بهترین فصل تعویض خاک گلدان چه زمانی است؟ نکات و مراحل آن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خاک گلدان مهم ترین عامل برای رشد یک گیاه به شمار می رود. خاک های داخل گلدان ها دارای مجموعه ای مواد معدنی هستند که بعد از مدتی به صورت های مختلفی خاک از این نظر فقیر خواهد بود. در این صورت چاره ای جز تعویض خاک گلدان نداریم. این فرآیند اصول و مراحل خاص خود را دارد و حتماً باید در بهترین فصل و زمان ممکن صورت گیرد تا گیاه بتواند رشد خود را حفظ کند. در این مقاله از ویکی ساختمون به تعیین بهترین زمان برای تعویض خاک گلدان، مراحل و نکات مهم آن می پردازیم. در پایان هم می توانید نظرات و پرسش های خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

بهترین فصل تعویض خاک گلدان چه زمانی است؟ نکات و مراحل آن

نشانه های تعویض خاک گلدان

تعویض خاک گلدان دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. زهکشی آب باعث خارج شدن مقداری خاک و مواد معدنی در طول زمان می شود. رشد گیاه و بزرگ شدن آن باعث افزایش ریشه دوانی و کم شدن فضای لازم برای رشد گیاه می شود. از طرفی هم خاک ممکن است به دلایلی کیفیت خود را از دست دهد. برای نمونه زهکشی خوب صورت نگیرد و آب بسیار به کندی جذب خاک شود. نشانه دیگر تعویض خاک گلدان، ضعیف شدن گیاه یا عدم رشد با توجه به عدم تغییر شرایط است.

مطلب پیشنهادی: خدمات باغبانی منزل: دستمزد باغبون خوب + از کجا پیداش کنیم؟!

بهترین فصل تعویض خاک گلدان

زمان و فصل مناسب تعویض خاک گلدان به مؤلفه های زیادی مانند نوع گل و گیاه و میزان رشد آن بستگی دارد. انواعی از گل ها و گیاهان که به صورت بذر کاشته می شوند، در مراحل اولیه خود رشد زیادی دارند و باید هر چند وقت یک بار آن ها را به گلدانی بزرگ تر انتقال داد. شاید هر ماه یک بار نیاز به تعویض گلدان باشد. فرآیند تعویض گلدان تا زمان بالغ شدن کامل گیاه و کاشت آن در گلدان اصلی ادامه پیدا خواهد کرد.

گیاهان دائمی و چندساله عمدتاً رشد بسیار آهسته تری دارند. نه هر سال، بلکه چند سال یک بار نیاز به تعویض خاک گلدان پیدا خواهند کرد. در مورد این نوع از گیاهان باید بهترین زمان و فصل را معین کرد. در مورد این نوع از گیاهان مهم این است که زمان و فصلی را انتخاب کنیم که رشد آن ها کند نشده است و از طرفی هم به رشد کامل خود نرسیده اند.

به عبارتی در مورد گیاهان چندساله، بهترین فصل برای تعویض خاک گلدان، مدتی قبل یا بعد از گلدهی است؛ بنابراین، خاک گلدان گیاهان چند ساله را که در فصل بهار گل می دهند را باید در فصل پاییز و خاک گلدان گیاهان و گل های همیشه سبز را نیز باید در فصل بهار و پاییز تعویض کرد.

مطلب پیشنهادی: کاشت سبزی خوردن در خانه : اگر باغچه ندارید، گلدان که دارید!

از طرفی هم نباید فراموش کرد، گیاه بعد از تعویض خاک گلدان به نور زیادی برای بهبود خود نیاز پیدا خواهد کرد. در مورد گیاهان آپارتمانی، خاگ گلدان را باید در فصل و زمانی تعویض شود که بیشترین میزان نور خورشید در دسترس گیاه قرار خواهد گرفت. طولانی شدن روز در اواخر فصل بهار و تابستان، شرایط مناسبی را برای دریافت حدبیشتر نور و گرما فراهم می کند. از این رو اواخر فصل بهار و تابستان زمان بسیار مناسبی برای تعویض خاک گلدان گیاهان و گل های آپارتمانی است.

مراحل و روش تعویض خاک گلدان

علاوه بر انتخاب فصل و زمان مناسب، برای اینکه به گل و گیاه خود فشار اضافی و هیچ گونه آسیبی وارد کنید، تعویض خاک گلدان را بعد از انتخاب بهترین زمان و فصل باید بر اساس یک سری مرحله معین صورت دهید.

مرحله اول؛ آماده کردن گلدان

اگر نیاز به یک گلدان جدید است، پس گلدان بزرگ تری را انتخاب کنید. از وجود راستا زهکشی و سوراخ در کف گلدان اطمینان حاصل کنید. این سوراخ بهتر است که دارای یک پوشش توری شکل باشد تا از هدر رفت خاک جلوگیری شود. از نظر اندازه هم گلدان جدید نباید خیلی بزرگ تر از گلدان قدیمی باشد. بزرگی از نظر عرض و ارتفاع در اندازه 5 سانتی متر کفایت می کند.

مرحله دوم؛ آماده کردن خاک مناسب

خاک مناسب را باید بسته به نوع گل و گیاه انتخاب کنید. خاک گل های آپارتمانی، درختچه ها و انواع کاکتوس هر یک باید ویژگی های خاص خود را داشته باشد. بعد از انتخاب کردن خاک، قاعدتاً ریشه های گیاه مورد نظر نباید به کف گلدان بچسبد، پس چند سانتی متر ابتدایی کف گلدان را از خاک پر کنید.

بیشتر بخوانید: گلهای آپارتمانی شادی آور : 17 گیاه برای خداحافظی با استرس و اضطراب

مرحله سوم؛ خارج کردن گیاه از گلدان قدیمی

نکته مهم در خارج کردن گل از گلدان قدیمی خود، احتیاط به منظور آسیب وارد نکردن به ریشه ها و خود گیاه است. گلدان را به پهلو به یک طرف بخوابانید. پارچه لایه دار نرمی روی گلدان پهن نموده در حالی که با یک دست گیاه را محکم نگاه داشته اید با دست دیگر ضرباتی از روی پارچه به لبه گلدان بزنید تا خاک از گلدان جدا شود. سپس این عمل را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید و گیاه را با خاک از گلدان بیرون آورید.

مرحله چهارم؛ قرار دادن گیاه در گلدان جدید

گل یا گیاه را باید با احتیاط و با دقت در گلدان جدید قرار دهید. گیاه را در وسط گلدان تثبیت کنید. در حالی که گیاه را با دست ثابت نگه داشته اید، خاک از قبل آماده شده را کم کم اضافه می کنیم. تا پنهان شدن ریشه ها، خاک اضافه خواهیم کرد. سعی کنید خاک به صورت طبیعی جای خود را بگیرد. صرفاً چند تکان کوچک کفایت می کند. خاک نباید زیاد فشرده شود تا زهکشی آب خوب صورت گیرد. سطح خاک گلدان را صاف نموده و با انگشتان دست آن را سفت نمایید و آبیاری مفصلی انجام دهید به طوری که آب از زهکش زیر گلدان خارج شود.

مرحله پنجم؛ کود

برای اینکه شرایط را برای رشد هر چه بهتر گل و گیاه مورد نظر فراهمی کنیم، استفاده از کود مخصوص گزینه خوبی است. مقداری از کود را روی خاک گلدان پخش کنید. در کود دادن زیاده روی نکنید. کود مخصوص گل و گیاه خود را می توانید با مشورت گل فروشی ها انتخاب کنید.

نکات مهم در تعویض خاک گلدان

  • هنگامی که گیاهی را از گلدانی به گلدان بزرگ تر انتقال دادید حداقل تا شش ماه نباید مجدداً گلدان را به هر دلیلی تعویض کنید.
  • اگر از گلدان کهنه و قدیمی استفاده می کنید، قبل از جابجایی گیاه، رسوبات قبلی آن را پاک کنید و در صورت استفاده از گلدان نو، آن را برای مدتی غرق آب کنید تا بدنه آن اشباع از آب شود.
  • وقتی که گیاه را در گلدان جدید قرار می دهید دقت کنید که خاک درون گلدان از لبه آن حدود 2 تا 3 سانتی متر پایین تر باشد.
  • برای جلوگیری از مسدود شدن سوراخ انتهایی گلدان بر اثر حرکت خاک به دلیل جریان آب، سطح سنگ ریزه یا گلدان شکسته ها را با مقداری پوشال یا شلتوک برنج بپوشانید تا راه خروج آب باز بماند.
  • یک روز قبل از جابه جایی گلدان دارای گیاه را از آب اشباع کنید.
  • پس از تعویض گلدان، به دلیل وارد شدن شوک به گیاه، شاید برای مدت کوتاهی پژمرده شود. این حالت موقتی است و نیازی به نگرانی نیست.
  • بیشتر گیاهان آپارتمانی به نور مستقیم خورشید نیازی ندارند و تنها قرار دادن آن ها در یک محیط نورگیر کفایت می کند.

سخن آخر

گیاهان و گل های کوچک و برگ شما با گذشت زمان رشد خواهند کرد و خاک آن ها دیگر آن کیفیت لازم را نخواهد داشت و در این حالت مجبور با تعویض خاک گلدان خواهید بود. تعویض خاک گلدان باید در زمان و فصل مناسب با توجه به نوع گل و گیاه صورت گیرد. برای پرهیز از آسیب زدن به گیاه، باید حتماً از بر اساس یک فرایند معین این کار صورت گیرد. راضی خواهیم شد، نظرات و پرسش های خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40197

به "بهترین فصل تعویض خاک گلدان چه زمانی است؟ نکات و مراحل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین فصل تعویض خاک گلدان چه زمانی است؟ نکات و مراحل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید