اندیشکده، برنامه های آب وهوایی غرب، کره زمین را به نابودی نزدیک تر نموده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک اندیشکده روسی با آنالیز سیاست های غرب برای مقابله با آلودگی هوا، آن را برنامه ای ناقص می داند که فقط منافع کشورهای توسعه یافته را دنبال می نماید.

اندیشکده، برنامه های آب وهوایی غرب، کره زمین را به نابودی نزدیک تر نموده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک اندیشکده روسی به نام باشگاه مباحثه والدای، در مقاله ای از عوامل آلودگی هوا در دنیا را سیاست های جانبدارانه غرب برای مقابله با این معضل می داند.

در این مقاله به قلم ایگور ماکارف، رئیس دپارتمان اقتصاد دنیای در مدرسه عالی اقتصاد مسکو، نوشته شده است: تغییرات آب وهوایی از چالش های مهم قرن بیست و یکم و از مهمترین عناصر برنامه بین المللی برای آینده نزدیک است.گسترش ویروس کووید 19 دو درس مهم را به انسان آموزش داد: اول اینکه تمرکز بر رشد مالی نباید موجب تضعیف توانایی های دولت ها برای تأمین کالاهای اساسی و عدم توجه به مسائل دنیای گردد. دومین درس نمایان تر شدن سرعت واکنش است، در واقع پیروز ترین کشورها در مبارزه با ویروس کرونا سریع ترین آنها در اعمال اقدامات محدودنماینده هستند که توانستند از شیوع گسترده آن جلوگیری نمایند.

ماکارف معتقد است که حل مسائل مربوط به تغییرات آب وهوایی مانند ویروس کرونا به زمان احتیاج دارد و در زمان حاضر هرگونه اقدام معین نماینده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در فعالیت های مالی بسیار پرهزینه خواهد بود اما این امکان را می دهد تا منحنی انتشار را معکوس و از آسیب های بیشتر در آینده جلوگیری گردد.

به نظر نویسنده، بشر هنوز نتوانسته به حل بحران آب وهوایی نزدیک گردد و نگرانی ها درباره گرم شدن کره زمین همچنان در حال افزایش است. شیوع ویروس کرونا و رکود مالی فراوری گازهای گلخانه ای را برای کوتاه مدت کاهش می دهد و پس از آن انتشار گازهای گلخانه ای روندی افزایشی پیدا می نماید. کشورهای غربی آمادگی خود را برای کربن زدایی از فعالیت های مالی اعلام کردند، اما این تنها یک سوم از کل دنیا را تشکیل می دهد.

در این گزارش با توجه به صندلی کشورهای بریکس برای حل مسائل آب وهوایی آمده است: بنابراین مسئله اصلی این است آیا کشورهای نوظهور مالی عضو بریکس (برزیل، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و هند) می توانند مسیری پایدار برای رونق مالی داشته باشند تا به الگویی برای کشورهای در حال توسعه از اندونزی و پاکستان تا کشورهای آفریقایی تبدیل شوند.

مسئله تغییرات آب وهوایی در چارچوب بریکس همیشه به عنوان یکی از مهمترین موضوعات مطرح می گردد اما فقط به بیانیه های مشترک درباره توسعه سبز و آنالیز امکان تبادل فناوری و تأمین اعتبار پروژه های سبز محدود شده است. این گونه اقدامات را در قالب مناسبات دوجانبه و یا در نهادهای بین المللی نیز می توان انجام داد. اما بریکس به عنوان بستری برای گفت وگو بین کشورهایی که 40 درصد از جمعیت و تقریباً یک سوم فراوری ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارند، باید بتواند چشم اندازی مشترک از تهدید های آب وهوایی و رویکرد یکپارچه برای مقابله با آن را ترسیم کند.

ماکارف سیاست های آب وهوایی غرب را ناقص می داند و ادامه می دهد: برای کشورهای بریکس تنظیم برنامه جهت مبارزه با فقر، کاهش نابرابری ها و تسهیل دسترسی مردم به بعضی کالاهای ضروری مانند انرژی بسیار مهم است و این موارد اجرای سیاست های آب وهوایی را سخت می نماید. حتی در کشورهای توسعه یافته مانند فرانسه، جنبش جلیقه زردها نشان داد که نابرابری یک مانع مهم در برابر اجرای برنامه های آب وهوایی است. حال در کشورهای بریکس این نابرابری ها بیشتر است و افزایش اجتناب ناپذیر فاصله های طبقاتی در دوران پساکرونا شرایط را سخت تر خواهد نمود، بنابراین کشورهای عضو بریکس باید نگاه دقیق تری به موضوعات آب وهوایی داشته باشند و با تجدیدنظر در سیاست های سنتی غربی به مسیری تعیین برای کاهش فراوری گازهای گلخانه ای برسند تا کمترین خسارت به اقشار آسیب پذیر جامعه وارد گردد. در این هدفگذاری باید بیشتر بر بخش مصرف تمرکز نمایند.

نویسنده در شرح تمرکز بر مصرف اضافه می نماید: موافقت نامه های بین المللی مانند پروتکل کیوتو و توافق نامه آب وهوایی پاریس میزان انتشار گازهای گلخانه ای را بر مبنای مبدأ یا فراوری آنها محاسبه می نمایند، به این صورت که میزان مصرف نماینده یا مقصد این کالاها را در نظر نمی گیرند، در واقع افزایش مصرف این کالاها موجب افزایش فراوری آنها در کشورهای تأمین نماینده این محصولات می گردد، بدین ترتیب پیروزیت کشورهای غربی در کاهش گازهای گلخانه ای تا حد زیادی با جایگزینی فراوری کالاهای فاقد کربن در داخل و واردات کالاهای آلاینده از کشورهای دیگر مانند اعضای بریکس امکان پذیر شده است، به همین دلیل کشورهای بریکس به فراورینماینده گازهای گلخانه ای برای تأمین کالاهای مورداحتیاج غرب تبدیل می گردد و تعیین نیست که مسئولیت انتشار گازهای گلخانه ای با صادرنماینده است یا واردنماینده؟

این گزارش تمرکز بر محاسبه فراوری گازهای گلخانه ای از مصرف در معین سیاست های مناسب جهت تنظیم برنامه های آب وهوایی در چارچوب بریکس را مؤثر می داند و می نویسد: این نوع محاسبه الگوی مصرف موجود در غرب را به چالش می کشد و به همین دلیل هیچ گاه مورد تأیید آنها نبوده است. سیاست های غربی در مقابله با آلودگی هوا، بخش عمده جمعیت کم درآمد این کشور را تحت فشار قرار می دهد، در حالی که ثروتمندان و صاحبان سرمایه مصرف نماینده این آلاینده ها هستند، به همین دلیل تأکید بر انتشار گازهای گلخانه ای از مصرف این امکان را به کشورهای بریکس می دهد تا به سمت ابزارهای سیاسی مانند وادار کردن غرب به اعمال مالیات بر مصرف فراوریات کربنی سوق داده شوند.

نویسنده در سرانجام مقاله تأکید می نماید: تغییر محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای کار ساده ای نیست، اما کشورهای بریکس با انتقاد صریح از رویه های غربی درباره مسائل آب وهوایی می توانند گام مهمی در اعمال رویکردهای خود داشته باشند که شرایط کنونی زمان مناسبی است.

+

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29795

به "اندیشکده، برنامه های آب وهوایی غرب، کره زمین را به نابودی نزدیک تر نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، برنامه های آب وهوایی غرب، کره زمین را به نابودی نزدیک تر نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید