اما و اگرهای اجرای طرح ترافیک در بحران کرونا

به گزارش وبلاگ ابزاری احمد، با شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن این بیماری حفظ سلامت عموم مردم به عنوان دغدغه اصلی و اولویت کاری هریک از بخش ها و متولیان دستگاه های مختلف قرار گرفت که نوبتی کردن تردد خودروها بر اساس پلاک های زوج و فرد و کنترل ترافیک به خصوص در هسته مرکزی شهر زنجان از جمله طرح های عملیاتی شده از 24 فروردین جاری در این حوزه بود.

اما و اگرهای اجرای طرح ترافیک در بحران کرونا

به گزارش وبلاگ ابزاری احمد به نقل از ایرنا، همزمان با افزایش نگرانی ها از آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا پس از تعطیلات نوروزی، بنا به تصمیم شورای ترافیک استان محدودیت هایی در تردد خودروها در زنجان با هدف جلوگیری از تجمعات در مناطقی از شهر اعمال شد که اجرای آن انتقادها و نارضایتی هایی در بین عموم مردم ایجاد کرده است.

شماری از شهروندان زنجانی بر این باورند که اجرای طرح زوج و فرد خودروها نیازمند فراهم شدن برخی زیرساخت ها و امکاناتی است که در شرایط کنونی شاید انجام آن ناممکن و به دور از توان مدیریت شهری است.

آنها تاکید دارند اجرای این طرح نه تنها موجب کاهش رفت و آمد در شهر و قطع زنجیره شیوع کرونا نخواهد شد، بلکه موجب زحمت بسکمک از افراد به خصوص کارمندان، کسبه و شاغلانی که مجبور به تردد در شهر هستند، می گردد.

علی امیری، شهروند زنجانی گفت: در زمان حاضر طرح ترافیک در هیچ یک از شهرهای کشور به دلیل اینکه مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند اجرا نمی گردد، در حالی که این طرح در شهر زنجان که تا به امروز سابقه اجرای چنین طرحی را نداشته، انجام می گردد.

وی اضافه کرد: این طرح در شرایط شیوع بیماری کرونا بدون کار کارشناسی و شتاب زده اجرا شده که در بلندمدت نیز مسائل زیادی به دنبال خواهد داشت.

مینا یزدانی، دیگر شهروندن زنجانی، با ابراز نارضایتی از اجرای چنین طرحی آن را عجیب خواند و گفت: اجرای این طرح موجب شده افرادی چون من که نمی توانند با خودرو شخصی در شهر تردد داشته باشند، با پای پیاده مسیرهای طولانی را طی کنند و به کارهای خود برسند و این مساله در شرایط شیوع بیماری کرونا غیرمنطقی است و به یقین شمار مبتلایان را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: در واقع این طرح نه تنها به کاهش تجمعات کمکی نمی کند، بلکه به گسترش بیشتر بیماری منجر خواهد شد و در این میان باید راهکارهای دیگری برای این منظور مورد توجه قرار می گرفت.

مهدی شادمهر، راننده اسنپ، نیز با ابراز نگرانی در خصوص اجرای چنین طرحی گفت: من و افراد شاغل در اسنپ نگران فعالیت کاری خود هستیم، به دلیل آنکه منبع درآمدمان فعلا همین است و در واقع از این راه امرار معاش می کنیم و علاوه بر آن دچار مسائلی اقتصادی شدید هستیم.

زهرا امینی، دیگر شهروند زنجانی گفت: محل کسب و کار عده ای در مرکز شهر واقع شده است و با شیوع ویروس کرونا و غیرفعال شدن ناوگان اتوبوسرانی، چاره ای جز استفاده از خودروهای شخصی ندارند، در حالی که با اجرای طرح زوج و فرد جابه جایی با خودروهای شخصی و اسنپ نیز امکان پذیر نباشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس از مسئولان درخواست می گردد با تدبیر و کار کارشناسی شده طرح های شهری را بنا بر ضرورت اجرا کنند تا کمترین آسیب به مردم وارد گردد.

زیرساخت های لازم اجرای طرح های ترافیکی در زنجان فراهم نیست

فرماندار زنجان درباره اجرای طرح زوج و فرد در این شهر گفت: طی سال جاری به رغم تعطیلی بازار و مراکز تجاری، شاهد حجم بالای ترافیک، تردد غیرضروری افراد و افزایش تعداد خودروهای شخصی در هسته مرکزی زنجان بوده ایم. در این راستا جلسات شورای ترافیک استان برگزار گشت که در آن جلسه دانشگاه علوم پزشکی استان طرح زوج و فرد را به این شورا پیشنهاد داد تا کمی از حجم ترافیک در هسته مرکزی شهر زنجان کاهش یابد.

رضا عسگری اضافه کرد: طرح زوج و فرد در شهر زنجان تا سرانجام هفته جاری و در محدوده خاصی از شهر اجرا خواهد شد و پس از یک هفته نیز با توجه به شرایط تصمیم گیری مجدد برای ادامه اجرای آن اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: زیرساخت های لازم برای اعمال طرح های ترافیکی، بازدارنده و محدودکننده حمل و نقل در زنجان فراهم نیست و به طور طبیعی برای اجرای پیروز یک طرح زیرساخت هایی مورد نیاز است و باید مورد توجه قرار گیرد. اگر بخواهیم طرحی را به صورت گسترده اجرا کنیم، حتما به ارزیابی و نگاه کارشناسان ذی ربط نیاز دارد.

عسگری ادامه داد: طرح زوج و فرد با هدف کنترل تجمعات انجام شده و با طرح ترافیک کلان شهرها متفاوت است، چرا که در طرح ترافیک کلان شهرها، مردم در مناطقی که طرح ترافیک اعمال می گردد مجبور هستند از خودروهای عمومی استفاده کنند، اما در زنجان به این شیوه اجرا نمی گردد و تنها کاهش 50 درصدی تردد به هسته مرکزی شهر و طرح فاصله گذاری اجتماعی مد نظر اجراکنندگان طرح است.

وی یادآوری کرد: همزمان با اجرای طرح زوج و فرد در شهر زنجان اقدامات مطالعاتی آن نیز انجام می گردد.

خیابان های شهر خلوت شده است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان زنجان نیز گفت: ایجاد محدودیت برای تردد خودروها بر اساس پلاک های زوج و فرد، موجب خلوت شدن خیابان های پرتردد زنجان شده است.

سرهنگ مجید باقری اضافه کرد: درصد زیادی از مردم و رانندگان از اجرای این طرح ابراز رضایت داشتند، اما درصدی نیز چندان راضی به انجام آن نبودند.

وی اظهار کرد: در روز نخست، ماموران راهنمایی و رانندگی به رانندگانی که ندانسته و به اشتباه وارد محدوده طرح زوج و فرد شده بودند فقط به دادن تذکر و راهنمایی اکتفا کردند، اما از روز دوشنبه 25 فروردین اقدام به اعمال قانون می کند.

باقری شرح داد: رانندگانی که طرح تردد زوج و فرد را رعایت نکنند از طریق دوربین های نظارتی راهور، مورد اعمال قانون قرار می گیرند و مبلغ یک میلیون ریال جریمه خواهند شد.

وی هدف از اجرای این طرح را تردد کمتر خودروها در شهر به ویژه هسته مرکزی ذکر کرد و اضافه کرد: پلیس راهور از تردد غیرضرور وسایط نقلیه به جد جلوگیری می کند و در صورت بی توجهی رانندگان و دوردور کردن آنان، اقدام به جریمه 5 میلیون ریالی خواهد کرد.

این مسئول ادامه داد: طرح تردد خودروها با پلاک های زوج و فرد از 24 فروردین در این شهرستان آغاز شده و تا سرانجام ماه جاری ادامه خواهد داشت.

باقری اضافه کرد: به منظور پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا و بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با ویروس کرونا محدودیت زوج و فرد در نقاط پرتردد این شهرستان اعمال می گردد و خودروهای امدادی، نظامی، انتظامی، دولتی، عمومی و تاکسی ها از شمول این طرح خارج هستند، اما آژانس ها و تاکسی های اینترنتی باید طرح زوج و فرد را رعایت کنند.

وی شرح داد: محدودیت ها از ساعت 9 تا 13 و بعد از ظهرها از ساعت 16 تا 21 در خیابان کمربندی جنوبی از خیابان فردوسی، خیابان امام، تقاطع امیرکبیر، بلوار کشاورز، میدان آزادی، خیابان شهدا تقاطع سعدی، سعدی شاقتصادی و خیابان سعدی، بلوار چمران میدان قائم، کوچه مشکی، خیابان شیخ فضل الله نوری و خیابان جمهوری اعمال می گردد.

بازخوردهای طرح بررسی می گردد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: با شیوع ویروس کرونا، به منظور جلوگیری از افزایش ترددهای شهروندان زنجانی و کمک به قطع زنجیره این بیماری اجرای طرح تردد خودروها با پلاک های زوج و فرد به کاهش 50 درصدی بار ترافیک در هسته مرکزی شهر منتهی گردد.

مهرداد سلطانی با اشاره به اهداف این طرح اضافه کرد: این طرح در راستای کاهش حضور مردم در خیابان ها و جلوگیری از ترددهای غیرضروری در هسته مرکزی شهر اجرا می گردد و در واقع می تواند به کاهش پیک ترافیکی و تجمعات منجر گردد.

وی اضافه کرد: طی جلسه برگزار گشته در شورای ترافیک استان مقرر شد طرحی در مرحله اول به صورت آزمایشی با هدف محدودیت و کنترل ترافیک در مرکز هسته ای شهر انجام و سپس بازخوردهای آن بررسی گردد که در صورت نیاز این طرح ادامه پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت به حالت قبل باز می گردد.

این مسئول ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها در شهر زنجان و نحوه کنترل آن برعهده پلیس راهور و شهرداری خواهد بود و برخلاف تصور قرار نیست مسیرها به روی مردم بسته باشد و یا ترافیک ایجاد گردد.

وی اظهار کرد: مهم ترین موضوع در اجرای این طرح کنترل ترددها است و اینکه از مردم خواسته گردد بر اساس پلاک زوج و فرد خودروها در مسیرها رفت و آمد کنند و در این میان، اگر راننده ای تخلفی انجام داد، پلیس بدون اینکه خودرو وی را متوقف کند حق اعمال قانون خواهد داشت.

به گفته سلطانی، با سازو کارهای اتخاذ شده و با استفاده از دوربین های نظارت تصویری و سامانه های مکانیزه، مامورانی در سطح محدود حضور خواهند داشت و این اعمال قانون انجام خواهد گرفت. در صورت نیاز و پس از دریافت بازخوردها این طرح تشدید، لغو یا تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد و می تواند ترددها را به میزان زیادی کاهش دهد.

وی گفت: هرچند اجرای طرح های ترافیک در کلان شهرها به دلیل شرایط خاص کشور لغو شده، شرایط زنجان متفاوت است و هدف از اجرای طرح زوج و فرد مدیریت تردد خودروهای شخصی در محدوده های خاصی از شهر است.

سلطانی اضافه کرد: طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد در محورهای یاد شده شهر زنجان از ساعت 9 صبح تا 13 و بعد ازظهرها نیز از ساعت 16 تا 21 اجرا می گردد.

علوم پزشکی از راهکارهای کاهش تجمعات استقبال می کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: این واحد دانشگاهی با توجه به شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از افزایش تجمعات مردمی موضوع درخواست اعمال طرح زوج و فرد خودروها را به ستاد استانی اعلام و مطرح کرده بود.

دکتر پرویز قزلباش اظهار کرد: هرچند مدت کوتاهی از اجرای چنین طرحی در شهر زنجان سپری می گردد، نمی توان به صراحت درباره نتایج آن قضاوت کرد و بر این اساس باید منتظر ماند تا بررسی نهایی لازم آن اعلام گردد.

وی اضافه کرد: این واحد دانشگاهی از روش هایی که به کاهش تجمعات و روابط اجتماعی منتهی می گردد استقبال می کند و در این میان طرح هایی از قبیل فاصله گذاری اجتماعی نیز با هدف قطع زنجیره این بیماری در حال اجرا است.

قزلباش اضافه کرد: تجمعات شهروندان زنجانی در شهر بیش از گذشته افزایش یافته و بسکمک بر این باورند که شرایط بیماری کرونا به حالت عادی بازگشته و بدون توجه به موازین بهداشتی در حال تردد هستند که بسیار خطرناک است.

وی گفت: با توجه به تداوم ترددهای شهروندان، طی روزهای آینده افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا دور از ذهن نیست، موضوعی که چندان جدی گرفته نمی گردد و از همه مهم تر نکات بهداشتی نیز همانند گذشته رعایت نمی گردد.

قزلباش ادامه داد: طبق پروتکل جهانی، ماندن در خانه و رعایت موازین بهداشتی بهترین راه مقابله با بیماری کروناست و به نظر می رسد تکرار این موضوع به بی تفاوتی تبدیل شده است.

وی گفت: ارائه نکات بهداشتی از سوی رسانه های جمعی به شیوه های هنرمندانه و جدید می تواند حساسیت توجه به این بیماری را در مخاطبان افزایش دهد و به این مهم باید توجه کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اضافه کرد: با توجه به فعالیت مشاغل کم خطر در این استان همزمان با کشور برخی صنوف پرخطر نیز بدون توجه به دستورالعمل ها فعالیت می کنند که در این راستا و طی چند روز آینده نظارت و ساماندهی لازم نیز انجام خواهد گرفت.

منبع: همشهری آنلاین

به "اما و اگرهای اجرای طرح ترافیک در بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای اجرای طرح ترافیک در بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید