اجرای برنامه پزشک خانواده تنها راه احیا طب عمومی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا زالی در دومین همایش جامع انجمن پزشکان عمومی با تاکید بر لزوم احیای طب عمومی در کشور، گفت: احیای طبق عمومی تنها کوریدور عرصه سلامت است؛ راهی که کشورهای توسعه یافته نیز رفته اند. باید از بحث شعار خارج شده و احیای طب عمومی به عنوان یک راستا راهبردی در سرلوحه کار قرار گیرد.

اجرای برنامه پزشک خانواده تنها راه احیا طب عمومی

وی ضمن اشاره به مسائل امروز جامعه پزشکی و همچنین هجمه ها علیه جامعه پزشکی،گفت: از مهرماه سال گذشته هر دو هفته یک بار جامعه پزشکی با بحران هایی روبرو بوده است. سوال آن است که آسیب شناسی این همه هجمه به جامعه پزشکی چیست؟ بی تردید دو نکته در این زمینه وجود دارد؛ وجاهت اجتماعی جامعه پزشکی میان مردم و رشک بردن به این جایگاه و دیگری فرافکنی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اضافه نمود: گویا فعلا دیواری کوتاه تر از جامعه پزشکی پیدا نمی شود و قرار است پاسخ همه مسائل جامعه را پزشکان بدهند. اگر فارغ التحصیلان دانشگاهی، معلمان و... حقوقشان کم است آیا انگ اتهام باید به سوی جامعه پزشکی دراز شود؟

زالی در این باره اضافه نمود: در کنار تمام هجمه های سنگینی که به جامعه پزشکی وارد می کنند، اخباری از فساد می شنویم. مدت هاست قرار است اسامی مفسدان اقتصادی از جیب مسوولان بیرون آید، این اسامی کجاست و چرا اعلام نمی شود؟ پشت بابک زنجانی حتما شبکه ای وجود دارد، اسم این افراد کجاست؟. تمام این موارد در حالیست به محض آنکه پزشکی در یک شهرستانی دو جلسه تاخیر در پرداخت داشته باشد، سریع نامه به نظام پزشکی می زنند و معلق شدن مطب وی را خواستار می شوند یا به عنوان مثال در ساختمانی 11 واحده، 10 واحد بدون تابلو و پرداخت اقتصادیات دلالی می کنند و تنها واحد مربوط به پزشک عمومی تابلو دارد و به صورت رسمی فعالیت می کند.

وی مباحث مطرح شده درباره ویزیت دوم را مورد اشاره قرار داد و گفت:در هیچ جای دنیا ویزیت دوم رایگان نیست. این در حالی است که این موضوع تیتر اکثر رسانه ها شده و از آن به عنوان سودجویی پزشکان یاد شده است. لازم به ذکر است در انگلستان درآمد سالانه یک پزشک عمومی 54 هزار تا 86 هزار پوند است. در ایالات متحده آمریکا پزشک عمومی هنگام شروع به کار به هنگام هر ساعت 40.5 تا 62 دلار دریافت می کند. این عدد با گذشت زمان به 90 دلار افزایش می یابد. در کانادا نیز به ازای هر ساعت کار پزشک عمومی 42.5 تا 91 دلار پرداخت می شود. حال این پرداخت ها را با ایران مقایسه کنید.

زالی با مهم خواندن جایگاه پزشک عمومی گفت: در بحث MMT نیز گروه های مختلف پا به میان نگذاشتند، اما 5 هزار پزشک عمومی در بحث MMT کار می کنند. این در حالی است که بالاترین درآمد پزشک عمومی فعال در بحث MMT کمتر از 5 میلیون تومان است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، اضافه نمود: اگر امروز بر رابطه معنوی میان پزشک و بیمار تاکید داریم و این موضوع را فریاد می زنیم، علت آن است که به فکر مردم هستیم؛ چراکه اگر بیمار به پزشک اعتماد نداشته باشد، روش های درمانی موثر نخواهد بود. بی اعتماد کردن مردم به پزشکان دفاع از مردم نیست. این موضوع فریب و اغوای مردم است.

وی قانون اجباری اعزام پزشکان را مورد اشاره قرار داد و گفت: پزشکان پس از سرانجام تحصیلات شان باید به مناطق محروم رفته و در سخت ترین شرایط و با کمترین امکانات، ارائه خدمت داشته باشند. این در حالی است که این پزشک مرخصی اش را نیز باید از لیسانسیه غیرمرتبط با حوزه سلامت بگیرد. در چنین شرایطی اینچنین تهاجم به پزشک جوانمردانه نیست. بعد هم می گوییم رایگان تحصیل کرده و باید ارائه خدمت در مناطق محروم داشته باشد. مگر گروه های دیگر نیز رایگان تحصیل نمی کنند؟ بخشی از جامعه پزشکی عمومی استثمار می شوند.

زالی در این باره اضافه نمود: اینکه هشت هزار پزشک بیکار هستند مانند به قله یخی می ماند؛ آنچه که ما نگران آن هستیم کم اشتغالی پزشکان عمومی است. در سال 93 اگر بهترین شرایط نظام ارجاع مستقر می شد پیش بینی ها آن بود که به 54 هزار پزشک عمومی نیاز است تا به این ترتیب به ازای هر 1290 ایرانی یک پزشک عمومی داشته باشیم، اما اکنون 70 هزار پزشک داریم و هم اکنون هم با بحران اشتغال روبه رو هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، گفت: در سال آینده امیدواریم در شورای عالی بیمه E&M کتاب ارزشگذاری خدمات را احیا کنیم تا به این ترتیب مقداری به پرداخت ها در جامعه پزشکان عمومی کمک شود. ویزیت در حوزه سرپایی به خصوص در حوزه پزشکان عمومی در سال آینده تحول جدی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: برای احیا و بازیابی طب عمومی، اجرای مناسب نظام ارجاع و پزشک خانواده تنها راه حل موجود خواهد بود که هم مردم و هم جامعه پزشکی از آن بهره خواهند برد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14649

به "اجرای برنامه پزشک خانواده تنها راه احیا طب عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای برنامه پزشک خانواده تنها راه احیا طب عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید