اشیاء تاریخی 7000 ساله در عمارت کلبادی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عباس مهدوی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی مازندران، عمارت کلبادی ساری را نمونه بارزی از معماری مسکونی اقلیم شمال ایران در دوره قاجاری و قدمت اشیاء باستانی این موزه تاریخی را هفت هزار سال برشمرد.

اشیاء تاریخی 7000 ساله در عمارت کلبادی

مهدوی با بیان اینکه عمارت کلبادی به دستور سردار جلیل از امرای ارتش در حدود 130 سال پیش یعنی اواخر دوران قاجار برای فرزندش امیر نصرت ساخته شده است که نمونه بارزی از معماری مسکونی اقلیم شمال در آن دوران است، اذعان داشت:

ازآنجایی که امیر نصرت در جوانی درگذشت این بنا به نام وی امیریه نیز نام گرفت وسردارجلیل پس از مرگ او بنا را به فرزند وی منوچهر خان کلبادی بخشید.

مهدوی ادامه داد:

منوچهرخان کلبادی که زمانی نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود در سال 1362 دارفانی را وداع گفت و این بنا در سال 1370 در اختیار سازمان میراث فرهنگی نهاده شد و در سال 1388 این بنا تبدیل به موزه باستان شناسی و مردم شناسی شد.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه سبک معماری این بنا با معماری بومی و تکایای دوران قاجار مطابقت دارد اضافه کرد:

خانه کلبادی به لحاظ موقعیت اجتماعی مالک به لحاظ کاربری و ریزه کاری های ساخت فزونی های اساسی نسبت به خانه های دیگر دارد که به شکوهان اضافه کرده و متمایز ساخته است.

وی توضیح داد:

در موزه کلبادی آثار متنوعی از هنرهای سنتی، مردم شناسی و مردم شناسی به نمایش گذاشته است و اشیاء باستانی این موزه با هفت هزار سال قدمت در تنوع مصنوعات سفالین، فلزی، شیشه ای و سنگی از دوران پیش ازتاریخ ایران تا اواخر دوره قاجار، راوی فرهنگ و گذشته ایران و مازندران است.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی مازندران بابیان اینکه، قدمت بعضی محله های ساری مربوط به دوره قاجار است اضافه کرد:

در آثار تاریخی و سفرنامه ها می توان نشانی از این محله ها یافت و از مهم ترین محله های ساری می توان به امام زاده یحیی، چراغ برق یا ام زله بن، بهرام اتر، آب امبارنو، چاله باغ، چناربن، شاه غازی بن، درب خانه یا چال مسجد، در مسجد، شیشه گر محله، نعلبدان و میر مشهد اشاره نمود.

به گفته مهدوی، محله نوامبار ازجمله محلات قدیمی شهر ساری است و بیشتر بناهای تاریخی ساری در محدوده این محله قرار دارند و از سویی فعالیت های مهم تجاری واداری شهر نیز پیرامون خیابان های این منطقه و بازار نرگسیه انجام می پذیرد.

وی گفت:

ساکنان این محله را بیشتر کسبه، بازاریان و کارمندان تشکیل می دهند که اقشار میانی جامعه هستند و ساختمان های قدیمی و کوچه های باریک و ترکیب بافت سنتی و مدرن از ویژگی های این محله است.

منبع: خبرگزاری مهر

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: کجارو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 22098

به "اشیاء تاریخی 7000 ساله در عمارت کلبادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشیاء تاریخی 7000 ساله در عمارت کلبادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید