر دو نفر در حال بهبودی است. تست کرونای سایر اعضای شورای شهر تهران نیز خوشبختانه منفی بوده است.

به نظر شما اعمال محدودیت های یک هفته ای برای پایتخت کافی است؟

دولت به آثار مالی ناشی از محدودیت ها فکر می نماید، اما ضروری است مسئولان تصمیمی عاجل اتخاذ نمایند تا هم زنجیره بیماری قطع گردد و هم کادر درمان نفسی تازه نمایند. ایجاد محدودیت یک هفته ای در تهران با توجه به شرایط شیوع و همچنین دوره بیماری کم است و باید این محدودیت ها حداقل یک ماهه باشد.

بیشترین دلیل ابتلا به کرونا در پایتخت چگونه بوده است؟

درباره سابقه و دلیل ابتلای به کرونا بر اساس آنالیز هایی که تابستان انجام گرفت، 22 درصد مبتلایان با فرد مبتلا تماس داشته اند، 17 درصد سابقه سفر به شهر های پرخطر و 67 درصد سابقه حضور در تجمع را داشته اند.

بیشترین آمار ابتلا در کدام مناطق تهران بوده است؟

بر اساس آنالیز های اجرا شده، مناطق 4، 8 و 13 بیشترین مبتلایان و مناطق 9، 28، 21و 22 کم ترین میزان ابتلاء را داشته است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: فرارو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41967

به "بیش ترین ابتلا به کرونا، در شمال تهران بوده یا جنوب؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش ترین ابتلا به کرونا، در شمال تهران بوده یا جنوب؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید